Schaferbus

Alla inlägg den 19 januari 2012

Av Sabina Grönqvist - 19 januari 2012 20:57

Igår sprang en klubbmedlems hund bort. Det var många som gav sig ut i regnet för att leta. Tyvärr hittades Miranda avliden uppe på Öresundsbron. Så ofattbart tragiskt & det finns inga ord i världen.... Mina tankar går såklart till Robban som har förlorat sin älskade hund! 


Själv fick jag telefonsamtalet när det hela var över, annars hade jag suttit i en taxi ut mot klubben direkt! Trots den tragiska utgången är det enorm att inse hur alla dessa människor utan att tveka ställde upp & gav sig ut i mörkret för att leta. Jag blir alldelles varm i hjärtat när jag tänker på det.    


Idag fick jag ett sms av Kattis som undrade om vi ville sällskapa på långrunda. Först tackade jag nej eftersom jag inte orkade ta bussen till Lödde för upphämt av Kattis, men när det sen visade sig att Petra oxå tänkte hänga på var det bara att kasta sig i duschen. Feber eller inte så behöver ju hunden OCH KANSKE MEST JAG komma ut lite. Det blev en härlig promenad på 7,5 km. Hundarna skötte sig helt perfekt, men med gårdagen färsk fick de gå i koppel när vi promenerade i närheten av motorvägen. Det finns inga stängsel som skiljer promenadstråket och motorvägen åt. Dagens diss by the way framförallt med tanke på alla barnfamiljer. Dagens andra diss är att jag fick bära bajspåsen nästan hela rundan. Där finns ingenstans där man kan kasta påsen om man plockar upp efter sin hund. Jag traskar ju inte precis ut i skoböjden & plockar upp, MEN jag tycker gott man kan ta upp om hunden sätter sig på eller precis bredvid stigen. Eller jag tyckte det innan jag fick bära påsen hela rundan runt (kastade tillslut den i en vanlig soptunna vid parkeringen). 


Innan vi åkte hem fick Khan springa budis till Kattis med Elvis som störning (han ville ju liksom gå till matte när Khan sprang).

Har ju fått tillbaka "problemet" där Khan inte vill springa till mottagaren alt rundar & springer tillbaka till mig. ALLTSÅ: Gick löst med mig bort från Kattis. Kattis tjoade & vevade med boll. Vända 1: Khan fick springa när han ville. Kattis släppte bollen precis när Khan passerade hennes sida = innan han hann tänka runda & spring. Han kom tillbaka (!) till mig med bollen och vi sprang tillbaka till Kattis. Vända två- kampa hos Kattis. Vända 3: misstänkte jag tjuvning & satte kopplet som ett jaktkoppel. Mycket riktigt försök till tjuvning (är jag nästan glad över just nu så länge han inte får utdelning). Väntade tills Khan satt ordentligt och skickade på marsch. Kampa kampa kampa hos Kattis & där var jag bara SÅ nöjd! Ska köra detta MÅNGA; MÅNGA gånger nu innan vi försöker få in honom i fotposition.- påminn mig om det *snälla*. Nu vill jag först ha fram springa fram & tillbaka beteendet, sen kommer ingångarna. Nästa pass lägger jag på att han ska springa tillbaka till mig och kampa. Jag vill att han tänker *ping pong-ping pong*. Ingångarna tänker jag träna separat fast med mig nära. 


Just det, höll jag på att glömma, Khan låg still (!) medan Diva fick öva inkallning!!! Wiiie! Åhh vad stolt jag är!! Sista gången när Petra gömt sig låg han trots att hon grejade med pinnar. Följde med Diva bort, men kom fint tillbaka när jag kallade. Som belöning fick Khan och Elvis dra iväg när Diva hittat rätt.   Idag fick jag en flash av hur Khan kan bli när han är vuxen & mogen... jag jobbar vidare, det kan bli riktigt bra det här. 


Nu på kvällen har vi fortsatt med våra trix: halta och skäms. Körde två pass av varje & vilken skillnad mot igår. Nu märks det att Khan vet vad han ska göra, nu ska jag bara få det snyggt & på kommando.  


Ovido - Quiz & Flashcards