Schaferbus

Alla inlägg den 27 januari 2012

Av Sabina Grönqvist - 27 januari 2012 07:15

Igår var det verkligen jittekallt när jag kom ut till bilen för att köra iväg ner till klubben.   Det vara bara att starta med att skrapa rutorna. Jag, Petra & Magnus träffades iallafall ner på klubben vid kl 9 för lite träning. Började lite lugnt med att rasta av hundarna tillsammans. Just det här med rasta först är helt klart Khans parol för att komma ner i varv, han blåser liksom ur sig lite av all "jag vill, jag kan, jag GÖR det"  



Körde vidare på rutinerna inför platsliggning. Snodd förklaring från Nina: Förberedelse, transport, nedläggande, avslappnad & tyst matte, betänketid innan ev korrigering, anslutning, avslut, transport därifrån. Khan låg helt avslappnad både gångerna & första vändan hade han mestadels hakan i baken (ngt som han verkligen inte måste eftersom jag inte tränat det) Jag lyckades dessutom hålla truten & gav honom betänketid när han titta sig omkring. Att han rullar med rumpan tjafsar jag inte om som det är nu utan han ska ligga lugnt & gärna ha lite tradigt.  "Jaja, jag ligger väl här då" typ  


Jag måste verkligen vara noga med att hålla igen på belöningarna, Khan trycker mer hellre än bra plattan i mattan & gasar loss   Medan Khan fick pausa i bilen fick Diva komma ut för att lära sig skall. Hon tyckte det var för tonstig att få skälla på Magnus & leksak, men min patentare blåsa på nosen fick henne att fatta galoppen. 

     

Tog ut Khan igen & körde lite apportering. Första vändan var det lite mkt häst-på-rodeo känsla, MEN jag lyckades faktiskt hålla mig lugn (lågmäld & kort i tonen), väntade några sekunder och sen gjorde vi om & gjorde rätt.    Valde att backa bandet och körde först några vändor framifrån, Jag sätter Khan, lägger apporten nära mig & framför, peppar lite vid gripande & hjälper till med "FOT" kommando i ingången. (får man förresten säga det sen??   ) Avslutade med hel apportering som blev jättefin.   


Sista passet för Khan blev "budföring" from scratch. Jag har tänkt om lite där & tänker köra kampbelöning hos mig OCH mottagaren. Magnus gick iväg & vevade lite med en brandslang och när jag kände att Khan ville iväg (eller ja det hördes) släppte jag honom på "marsch". Han sussade iväg sitt allra fortaste & Magnus fick lära sig den hårda vägen att inte ta emot 35 kg schäfer som kommer dundrandes genom att hålla en brandslang framför sig & med händerna 10 cm ifrån varandra.   Medan de kampade, tog Magnus tag i halsbandet, kommenderade loss & skickade tillbaka till mig, ingång, betänketid (minst 5 sek) innan belöning. Sista gången fick han sitta innan Magnus (med ett tag i halsbandet) skickade. Lilla passet intervall skulle man kunna kalla det.    


Avslutade med en rastrunda igen tillsammans med Magnus son Alvin, Lias somnade. Jag tycker det är sjukt coolt med hundvana barn. Diva fick förresten springa till Alvin för att kampa med bollen & han var sjukt cool trots att hon missade bollen & tog armen   Khan var snabbast till bollen alla gångerna trots sena starter & Magnus jobbade med att få Khan att fatta leken kom tillbaka med bollen så leker vi.     


-

Gick en rejäl powerwalk runda på eftermiddagen, gick över Khans klackeskor & körde en avmaskningskur (vi fick objudna gäster med oss från nyårsfirandet på lannet  ). Återupptog "kryp" träningen i reklampauserna under kvällen. 6 månaders vila har gjort sussen för kryp träningen. Visade rätt med godis & Khan kröp lugnt, fokuserat & med fin teknik.   1,2 steg & "stanna" & för att inte ha tränat på det så mycket tycker jag han är redig duktig! 


Dagens i-lands problem är att jag fått en förkylningsblåsa på utsidan av läppen. Den gör sjukt ont & är mest i vägen hela tiden.  Om jag får säga det själv (och det får jag ju såklart) är det rätt synd om mig .  


-

Idag är planen att köra iväg någonstans & gå en rejäl runda innan kvällspasset. Jag skulle verkligen behöva gå ett varv med Furminatorn på Khan pälsen på låren har börjat se rätt filkig ut    


Mina "gå ut med hunden" skor har dött förslitningsdöden & har rätt stora andningshåll lite här och var. Funderar på om jag ska klicka hem den här skon eller satsa på vanliga gympaskor i någon fräck design.     

Ovido - Quiz & Flashcards