Schaferbus

Alla inlägg under oktober 2012

Av Sabina Grönqvist - 17 oktober 2012 09:38

Lite smått irriterad är jag över att kameran fick stanna hemma igår, men när jag var klar att åka iväg hängde regnet i luften och då får den inte följa med. Halvvägs till Lomma försvann molnen & istället för att styra mot Lomma BK svängde jag vänster ner mot havet   . Det gäller liksom att passa på när det är så här perfekta höstdagar tycker jag. Khan fick bada bäst han ville, simma efter lite stenar som jag kastade ut (badleksaken låg kvar i bilen).


       

En känguru on the loose   .   


Medan jag traskade runt där på stranden funderade jag lite över varför jag den senaste tiden inte haft minsta lilla inspiration eller lust till hundträning förutom vardagsaktiveringen. Såklart gör ju kaoset på jobb sitt till men det handlar nog mer om att jag känner att vi står och stampar. Bestämde mig iallafall för att börja lära in lite nya moment som inte krockar med appellen eller Lkl 1. Alltså styrde jag bilen mot klubben när vi var klara & formulerade en plan för att träna rutan. Har ju testat det en gång innan men då blev det mest pannkaka av alltihopa och vi kom inte längre än att jag försökte övertala Khan om att följa med mig bort från bollen   . Värmde med lite fritt följ där jag hade bollen framme = fokus på matte inte belöningen. Efter några påminnelser kom Khan ihåg hur fint som helst vad det var som gällde. Gick över till att påbörja träningen med rutan. Varvade mellan att ha kongen i rutan -Khans favvoleksak som inte går att svälja,  blivit liite nojjig över att kasta boll efter vad som hände med Rickards hund - & att låtsas lägga kongen i mitten. Jag väljer att lägga in "stå" såhär tidigt i träningen eftersom springa rakt fram & ta en boll är Khans bästa gren & jag vill få in hörsamhet direkt  . Varvade med att låta Khan springa & ta bollen direkt och efter ett kort pass ser det ut såhär: 


 


Avslutade med en full apportering, där jag faktiskt hade kongen synlig. Tidigare har det inneburit att Khan spottat apporten men nu verkar han ha fattat att det gäller att hålla F A S T för att jag ska kasta kongen   . Just ja, värmde upp med att träna lite gripande. Khan sitter bredvid mig, jag lägger apporten framför honom & kommenderar apport. Tanken är att Khan ska sitta still & lyfta upp apporten, en lugnare variant på "grip snabbt & tugga inte" - träning   .  Det funkade riktigt fint igår & jag tror att det här med att varva koncentration med jakt i apporteringen kommer bli bra- balans is the shit för Kamikazen.  


Som pricken över i:et igår behövde vi inte tjafsa en enda gång om att komma tillbaka med bollen, såg möjligtvis lite tendens när Khan började bli rejält trött i hjärnkontoret. Tog en paus där Khan fick springa efter kongen & sen springa runt lite med den och sen kunde vi köra ett pass till   . Någon egentlig platsliggningsträning blev det inte (synd på ett så kanonpass tyckte jag), däremot fick Khan ligga medan jag plockade ihop rutan & trots att han var rejält flåsig och i full träningsmood låg han still utan en enda rumprullning eller tassryckning   . Kommer som sagt fortsätta så fram till träningshelgen då jag verkligen hoppas på ett iallafall litet genombrott i den träningen   .


Idag blir det inget onsdagsparty för oss, istället kommer en kompis hit på lite middag & filmmys. Vi jämförde våra kalendrar & insåg att det här var den enda kvällen på 4 veckor som vi båda var lediga. Däremot är jag ledig imorgon & då hade jag tänkt mig lite hundträning i fint väder. 

Av Sabina Grönqvist - 16 oktober 2012 11:03

Så var det lördag för mig som jobbar skift, men tisdag för alla andra kontorsråttor  . Det firande jag med en rejäl sovmorgon, kan inte komma ihåg när jag sov till 9:30 senast. Khan väcker aldrig mig utan låter snällt mig sova (skulle han väcka mig hade jag tagit 8 trappor i pyjamasen för då är han sjuk).  Något vidare mysigt väder för hundaktiviteter är det inte, MEN det var iallafall uppehåll på morgonrundan. 


Igår skulle jag varit på seminarium mellan 13-16, men när jag kollade kurssidan runt 10 snåret visade det sig att det var flyttat till 9-12, förra veckan. Alltså tvingas jag skriva en inlämningsuppgift istället   & får skylla mig själv eftersom jag har dålig koll på kurssidan när jag jobbar. Nu känns det ju inte som hela världen att sitta & jobba från soffan med tända ljus när det regnar utanför. 


Tog en paus runt 15 tiden för att gå en långrunda inkl ett rejält lydnadspass med Kamikazen. Det var ett tag sedan det blev ett rejält träningspass till skillnad på träning lite här och där på rundan. Fritt följ inkl stegförflyttningar där jag grejar med ett håll i taget. Försöker vara riktigt petig med att Khan ska reagera direkt & vara rak med rumpan redan nu i början. Steg åt vänster har jag inte börjat med eftersom jag inte vet riktigt hur jag ska flyta mina fötter- hjälp någon   !? Framförgåendet körde jag utan någon som helst retning framåt (det blir gärna lite väl engagerat & i kombo med blött gräs kändes det sådär). Just igår fick det iallafall önskad effekt- utgången var lugn & avsluten var hyfsat raka. Avslutade med ligg kvar där jag fortfarande står nära & inte låter honom ligga så länge. Nu var det iallafall ett tag sedan han for upp & iväg och rumprullningarna blir mindre och mindre. Kör på så här nu ett tag, så får jag se hur långt vi kommit till träningshelgen i november. 


