Schaferbus

Alla inlägg under juni 2012

Av Sabina Grönqvist - 17 juni 2012 18:28

Hur ska jag sammanfatta den här veckan? För nästan precis 1 vecka sedan var jag ute med Khan & tränade platsliggning. På vägen hem fick jag ett telefonsamtal som förändrade allt & 20 minuter senare satt jag på akutmottagningen med mamma. Den här veckan har kort sagt verkligen varit en känslomässig berg & dalbana.


Jag har aldrig varit så tacksam för att jag har en hund som är så lätt att handskas med.  Han finner sig verkligen i allt.   Öppna ytterdörr, släng in hunden, stäng & åk till akuten för att komma hem kl 4 på morgonen. Upp 1 tim senare, ut med hund & så iväg till jobb. Rasta hund, gå till jobb, kompis hämtar & hund får leva barnfamiljsliv. Allt funkar utan problem.   Det skönaste är att jag inte behöver lämna förhållningsregler eller oroa mig- Khan bara anpassar sig även om han såklart busar till det mellan varven. Jag tror t ex inte att Ola uppskattade att vakna upp a la Kamikaze väckarklockan ett bra tag innan han egentligen behövde gå upp. Khan däremot var ju bara rädd att Ola försovit sig eftersom Kattis var uppe.   


-

Jag är tacksam & lite överväldigad över alla sms, telefonsamtal, mail & meddelande på facebook & blir alldelles rörd när t om  arbetskamrater erbjuder sig att hjälp till med allt från att handla, hålla mig sällskap, till att passa Khan.   


-

Helgen har jag ägnat till att försöka ladda batterierna. Har verkligen inte sovit mer än några minuter här och där den senaste veckan. Åkte ut till skogen igår & hade egentligen inte tänkt träna, men blev liksom inspirerad. Khan fick ett 900 m långt spår som han klarade galant. Kollade med sportstracker & det gick inte att skilja de två varven åt  . Framförallt var tempot kanon hela vägen & knappen work-mode var intryckt från bilen. Körde även ett upplet paw rightight: inget koppel utan ställ upp, vänta, skicka, transport vid sidan. Det gick riktigt städat till & sakerna kom in på ett nafs. Det känns riktigt riktigt bra nu! Såklart är jag beredd på ett bakslag, det händer liksom, MEN jag är 100 % säker på att det är rätt strategi för oss.  


-

Efter en härlig dag i skogen lyckades jag äntligen somna och sov faktiskt några sammanhängande timmar i natt. Det innebar att jag kände mig hyfsat utvilad imorse & traskade iväg på en rejäl morgontur på över 1 timme- det ger mig ro i själen att bara vara ute & gå med Khan   . Khan fick vara lös hela vägen & skötte sig kanon. Hundar som passerade skällde & gjorde utfall men Khan brydde sig inte ett dugg.   

Passade på att öva lite platsliggning när vi ändå var iväg & början till ställande m inkallning. Lite fysträning fick det också bli med hjälp av långa inkallningar (pinne som dragning bakåt). 


     

Stannar jag stannar hunden- direkt.       

Vid gathörn måste man stanna och vänta in att jag kollar att kusten är klar innan det är ok att gå över gatan.   

Direkt när vi kom tillbaka gick jag för att hämta Diva & traskade iväg på långrunda nr 2. Efter det var det soffan med en bok som gällde & Diva som inte riktigt gillade läget fick finna sig i att ha koppel på sig. Petra hämtade upp Divan vid 15 tiden & då traskade jag iväg på långrunda nummer 3 tillsammans med Khan- som blev en rätt rejäl powerwalk. 



  

Av Sabina Grönqvist - 7 juni 2012 18:45

Lediga dagar betyder hundträning för hela slanten.  Igår vaknade med huvudvärk & rejält ont i örat. Bara att rota fram Panodilasken i köksskåpet. Det gjorde att jag blev liite sen iväg till skogen. Hade egentligen tänkt komma iväg tidigt för att gå en långrunda, men efter depåstopp på Statoil b la var jag i skogen strax efter 10. Istället fick Khan komma ut för lite socialering och frukostätande medan resten av oss fikade.


Jag trampade ett spår till Bizzie på 800 meter med 4 apporter + slut, medan Susanne gick till Khan (5 pinnar +slut). Medan spåren låg passade vi på att köra ett uppletande. Jag ville testa av lite var vi ligger i träningen eftersom jag har kört en helt del i koppel & släppt iväg när jag tycker han haft rätt mood knapp intryckt. Jag är verkligen kanonnöjd! Hade 4 föremål på djupet. Khan gick ut rakt & på djupet direkt och jobbade sedan superfokuserat hela tiden. Han har ju fortfarande högt tempo, men det tycker jag inte gör så mycket förutsatt att nosen är på.   Han lämnade av alla föremål utan strul och efter lite prat med Susanne testade jag att strunta i "Fot" och då blev bromssträckan helt plötsligt mindre.  Jag bröt efter 3 föremål hur nöjd som helst med min prins   .


   



   


Spåret jobbade han också på fint i- hur kul som helst att märka sånt resultat på bara några gånger. Rätt mood knapp från bilen & så stanna ibland i spåret för lite tankepaus ger betydligt mer fokuserat arbete & jag slipper slå mig fördärvad när han ångar iväg som en stridstank.  Ok, han är lite yvig och stundtals lite slarvig (jag ger honom linan på sig att leta rätt & står bara still), men efter att ha tappat bort sig rejält gick han ner fint i intensitet och var supernog. Har hon gått på det här grässtrået eller det...   Det tycker jag är big improvment från att slå på musklerna så fort det blir lite svårt.   Jag ska försöka vara noga med att inte låta honom fortsätta framåt när han vindar t ex vinklar eller apporter. Det visade sig dessutom att Faxe hade haft ett droppspår i delar av spåret. Det klarade Khan galant.        


