Schaferbus

Direktlänk till inlägg 26 juni 2011

Resultat projekt tvärtom

Av Sabina Grönqvist - 26 juni 2011 23:02

Under GB helgen (eller egentligen strax innan) inleddes projekt tvärtom. Jag hade ruttnat fullständigt på att Khan drog så fort han fick en grej i munnen, blev sur & Khan drog längre bort.   Tillsammans med Nina, Jonas & Mattias vände vi på steken & jag lämnade Khan. I början var resultaten rätt så tveksamma minst sagt. MEN sen dess har jag jobbar stenhårt med byteshandel + vända ryggen till & vara tydlig med att " ha du din boll, jag vill ändå inte ha den". 


 

Idag på uppletande träningen kom genombrottet.   Alla grejor sussade han in med till mig! 1 av föremålen tog han ett ärevarv med, bakom mig- MEN han hade fokus på mig och han höll sig i närheten. Testade att vara lite busig med kroppen & då kom han in med föremålet hela väggen.  


-

För att ta det från början. I lördags träffades jag, Cina & Lotta nere på klubben för lite lydnadsträning. Började med platsliggning som inte blev så fokuserad som jag hade velat. Det blåste rätt rejält & Khan låg och vindade in Carlzon som försvann ner mot hyllan under tiden.  MEN han låg hela tiden. Lotta kommenderade mig & Khan i linförighet. Vilken skillnad mot förra gången!  Superfin position, viftande svans & som han var med i ALLA svängar. Vi grejade vidare lite med hur jag har min vänster hand (eftersom Khan följer den inte för att ta godis, men jag tar bak den i vänstersvängar & då följer han med bak   ). Efter en liten stund kände jag att han var så med- trots andra hundar nära- att jag vågade koppla loss.   Piece of cake sa MeKhano och höll koll på klick=karamell. Det blev ett rätt långt pass & det är absolut inget fel på hans uthållighet alls. 


Efter lite paus i gräset med Yalla några meter bort som störning fick Khan springa budis till Lotta. Han sprang som en bumling & tjuvade till och med från mig. Nu fick han givetvis göra om det- men med tanke på att han som valp 1. inte ville lämna mig och 2. har en tendens att runda mottagaren och komma tillbaka tar jag det som ett steg i rätt riktning.  .


Nu är det bara apporteringen och framförgåendet som ska bli färdigt.    Jag känner mig väl färdig om ett år eller två.     



-

Idag kom Cina hit på förmiddagen för att hämta enkelburen. Det blev lite kaffe & en pratstund innan vi tog itu med att skruva ihop eländet för att passa i Cinas bil. Jag LOVAR att Ikeas beskrivningar är hur lätta som helst jämfört med att få ihop den här buren.   


-


På eftermiddagen var vi ett litet gäng- Cina, Lotta, Susanne & Leif som träffades ute i Vomb för att träna. Efter lite siesta feeling på parkeringen   , byte vi spår & traskade iväg. Khans spår som Lotta hade traskat gick verkligen superbra, över all förväntan!   Han var superkoncentrerad hela vägen & jobbade verkligen på högtryck, var noga med att vårda sitt spår och jobbade sig tillbaka till kärnan hela tiden.   Hade ett stort tapp i mitten, men hittade snabbt tillbaka igen. Jag tror att vi fick med alla pinnar in. Slutet missade han dock först, ca 50 m från slutet orkade han helt enkelt inte mer & loggade ut- ställde sig och glodde på Yalla som kom från sitt spår.  Tog tillbaka honom en bit och släppte på igen. Han fick hitta sin slutpinne & bära den till bilen stolt som en tupp.  


     



Efter grillningen fick Khan träna uppletande. Traskade på baslinjen med Khan i koppel & nu syns det att han vet vad han ska göra! Nosen är i luften hela tiden och han vindar för fullt. Alla föremålen hittade han snabbt & bäst av allt kom in med alla för att få kampa.   


Roligast av allt under träningen i helgen är att jag känner att jag kan läsa Khan. Nu ser jag när han spårar, letar spår, när han har vind på ett föremål, börjar bli trött, behöver pausa osv.   


Grabbarna Grus fick gå på en skogspromenad. Första promenaden tillsammans utan andra hundar. Passade på att öva återkallning trots lek. Är riktigt nöjd. Khan lyssnade fint & fick kampa för besväret. Alla gångerna satt han fint och väntade på sitt frikommando innan han stack iväg igen!   Rundan efter träning tillsammans med Yalla & Cina blev ju rätt livat. Maj gawd vad Khan kan springa.   Men rastade blev han iallafall.


   


-

Kvällen avslutades rätt lugnt och fint. Tog en vända bort till kompisen för att ge katterna mat. Sen var tanken att titta på film. Lånade lite filmer av kompisen som jag är kattvakt åt- men det var ju en rent bedrövlig film. Kollade på totalt 5 minuter av "Rachel getting married" innan vi stängde av.   Khan somnade rätt snabbt mitt på golvet medan Carlzon fick ligga i koppel för att varva ner.  

 
 
Nina

Nina

27 juni 2011 06:37

Det verkar som att alla bitar håller på att falla på plats :). Duktig är du! Mycket duktig *applåderar*. Ha en go måndag så ses vi kanske ikväll :). //Kramar

http://www.palmstrand.se

Sabina Grönqvist

27 juni 2011 15:55

Det känns faktiskt som att träningen börjar gå åt rätt håll! Sakta men säkert...

Vi ses absolut ikväll- kör ner till klubben en vända!

// Kram kram.

 
Ingen bild

Susanne

27 juni 2011 10:01

Övning ger ju färdighet, heter de ju så käckt, och så verkar det ju vara i det MeKahnska hemmet.
En härlig skogsträning fick avsluta veckan, gud så skönt det var!!
Kramis

Sabina Grönqvist

27 juni 2011 15:56

Det blev en jättehärlig skogsträning OCH vi slapp regnet :-)!

Gamla ordspråk verkar ju vara rätt kloka ändå ;) Vi jobbar oss sakta men "säkert" (?) framåt.

/ Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards