Schaferbus

Alla inlägg den 26 januari 2012

Av Sabina Grönqvist - 26 januari 2012 06:45

Temat för gårdagen var just: andas genom näsan. Jobbstatus just nu är rätt likt ett dåligt avsnitt av Cityakuten. Framåt lunch var det bara att välja: skratta eller gråta- vi valde att skratta en stund, hämta en kopp kaffe, andas genom näsan & köra igen. 


-

Pausade en stund hos mamma när jag hämtade Khan. Drack lite kaffe, åt rostemacka (I löve) och tog det lite lugnt innan jag körde hem. Tog ett varv mot dammråttorna, städa badrum+kök a lá express i ett försök att "bara" göra roligheter imorgon min enda lediga dag denna veckan. 


Efter lite paus på locket med Dr Phil på tv, hämtade jag upp Petra, Diva & mamma innan vi rullade mot klubben. Jag fortsatte på "projekt platsliggning" med hjälp av Nina   Grejen är ju att jag verkligen måste få Khan i rätt träningsfas. Värmde med linförighet. Många korta pass med fokus rätt sinnesstämning, lugna belöningar & position & med snuss emellan. Nu bygger man ju inte vägen till Rom på 1 pass, men jag tyckte det kändes annorlunda. Det är bara att inse att jag inte kan belöna Khan så som jag vill/tycker att man kan belöna, utan det måste vara lite mer sansat.   Efter värmning körde vi 2 platsliggningar på 3 resp 2 min. Första gången försökte han gå upp 1 gång, men det är ju egentligen det som ger träning, men la sig direkt med påminnelse av mig, Nina & linan. Att tänkta på till nästa gång: Jag har svårt för att 1. stå avslappnad och 2. ge Khan betänketid. Båda bottnar ju i att Khan ligger på en tunn tråd- MEN vilken skillnad det blev när han fick tid att tänka, ta ett beslut att ligga kvar & få lugnt beröm för det. Roligast att se var att han viftade på svansen när vi gick därifrån & att han låg med tjo &tjim bredvid sig. Andra gången kämpade han verkligen för att göra rätt min lilla prins & jag är bara så nöjd!    Känslan har gått från hopplös till det här fixar vi, det kan vara kul att jobba på saker vi inte är bra på när jag vet hur jag ska göra. Alltså: svart/vitt, BETÄNKETID, sansat beröm, rutiner- har jag ju aldrig hört för *host harkel*   


Avslutade kvällen med att gå en runda med goda vänner inkl hundar. Det är en viss känsla att se 7 hundar i olika åldrar, av båda kön springa och leka helt utan gruff. Det fanns andra hundar på planen, men det ignorerade våra hundar utan problem. Khan hade dessutom fin hörsamhet & kom fint tillbaka ur lek när jag bad honom.  


-

Idag blir det ännu mer hundträning. Jag känner hur min motivation är på väg tillbaka.... Jag, Petra, Magnus och Gosia ska träffas nere på klubben några timmar. En långrunda ska oxå hinnas med hade jag tänkt. Skulle behöva ta en tur till Coop för proviantshopping- kylskåpet är rätt tomt & handla hundmat på vägen.   

Ovido - Quiz & Flashcards