   


Idag är planen att få klart inlämningsuppgiften, ta en långrunda med Khan inkl lite träning och sen en tur till gymmet ikväll. 

Av Sabina Grönqvist - 11 oktober 2012 08:11

Hundar är djur & inga maskiner och allt det där.... men igår var Kamikazen till salu på riktigt! 


Jag vet inte riktigt vad som har hänt men det är länge sedan det blev någon organiserad träning för oss. Timmarna räcker liksom inte riktigt till & det är rätt turbulent på jobb. Däremot över vi på något varje promenad eller i reklampauser. Det är ju inte fy skam det heller kan jag tycka. 


Till igår... jo, jag åkte ner till klubben hyfsat entusiastiskt - det är liksom inte många onsdagar jag kommer kunna träna fram till mars   . När vi kom fram kände jag bara nä- vet inte vad vi ska träna. Alltså fick Khan sitta kvar i bilen till efter medlemsmötet då jag tänkte att han iallafall skulle få lufta sig lite. Ut ur bilen for en Kamikaze pilot on a mission & hans mission var iallafall inte samma som mitt. Värmde med linförighet där han i of gjorde rätt men hade noll kontakt. Flamsadet blev inte bättre av att jag backade bandet, så då plockade jag faktiskt tag i heliumballong. När han kommit ner på Tellus ett varv fick han öva sitt kvar & ligg kvar bredvid Kattis och Elvis som kampade och det gick faktiskt riktigt bra   . För att toppa sin redan eminenta insats passade Khan på att totalt ignorera en inkallning & dra iväg till Carro med Minus när vi var på väg tillbaka till bilen  . Han fattade iallafall vinken & drog inte en repa runt mig som han gjorde när han var yngre. Gjorde såklart om inkallningen & belönade, men grrr. 


Jaja, träningen på lunchrundan i Pildammsparken gick som motsats riktigt bra trots att vi hade 3 hundekipage som publik. Körde läggande + ställande u gång och påbörjade inkallning med ställande som jag tror kan bli rätt bra. 


 


Övrigt igår så städade jag lägenheten rätt grundligt inkl torka av bakom alla element. Idag är tanken att de ska komma & lufta alla element så att vi äntligen kan få värme i huset. Vi fick lappen igår & jag ringde direkt för att informera om att jag måste gå till jobb kl 12 & att jag har stor hund. Det skulle visa sig vara oflexibelt värre & de jobbar sig nerifrån och upp. Kan aldrig tänka mig att de hinner 8 våningar, men lägenheten blev fin i alla fall. 



Av Sabina Grönqvist - 2 oktober 2012 09:06

Sammanfattar senaste tiden i twitterstyle med:

  • Jobba, jobba, jobba. 
  • Hundrundor. 
  • Städa, tvätta, handla ....   

Inte så spännande bloggmaterial med andra ord. Jag har iallafall hunnit börja läsa igen & det blev ju ett trauma. Jag har ju lyckas förhandla mig till tjänstledighet med lön på 25% för att läsa. Har lämnat in alla föreläsningsdatum & fått igen att studiedagarna skulle ligga i anslutning till föreläsning eller ledighet. Dagen innan kursregistrering fick jag mitt schema & kunde nöjt konstatera att mina "krav" gått igenom fin fint   . På kursregistreringen visade det sig att min grupp ströks & vi skulle gå med i annan grupp = hela schemat ändrades   (varför är det så svårt att meddela återbud??). Kul kul att informera chefen om det. Nu blev schemat inte riktigt så sammanhängande som det var tänkt, men det löste sig iallafall hyfsat smidigt tycker jag.   


I övrigt blev schemat inte alls som jag tänkte mig. Har blivit schemalagd nästan alla onsdagskvällar i 20 veckor framåt PLUS 10 helger av 20   Fram till jul har jag ju iallafall lite studiedagar & föreläsningsdagar där jag ändå kan träna hund- OM jag nu ska vara positiv alltså. 


På tal om hundträning har det mest blivit små stunder av träning på rundan. SItt kvar, ligg kvar medan jag bokade tvätt, i väntan på grönt ljus osv. Fotingångar / inkallning vid hundmöte. Det blir ju en del även om det inte känns som att vi tränar. 

Övriga happenings är att jag åker till Örebro på kongress kl 06:00 imorgon bitti  .  Kommer hem på fredag kväll & börjar jobba igen 06:45 på lördag morgon. Kan ska vara hos mamma (även om många kollegor hade hoppats på att få passa   ) & jag får se lite om jag hämtar honom på fredag eller lördag em. 


Nu borde jag verkligen sätta fart med dagens alla "to-dos". Khan ska såklart få en långrunda där jag hade tänkt att vi skulle ha ett mer organiserat träningspass. Tvätta 13-16. Städa över lägenheten ( orkar inte komma hem till ostädat lägenhet + jobba helg). Packa till mig. Packa till Khan + lämna honom hos mamma. Gymmet. Gå iväg till pappersåtervinningen med kassarna som står på balkongen. 


Ovido - Quiz & Flashcards