Schaferbus

Alla inlägg under december 2011

Av Sabina Grönqvist - 29 december 2011 13:18

... eller släkten på landet.   Har inte börjat packa än, men jag kan stressa som den bästa när gångongen ljuder så jag tar det med ro. Det mesta som ska packas är förresten grejor till Khan- tänkte att han skulle få premiärspåra efter sjukskrivningen & ev köra ett uppletande också. Nu kan man ju tro att Khan ska få springa lös som han vill en hel helg (han lägger sig nämligen på trappen när jag går in), men se det ska han inte.  Hos släkten på landet finns nämligen en massa frustande vildsvin & jag är inte precis ute efter en close-up. 


-   

Jorrå- han kan faktiskt lyssna   


Har funderat lite på vår (min &Khans) fortsatta träning under vilan...   Igår när jag gick långrunda på Sibbarp i blåsten slog det mig att jag ofta använder stadga ord som sitt & ligg för att få stopp på Khan när han seglar iväg på sina rundor. Jag har ju inte direkt aktivt tänkt att jag ska använda de orden som en korrigering, men det har nog blivit så.  Frågan är alltså om jag utan att mena det har byggt in en osäkerhet i de kommandona f fa i tärningssituationer.   I vardagen kan ju Khan t ex ligga och vänta utanför dörren medan jag tar av mig, plockar in mat i kylen, går & hämtar hans mat osv. Då är jag både osynlig och borta en bra stund.   


Alltså...ny BootCamp-regel:  Khan får inte längre lov att börja springa mot alla pippifåglar. Jag har ju inte direkt brytt mig om det eftersom han alltid har vänt, MEN jag vill inte ha det beteendet när vi tränar utan då vill jag ha fokus på mig. På planen / vid träning håller man sig alltid till matte - punkt! Dessutom vill jag inte ha eller uppmuntra jakt beteendet alls, med tanke på att han gärna springer efter harar. Jag har ju belönat att han kommit tillbaka, men nu blir min taktik att bryta honom (annars blir det ju ok att jaga & sen komma tillbaka och få karamell   ) Igår fick Khan sin första lektion i att fåglarna får man se men inte använda som en väg till godisutdelning. Igår kampbelönade jag hos mig när Khan valda att bryta på mitt "Nej"- som jag t om tror konstapel Palm hade tyckt var rejält.   Varvade med vanliga inkallningsövningar men var noga att inte göra det när han hade börjat springa mot fåglarna (vill ha in att nej = bryt inte = inkallning) & plockade bort kampbelöningen efter hand. 

Körde lite regel träning med en pinne på promenaden. Inkallning från pinnen, inkallning med pinne, stanna på väg mot pinne. Belöningen= få ta sin pinne & springa med den. Funkade super!   


"Drakar lyfter i motvind" 


Lite gamla bilder men ändå...bättre än inga tycker jag.   

-

Träningen innan gick också hur bra som helst. Testade av framförgåendet utan att ha lagt ut något i ändarna. Tycker han gjorde det himla bra, några vändor med snett vingel- men överlagt är jag riktigt nöjd. Belönade några gånger för snabb & rak reaktion (några steg) på "före". 


I det fria följet grejade jag med vänstersvängarna ("IN") där Khan inte riktigt för med sig bakvagnen. Tycker han fattar bättre & bättre studsen in i position när han hamnar fel blir mindre och mindre. 


Hopp blev också himla bra. Satte Khan på ena sidan hindret, gick och la en godisbit på andra sidan (han satt kvar   ), gick tillbaka och väntade 5-10 sekunder innan jag skickade ( lurades med andra ord än hopp). Efter några vändor la jag in sitt innan han fick ta sin karamell & det funkade också kanon.  


Apportingångarna körde jag bara 2-3 st, borde egentligen ha struntade i dem totalt eftersom Khan var alldelles för trött. Fy skäms på matte! Men de blev rätt bra ändå tycker jag. Lite snett sitt, men han rättade in rumpan jättefint självmant.  


