Schaferbus

Alla inlägg den 11 januari 2012

Av Sabina Grönqvist - 11 januari 2012 22:23

"When theres hope in the future, theres power in the present"


Idag lyckades jag flexa ut hela 1,5 timme tidigare  Det hör ju inte precis till vanligheterna och jag passar på innan flexen försvinner 31 jan. Lite lustigt det där. Är man skyldig timmar får man betala, är arbetsgivaren skyldig försvinner timmarna bara- oavsett mängd.   Jag börjar undra varför jag betalar min fackliga avgift faktiskt. 


-

Hämtade Khan och hann faktiskt prata lite med mamma som inte somnat innan nattpass än. Körde direkt till Coop på Bernstorp för att storhandla lite. Passade på att köpa lite gomuta till kvällens träning. Korv med kort datum (13/1) för bara 4:95.    Passade på att köra inom Blomsterlandet på Toftanäs för att handla lite blommor. Blev inte jätteimpad av utbudet, om jag tänker bort alla fina arrangemang & buketter de hade. Fick iallafall med mig lite blommor så nu känner jag mig nöjd när jag tittar i fönstrena. 


Hemma igen passade jag på att vattna alla blommor, påbörja rensning av balkongen & ta ett varv med Elextrolux inför stor-städningen imorgon.  Det behövs verkligen en insats av stål för att avvärja nomineringarna till " How clean is your house". Det var inte SÅÅ länge sedan jag städade rejält (strax innan jul), men ja det är dags med råge.   

-

Tog en paus för att hämta upp Diva & köra till klubben för lite träning. Gick en runda med båda hundarna när jag kom fram innan det var dags för lite fika. Tränade lite med Khan på rundan: ingångar, position-position-position & komma i rätt stämning. Blev rätt nöjd faktiskt.


Kommenderade Anna & Cobra i Lkl 1 och det ser ruskigt bra ut- förutom att Cobra precis som Khan vet precis när hon är klar.   Tog ut Khan och värmde med ett ganska långt pass linförighet som övergick i fritt följ.  Tror jag ska satsa på ett kort koppel faktiskt... Körde även några snabba läggande & ställande under baklänges marsch. Sen fick jag hjälp av Cina som kommenderade oss i en modifierad genomkörare av appellen (tillägg av ställande, minus apport och hopp. Apporten låg i bilen & hopp orkade jag inte med i den arktiska värmen) Jag ville framförallt ta reda på var vi egentligen står i alla momenten så jag vet VAD jag ska jobba på och en plan på HUR.  Jag gillar ju inte att bara gå och harva bara för att.   


Övergripande handlar det om finslipning och det är ju alltid trevligt.   Framförallt handlar det om att jag måste samla ihop Khan innan vi kör igång. Det kändes riktigt bra- även om det blev lite missar här f fa när Khan var slut i hjärnkontoret. Vi kom även fram till att det generellt räcker med att jag använder mig av rösten för att stävja flams och trams. 


Linförighet: Fint fokus, fin position, snabba sättande.   Jag ska inte påminna oavsett vad som händer = pip. Är jag tyst och går, är Khan tyst och går. Påminner jag blir han laddad och piper.  


Framförgående:  Khan gick ut jättefint. Tendens till tjuvning på andra sträckan, MEN han höll sig i position. Slarvigt avslut där han faktiskt vände sig nästan helt om, men jag tjafsar inte så mycket med det. I vanlig fall vänder han sig lite snett och tittar på mig. Jag rätar upp honom men som sagt jag tjafsar inte så mycket med det. 


Läggande u gång: Snabbt läggande. Första gången la han sig och följde med. Rättade med rösten- gjorde om & han låg med karlssons klister. Här måste jag fundera lite över hur jag ska göra för att vara tydlig. Khan följer med när jag är otydlig med att han ska bli kvar.  Funderar lite på att backa & göra en liten halvhalt och sen fasa ut den igen. 


Ställande u gång: Här hjälper jag fortfarande Khan lite. Jag vill få bort de där två smygstegen så jag använder kroppen och en halvhalt. Är supernöjd med att han blir stående. 


Inkallningen: Gjorde vi på rätt kort avstånd. Här brann Khans hjärnkontor verkligen. Första gången hjälpte jag bara honom med handen- vilken inte hjälpte. Efter en uppsamling, påminnde jag innan jag gick tillbaka vilket funkade kanon.  Samma sak här, jag måste ha ett tydligt kroppsspråk. Andra gången är jag tydligen får då stannar han alltid, men vet inte vad jag gör annorlunda.   


Jag är SÅ nöjd med kvällens träning!  Härlig comeback efter vila, konvalecense & brist på träningsmotivation. Pausade Khan i liggande under tiden vi pratade. Jag vill ha tydlig växling mellan jobb & vila = fokus på matte- vila. 


Gick en runda med Diva innan jag körde hemåt via Hasselgatan för att serva Diva. Khan som normalt brukar sitta upp när Diva åker med, nannade rätt gott i bagaget.  Jag såg inte till honom i backspegeln på hela bilfärden. 


-

Nu är det dags att ta itu med ugnen.   Rengöringsmedlet har fått verka & det är time att skrubba. Khan har varit ute på sin sista nattrunda, vatten skålen är borta & han har somnat rejält i sängen.   Eftersom det här är min fredagskväll denna veckan tror jag att jag ska ta mig ett glas rött till städningen.  

Ovido - Quiz & Flashcards