Efter lite paus hemma på sofflocket rullade jag ner mot klubben. Planen var att hjälpa till när Lotta och Cina kördes igenom inför söndag och (såklart!) äta smörgåstårta som Anna & Magnus bjöd på. Hur gott som helst! När alla var klara tog jag ut Khan för lite träning. Började med linförighet och överlag gör han det jättefint. Framförgåendet däremot blev lite väl piggelint igår. På första "före" for han iväg till Cina på pusskalas   Alltså fick han öva på före-stanna-före. Tillslut gjorde han det iallafall någorlunda ordentlig och det är framförallt avsluten jag måste fila på. Där stannar han gärna lite snett. Rättar helt enkelt till honom och det blir rakare och rakare. 


 

Idag väntade jag foderleverans så det var bara att hålla sig hemma mellan 11-14. För en gångs skull var det inget klydd med DHL:s leveranser & det var rätt smidigt att slippa släppa på 30 kg eftersom det ingår leverans till dörren. 


Packade snabbt in oss i bilen och åkte till Lomma BK för att träna lite lydnad med Anna. Lilly var först ut och fick öva på lite linförighet (eller ja Anna fick öva på att gå ordentlig och inte svänga i stora halvcirklar   ) När det var vår tur började jag med att låta Khan rasta av sig lite & sen värmde jag med ett rätt långt pass fritt följ som kändes riktigt bra. Körde läggande under gång direkt och det blev oxå riktigt bra tycker jag. Efter en påminnelse blev det snabba läggande även på bakdelen. På ställandet under gång vill jag ha bort de där 2-3 stegen han tar så där körde jag med en liten halvhalt & visade med handen. Efter en paus där Khan fick leta lite korvbitar för att inte varva upp sig övade vi på platsliggning. Blev rätt nöjd med passet. Note to self: måste vara noga med att flytta tillbaka Khan om han kommer efter. Eller som Anna så pedagogiskt uttryckte det "han ska fan ligga på den punkt där du la honom & inte få komma längre fram."   Jag var liksom så glad över att han reste sig lugnt, kom smygande men la sig när jag sa till. Fel fel fel- tillbaka med hunden & gå iväg igen. Blev jättebra! Körde några vändor och sen avslutade vi med att gå en runda i skogen med hundarna.


Note to self 2 (kom jag på i bilen på väg hem): INTE belöna när han lägger sig efter att ha rest sig eller gjort en krypansats- det är ju liksom inte så duktigt egentligen   . Jag får hemska flasher av träningslägret i sommar där GB undrar om jag är dum i huvudet som undrar varför han kryper på platsen när jag dessutom belönat det.        

Av Sabina Grönqvist - 4 juni 2012 22:00

Nu börjar jag ärligt se ljuset i tunneln. Det verkar faktiskt som att jag kan vara ledig till helgen & det innebär att jag går på långledighet imorgon, tisdag kl 15:15  (eller ja egentligen helst tidigare)  . 


Lite hundträning har jag hunnit med i lördags efter jobb: position i fri följet och kryp. Kryp är ju inte riktigt ett moment än (tränar det inte så ofta) men jag tycker att jag fått till det här med stretchingen. Khan hade riktigt fin teknik i bakbenen & jobbade liksom tass-tass-tass-tass   Sen jobbade jag med positioner i fria följet ett håll i taget. Vänster, höger, fram & så ett steg bakåt. Blev riktigt nöjd. Khan jobbade in rumpan fint direkt de flesta gångerna & rättade till sig bra resten.   


Igår tog jag istället itu med en sanering av lägenheten för att kunna häva barrikaderna som håller Kim & Aggie borta. Torkade av köksskåpen, listerna i hela lägenheten, badrumet. Kvar att göra imorgon är att gå över vardagsrumsgolvet med special rengöringsmedel med poleringseffekt  . Medan jag hade farten uppe körde jag några maskiner tvätt, min vita dunväst är numera vit istället för grå och det passar ju bra nu när det fina vädret verkar strejka. Lagom till min ledighet förresten. Medan tvätten snurrade åkte jag & mamma till Alnarps parken för en långrunda. Passade på att lägga in lite vardagsaktivering. Sitt kvar på stigen, inkallning, balansera på trästammar, leta godis i träd. Vänta fint medan Diva gjorde detsamma. 


Idag fick vi lite sällskap på kvällsrundan av Kattis & Elvis. Det blev 1 timmes promenad i Järavallen & det var hur mysigt som helst. Passade på att furminera Khan - hur kan det finnas mer päls att borsta bort!? - innan jag körde hem & jag hoppas att de flesta fästingarna åkte av och ligger kvar i skogen. På onsdag åker fästinghalsbandet äntligen på- efter minst en miljard mail til företaget *pust*   

Veckans absoluta depp är att jag fortfarande inte hittat min spårsele eller klövjeväska. Så nu ligger den träningen på is.... FAN! Blir till att köpa nytt, men det får vänta till nästa lön.  Hade egentligen tänkt att Khan skulle få gå ett spår i veckan... Funderar på att låta honom spåra i halsband alt spänna in ett gammalt sele rejält. Inte världens bästa lösning men det kan nog funka. 


Ovido - Quiz & Flashcards