Det är ju lite störrigt att jag bara har laddat upp denna versionen- men ändå.  

-

I övrigt hann jag faktiskt med några av punkterna på min lista igår. Hyrde filmer och handlade på systemet b la. Hann med att sticka iväg en vända till gymmet på kvällen också. Passat på att gå på långrunda nr 2 innan jag stack till gymmet.   Det är hur skönt som helst att ha kommit igång med promenaderna igen. Khan går dessutom snyggt i koppel igen & märks liksom knappt av. Idag ska jag hämta en telefon hos mormor & gå en runda med Khan innan vi kör mot släkten när nattjobbaren har nannat klart. Kameran är laddad och ska såklart få åka med. 


Happy New Year!! 


Av Sabina Grönqvist - 29 december 2011 08:30

Hann med lite av mina ärenden igår. Proplan har tydligen sjukt stora foderbitar & RC säljer inte mat till stora jyckar i små förpackningar så det var bara att ta en påse i högen med en mat som passar i pyramiden & såldes i liten påse. Khan bryr sig ju inte alls om foderbyte & kan käka Doggy om det kniper (bara det att de bitarna är sjukt små och inte precis är svåra att få ut). 

Däremot hann jag inte köpa ny kaffekokare.   Idag ska jag inom systemet för att fixa dricka till nyårsafton, hämta telefon hos mormor & fixa filmer för tidsfördriv. Har några böcker också som ska med i packningen. Beroende på hur jag ligger till tidsmässigt där, ska jag försöka fixa drickbart kaffe. 


Sen ska jag hinna med en långrunda med Khan och lite träning. Hade tänkt mig framförgående, apporten (med fokus på ingången- träna en sak i taget var det ja)... & sen står det helt still vilka fler moment som är med- förutom platsen då.   Kanske dags för en genomkörare utan platsen efter julledigheten...   



Igår var det dags för lite onsdagsträning trots jullovet inkl glassparty som Gosia bjöd på. Det hade som sagt kunnat räknas som en tårta OM glassen varit himmagjord.    Min plan var att gå ner på planen under städade former efter den påtvingade vilan. Nu visade det sig att det inte behövdes för Khan koncentrerade sig sitt allra bästa för att få klick, karamell och bollen.   Jag valde att stå över platsen. Det känndes lite dömt att misslyckas efter nästan 2 månaders vila med tanke på att det inte direkt fungerade innan. Jag fortsätter lite med platsträningsvilan faktiskt & grejar med de andra momenten i Lkl 1 och appellen. Känner att jag inte riktigt orkar ta itu med platsliggningen riktigt än... behöver fortfarande paus & Khan ska få känna att han är duktig istället för att göra fel hela tiden.   


-


Började hursomhelst med linförighet. Som kändes hur bra som helst. Snäva svängar, några svajiga vänstersvängar men som rättade till sig direkt. Efter en liten stund kopplade jag loss och körde ett fritt följ som också blev superfint.  Läggande under gång var snabbt, rakt & fokuserat. Varvade att gå kort sträcka, vända klicka- lite längre tid innan klick- längre sträcka + kortare tid osv. Några gånger på slutet satte Khan sig istället- why? troligtvis för att han var trött i hjärnkontoret. Rättade till och gjorde om innan Khan fick pausa med sin boll & lite kapplöpning med brorsan som också hade fått sin boll.   Just ja & så stod vi vid Ajaxx som sprang till rutan.     


Avslutade med hopp + återhopp var för sig. Eller egentligen att inte hoppa om jag inte säger det. Väntade extra länge innan jag kommenderade (eftersom Khan har svårt för att jag bara står & inget händer: jag vet jag vet titta jag CAN   ) och sa allt förutom hopp. Gick hur bra som helst, några gånger rykte det i tassarna på honom, men han valde att sitta kvar & sen hoppa direkt på "hopp". Körde inte hela momentet igår utan belönade för rätt beslut- sitta kvar alt hopp direkt, det ar själva lyssna+ självbehärskning -biten jag var ute efter. Ni märker väl att jag redan försäker skärpa mig till påskhelgen va!?  


Gick en runda innan jag körde hemåt och tittade på sista halvan av "The inlaws". Sjukt roligt film det där tycker jag. 

Av Sabina Grönqvist - 28 december 2011 09:05

Äntligen börjar komma lite mer i rytm sovmässigt & har t ex fått sova ut rejält både igår och idag. Kan behövas efter rätt skruttiga sömnrutiner under hela december. Nu mjukstartar jag i soffan med kaffekoppen, datorn och alla bloggar.   Khan ber  aldrig om att få gå ut oberoende av när vi gick sista rundan så jag kan ta det lite lugnt. Däremot far han upp på en sekund när jag reser mig och går mot dörren, men håller sig rätt bra till regeln sitt i hallen & vänta alt ligg bakom tröskeln i vardagsrummet.   Däremot behövs det vissa påminnelser om hur vi går ut genom dörren efter konvalecensen- där jag inte alls bråkade om de här grejorna. 


Operation Doggie-BootCamp pausades ju totalt när Khan blev sjuk, jag kan liksom bara inte med att hålla på och greja med en hund som knappt orkar gå på runda. Själv hade jag ju t ex inte velat lösa 3:e grads ekvationer däckade i influensa typ.  Parallellt med Operation Beach 2012 är Doggie-BootCamp numera igång för fullt. Det innebär t ex att man som fyrbent pälsbekläd familjemedlem måste lyssna på vad matte säger. Det behöver nämligen inte vara så att jag säger hopp vid ett hinder eller varsågod vid dörren.   Trappan får man inte heller gå hur som helst i. Ibland måste man vänta på toppen medan jag går ner en våning, ibland får han gå före & ibland stanna mitt i. En jättekul lek tycker Khan och tvärnitar. 


Samma regler gäller med bollen. Det spelar mindre roll om Khan har en boll i munnen eller inte. Jag bryr mig inte ens om han kommer in med den, MEN han måste lyssna på vad jag säger. Övade ett sånt pass igår & första vändan tror jag att mitt "ligg" hördes ända till Bara faktiskt.  Det fick iallafall önskad effekt av att Khan kastade sig ner på marken. Varvade sitt, ligg & fot igår och efter den inledande dövheten hörde Khan faktiskt bra i normal samtalston.   


 

Gick en rejäl runda sen där Khan fick springa lös det mesta, förutom lite "gåing"-träning. Fick möte med hundar i två omgångar. Omgång 1: skällande småhundar + labbe som försökte slita sig fram. Omgång 2: två stora hundar varav en råskällande. Khan såg hur cool och sval ut som helst när han traskade förbi med ögonkontakt.   


 

Hej, kan jag få en karamell eller boll!?   


I övrigt tog jag ett varv med Elextrolux på förmiddagen innan jag & Petra åkte till Stadsbiblioteket för att låna lite tidsfördriv. Nu först orkar jag börja läsa igen efter studenttiden, man blir liite trött på att läsa när man har det som yrke liksom. En tur inom Mobilia & rean blev det också. Alla mina jeans är antingen sönder, för stora eller för små.   Hittade iallafall ett par billiga jeans, en vit långärmad t-shirt, vitt linne & en fin topp. Allt på rea. 

På kvällen meckade jag kyckling och potatisratäng som blev hur smarrig som helst. Tittade på "Marley & Jag" på dr 1 och det spelar inte någon roll att jag sett filmen säkert 5 gånger, jag gråter alltid på slutet när det är dags att säga farväl.   Kan kanske vara för att jag känner igen mig lite i början av filmen eller så...  Khan vs. Marley kan kanske bli uppföljaren     

-

Idag är planen att uträtta lite ärende. Jag behöver t ex en ny kaffekokare (fick bidrag av mormor i julklapp). Den jag har lagar ljummet, bränt kaffe typ.   Ska fixa lite grejor inför nyår hos släkten. Jag har ju en sån där Pyramid från Nina Ottosson till Khan som han verkligen älskar, men däremot inte fått använda sedan jag byte foder till ProPlan. Är verkligen nöjd med det fodret & Khan är fin både i hull & päls, MEN bitarna är för stora för att gå ner i pyramiden. Jag tycker ju hela grejen med den är att servera maten och inte godis där, så jag tänkte köpa en liten påse av annat foder för hjärngympa. Passar bra hos släkten där Khan kan dona runt i trädgården.   

Av Sabina Grönqvist - 27 december 2011 10:15

Så var julandet över för det här året. Det gick helt enligt planera- ingen stress, inget tjafs & bara en mysig lugn kväll med familjen.   Själv julafton började med en lugn fin morgon, efter lite mjukstart åkte Petra & jag iväg med pälsarna för en långrunda i solsken- trodde vi. Det blev en lång runda i lervälling med tillhörande solsken på slutet. Både Khan & Diva skötte sig superbt, några lekinviter men på de hela taget skötte de sin "GÅing" perfekt. Det var rätt skita hundar med slipsar vi packade in i bilen. Khan packades t ex direkt in i duschen när jag kom hem för att bli av med all lera. 


 

Julafton firade vi alltså här hemma oss mig. Diva fick åka snöre hela kvällen: gran, klappar, Khan & proppellern var ett faktum.  Khan däremot fick dona omkring som han ville efter en liten stund & skötte sig faktiskt riktigt bra. Pratade med mormor idag & hon gav båda hundarna omdömet: jättemysigt att ha dem med  Tilläggas bör att mormor trodde att vår första hund skulle bitas när hon skulle slicka på handen. 


         


-

Juldagen hade jag tänkt åka iväg & rasta Khan, men vädret denna julhelg har ju varit för bedrövligt så istället traskade jag iväg på långrunda på 2,5 timme. Khan fick varva träning med hur man går i koppel (som bortblåst efter konvalecensen), springa lös & träna på lite ingångar. Hemma igen kände jag mig helt träningsinspirerad. Så istället för att få mat i skålen fick Khan jobba för sin. Stänga lådor + dörrar i lägenheten, trampa på musmatta & stegra (cirkuskonst deluxe är min tanke).  Filmade lite med mobilen & ska se om jag lyckas lägga in det här....    


-

Igår, annandagen, lyckades jag nästan försova mig.   Jag har ju sovit som en kratta hela december. Vaknat kl 7 lediga dagar oavsett go natt-tid. Alltså satte jag inte ens klockan... Jaja, bara att springa ut med Khan, kasta på sminket, serva med frulle & sen iväg. Det blev en supermysig förmiddag på klubben, även om jag har sanslöst dålig tur med lotter. Irene & Gosia förbarmade sig över mig & lät mig plocka lite av deras priser.   Hemma igen traskade jag iväg på långrunda & lite senare på kvällen kom mamma & Diva hit för lite middag och soffmys.  Stretchade igen Khan när jag kom tillbaka från rundan & det är ju helt sjukt vad stel han har blivit sedan han blev sjuk- my god! Nu blir det stretching & dragträning ett tag framöver. Extra kul eftersom Khan har insett hur fräsigt det är med stretching: slänger sig på sidan & somnar som en stock direkt.  


-

Idag är planen att göra absolut ingenting. Funderar på att ta en tur ner till Hemmakväll för att fixa tidsfördriv. En powerwalkrunda med Khan får det också bli & en tur med Elextrolux. I övrigt blir det nog inte många knop idag känner jag. 

Av Sabina Grönqvist - 22 december 2011 17:28

1 arbetsdag kvar (och 1 morgon kvar att stiga upp i ottan)och sen sussar jag iväg på julsemester.   Imorgon vet jag att det kommer blir stressigt, kaotiskt & med "kom-hjälp-mig-att-dö" känsla. MEN jag känner mig rätt duktigt faktiskt- fröken förberedd liksom. Har förberett allt som går att förberedda & förutom en "Grey's anatomy möter Cityakuten" incident bör jag kunna fejka lugnet. Istället för jag kan flyga jag är inte rädd-mantrat ska jag tänka jag kan vara lugn, jag är inte stressad. 


Idag efter jobb hämtade jag Khan i vanlig ordning & det är fortfarande hur mysigt som helst att kunna gå i rask takt hem utan att försöka hålla koll på om Khan blir flåsig. Han har fortfarande inte hämtad sig riktigt i hullet eller sina muskler men jag tänker skynda långsamt här. Huttade in Khan genom dörren & galopperade inom Mobilia för att fixa bröd, kaffemjölk. hyacinter & vin till helgen. Hemma igen piffade jag upp med de köpta hyacinterna, som förhoppningsvis slår ut till lördag- det doftar ju bara gott! Mamma har fått bud att köpa röda tulpaner på AliBaba i Lomma (bästa tipset ever för blommor som står läänge!)


Efter jobb imorgon är min plan att gå en rejäl runda med Khan a lá vardagsaktivering: klättra lite på stenar, vardagslydnad på parkbänkar och lite så...bara njuta alltså. Sen ska jag tvätta 16-23 & det innebär ju att jag kan passa på att städa med julmusik i högtalarna och vinglaset i handen. Allt är fixat inför julafton- vi kör lite knytkalas & alla tar med sig något. Petra har t ex fixat julstrumpor till hundarna. Khan ska enligt plan få plocka upp sin julklapp själv medan Diva som inte har lika fint bordsskick är portad.   


Ledigheten ska jag ägna åt att bara vara, träna hund (yes!) och fotografera. Släkten ska få besök inkl de fyrbenta. Vi skippar Beirut på nyårsafton och åker till landet. Bertil har lovat att stanna hemma för att elda så vi slipper frysa.   Sist jag var hos släkten var Khan 9 veckor   (de har hälsat på däremot   ). Mitt nyårslöfte ska absolut bli att börja ta hand om mig mer & sluta försöka täcka upp på jobb. Vi saknar liksom 6 heltidstjänster & det är ju löjligt att tro att vi orkar fortsätta ta extra pass. Det känns lite svårt att tacka nej till pengarna, men ja de hjälper ju inte på HIA precis. Jag ska ägna mig mer åt saker jag tycker är roligt hundträning, fotografering & hälsa på släkten.    

Av Sabina Grönqvist - 20 december 2011 22:00

Helgen har verkligen varit en lugnt tillställning. Jag har varit tröttare än tröttast.   I fredags (efter att ha hämtat Khan) tog jag ett varv med Electrulux, vi har ett speciellt förhållande han & jag- lite hat/kärlek sådär.  Diskade undan disken, gav den utsvultna vargen mat ( the aptite is back!) och sen styrde jag stegen mot Coop vid stadion för lite nödshopping. Hade inte så mycket som en brödbit hemma eller ägg (trytande matlagningsinspiration= omelett). 


Passade hur som helst på att köpa en bok när jag ändå var där: Ensamma hjärtan & herrelösa hundar av Lucy Dillon. Jag gillar ju  såna där "feel-good" böcker utan någon egentlig dramatik eller mystik så jag sträcklästa boken i lördags. Lyckades dessutom pricka in de få minuterna med uppehåll när det var dag för våra utflykter. 



I söndags samlades onsdagstårtgruppen får lite glöggmingel hos Nina & Jonas i Bara. En mysig kväll med massa prat & skratt. 

Hjälper mer än gärna till att klä granen.     


-

Igår passade jag på att återuppta våra promenader. Gick ner till Hasselgatan för att hämta bilen & köra till veterinären för återbesök. Jag vet inte vem som tyckte det var roligast att ses igen, Anita eller Khan.   Anita kunde iallafall inte se något i svalget (man ser ju inte hela vägen ner när man bara tittar sådär, men ändå). Eftersom Khan är så pass pigg som han är- fick han fri tyglar att spinna loss under julsemestern.   Med speciell order om att få springa av sig på fältet efter karamellerna som Anita bjöd på. Ska tillbaka igen om 1månad för sövning+ koll ner i halsen & samtidigt fixa vacc + rabiessprutan.   Den har ju liksom inte gått att ge under pågående infektion.  


-

Åkte ner på limhamnsfältet och lät Khan springa av sig all energi. Tog med mig en frisbee ner och plötsligt fanns det en viss poäng med att ge tillbaka den till mig ( att få den kastade igen). Det var ju bara hur mysigt som helst att traska runt där medan Khan rusade runt.    Khan fick dessutom en bra runda i eftermiddags när jag gått till jobb. Johanna & datorn tyckte inte helt lika & det ledde till viss frustration = långrunda med pigg schäfergosse   Nu ligger Khan i sin del av soffan (japp, han har en sån) & snarkar rätt gott.  


-

Idag stod jobb på schemat 8:30-17:30 & jag är helt förvånad över att jag kom därifrån i tid.   Mycket spännande dag (& inte nödvändigt i positiv bemärkelse). Åkte rätt pronto till djuraffären för att fylla på hundmaten & köpa lite tuggisar (de har liksom inte delats ut på över 1 månad med tanke på halsen) & det ekar tomt i lagret.  Fick med mig lite karameller som de sålde ut, några goa tuggisar till julafton & nyårsafton (mutor!?) Passade på att traska en rejäl runda med Khan sen & det blev liite diskussioner om koppelvett så här efter 1 månads tristess inkl en släng av tonårstrots tror jag. MEN Khan fattade vinken lagom till att en mastiff försökte rymma ur rasthagen under hot om våldsbrott vid lyckad flykt. Matten hon stod kvar, tyst på samma plats som innan.   Khan som egentligen inte gjorde så mkt utom rätt rejält intresse fick inse vikten av ögonkontakt med matte.   Egentligen borde jag ha prickat av lite grejor på att göra listan efter att vi kom hem. Nu orkade jag inte det. Det fick bli en dusch, vattna blommor & sen gav jag upp & la mig i soffan. Förhoppningsvis har jag lite mer energi imorgon & kan börja pricka av listan.   


 

Av Sabina Grönqvist - 15 december 2011 18:24

Jag brukar ju inte precis vara imponerad av Herr Emil i Lönnebergas alla hyss (Ms patience I ain't  ), men just nu känns det bara härligt i hjärtat när han hittar på bus.    Nyss blev jag t ex burdust attackerad i soffan (& naggad i nacken) normalt brukar det föranledda en rätt burdus tillsägelse, men idag nöjde jag mig med att plocka bort honom med en mild förmaning .Det känns hur skönt som helst att Khan börjar bli lite pigg för första gången på nästan 1 månad, vill gå på promenader, leka med leksaker, hitta på bus & gärna träna något. 


Kunde inte motstå de där ögonen och lätt honom träna lite...   Försökte fundera ut en övning som skulle vara lugn & inte innehålla något krav (lydnadsmoment & böglydnad- nu jäklar tar det fyrr på alla håll och kanter- är fortfarande inte att tänka på). Khan fick lära sig att stänga lådor och skåpsdörrar. Det tog 5 klick+karamell och ca 1 minut. Kan tillägas att han var rätt motiverad, men förvånansvärt lugn & koncentrerad.    Nu somnade han rätt nöjd & det känns hur gott som helst. 


 

Aptiten är återigen gränsfall patologisk...

Inte helt nöjd med att vilan längre...  



 

Den här har legat på golvet, men inte varit intressant förrän idag.   

-

Nu är det snart julsemester & det är rätt mkt avtackningar på jobb. Idag bjöds det på smörgåstårta (hur god som helst) & inte mindre än 3 tårtor.   Några kollegor hade bakat till avtackning & sen fick vi två stora (säkert dyra) tårtor av patienterna.   Imorgon är det jullunch på jobb & det känns ju som ett rätt bra sätt att avsluta veckan på. En katastrofal inleddning & ett bra slut. 

Julsemestern känns helt plötsligt lite ljusare ut. Khan ska fortfarande ta det lugnt, men vi kommer kunna gå på promenader (och bara det känns underbart!!) & träna lite smått   

Skapa flashcards