Schaferbus

Alla inlägg den 21 april 2011

Av Sabina Grönqvist - 21 april 2011 22:00

Jag måste ju säga att det är extremt fint väder som påsken bjuder på i år.  Jag behövde inte ens västen igår på promenaderna (men fick snällt ha den iallafall för att ha plats för karameller och boll  ).  Ända minuset är väl att myggen har vaknat och verkar vara väldigt piggelina. Jag får ju sjukt stora bulor av mygg och betten brukar dessutom göra ont istället för att klia.   


I början av veckan hade både jag och Khan lite träningsvila. Det var rätt så välbehövligt framförallt för mig. Medan Khan köper det mesta rakt av behöver jag lite tid på mig att processa och arkivera allt på rätt ställe.   Igår innan jobb blev en hundträningsförmiddag. Började med apportering inomhus i hallen med stängda flyktvägar. Utrustade mig med klicker, karameller och TÅLAMOD.   Växlade mellan att kasta apporten (och öva på att komma tillbaka till mig) och att greja med håll fast-lugn och fint. Det blev HUR bra som helst.    Tillbaka till mig superfint, kamp med apporten-loss och så snabbt tillbaka i munnen. Fast blev också bra tycker jag. 


 


På långrundan innan jobb övade jag lite framförgående med boll (och det blev ju väldigt livat     ) läggande under gång och så hörsamhet

 





 

Knappt lång tunga.   

-

Idag har jag varit ledig. Förmiddagen ägnade jag åt att städa b la ugnen- örk  resterande kök och toaletten. Åkte iväg på långrunda till Lomma Beach och det var jag ju inte ensam om.  Khan fick gå i koppel och öva på att döda svanar är BIG NO NO.  Passade på att handla när jag ändå var iväg. Hemma igen vända jag i dörren och traskade ner till Ica för att hämta ut fästinghalsbanden som jag beställt.     


 


Började så smått ta itu med uppfräschningen av balkongen, men kom rätt så snabbt av mig. Pausade med lite kaffe och datorn på balkongen istället.   Khan var rätt nöjd med att ligga och sova på sin filt vid mina fötter. 


-

Åkte ner till klubben på kvällen är där var ju rätt många av gruppen: Nina, Cina, Gosia, Mattias och Vicky. Efter framåtsändande med veteranhundarna tog jag ut Khan. Vicky kommenderade oss (mig) i linförighet som jag tycker blev riktigt bra.    Vicky hade klickern och jag växlade mellan beröm, klapp, karamell och boll. Grejen här är att jag inte ska gå och titta på Khan och hur han går. Nu är planen att börja dra lite på koncentrationen MEN att det ska hända saker ofta- svängar, halter, helomvändningar. 


Vi var extremt exemplariska med korta pass och pauser måste jag säga.   Efter några vändor fortsatte vi med att greja med framförgående. Här blev det ju väldigt mycket att hålla reda på känner jag. Koppel, berömma, stanna och ge varsågod. Fråga Mattias som nog blev gråhårig på kuppen.   La ut godishögar (flera alltså) istället för boll/pinnar (det känns lite väl livat). Khan fick gå- stanna-gå-varsågod. Kallade in och jag är bara så nöjd med tempot in till mig (plus att resterande godishögar låg kvar)      Dessutom var en av inkallningarna medan Khan gasade järnet mot Eva och Hubba några meter ifrån!    


-

Är så sjukt nöjd med träningen och det får bli ett pass med framförgående imorgon förmiddag. Sen är tanken att åka ut på rastrunda och då hade jag även tänkt lägga ett spår och göra en vindövning. Efter rastrundan ska vi kika på Carlzon och Cobra.   


-

Antal steg idag: 15 024

Antal steg igår: 16 864

Ovido - Quiz & Flashcards