Schaferbus

Alla inlägg den 27 maj 2011

Av Sabina Grönqvist - 27 maj 2011 05:45

Khan som hitintills inte alls har brytt sig om dofter eller löptikar, har kommit in i någon form av tonårsfas. Helt plötsligt står han och dreglar på osynliga luktfläckar och han fungerar mer som ett ånglock än promenadsällskap.   Alltså övar vi hörsamhet, hörsamhet och hörsamhet på promenaderna. När vi (läs: snörhållaren med karamellerna) tröttnar på det övar vi på att sitt=sitt och ligg=ligg.   Rätt nyttig träning det där, egentligen.  Vips så är koppelankaret ett minne blott. Khan går ju extremt fint i koppel och gjorde det rätt fort. Jag har ju aldrig gjort som man ska, utan gjort som jag tyckt. Sen har han haft två  sådana här utåtriktade perioder på max 1 vecka eller 2, innan han går tillbaka till att promenera med honom vid sidan igen.   


Det har gått förhållandevis smidigt att plocka in en liten valp i en liten lägenhet. Nu har vi ju grindar emellan för husefridens skull- men ändå. Kan ju eventuellt bero på att Khan är helt slut på kvällarna efter långrundor & träning, men ändå.   


-

Igår var en sällsynt tuff dag på jobbet.   Vissa grejor kommer jag aldrig vänja mig vid hur länge jag än jobbar- det bara är så vilket ju är rätt skönt på ett viss. Att vara kall när det gäller är ju inte samma sak som att man inte har känslor. Då var det extra skönt att Mamma & Petra redan planerat att ta Khan på långrunda när jag kom hem.    Men det är ju bara så härligt att komma hem till min prins efter såna dagar på jobbet.  Hej matte! Hur mår du? Behöver du en puss!?Tanken var att jag skulle vara valp-butler. Jag la mig i soffan med en bok- lill-plutten var i buren  - men jag somnade rätt fort.    Ja... Petra fick gå ut på runda nr 2 med Carlzon när dom kom hem, medan jag vaknade till i soffan.    Det blev alltså ingen städning, eftersom jag fick städförbud men däremot betalade jag räkningarna. 


-


Ikväll blir det en tur ner till klubben för att kika lite på lydnadstävlingarna. Khan ska få en långrunda och förhoppningsvis lite träning- kryp & apportering. I helgen hade jag tänkte träna hårda spår med Khan. Det är ju stugfixardagar nere på klubben och jag ska ha båda pälsarna med mig. Tanken är iallafall att åka ut efter fixardagen på lördag och lägga hårda spår. Tips någon??

Ovido - Quiz & Flashcards