Schaferbus

Alla inlägg den 9 juni 2011

Av Sabina Grönqvist - 9 juni 2011 06:30

Just nu tycker jag att vädret på något vis har tagit parkettplatsen.   Det går liksom inte att bortse från den här kvalmiga, tryckande värmen. Jag verkligen ÄLSKAR sommar & värme- men kvalmigheten går definitivt bort. De flesta av mina barndomssommar spenderades i Italien, där varmt är varmt & sen jäklar så åskar det i en timme eller två.    Humöret är inte direkt på topp när vädret är så här skandinaviskt är allt jag har att säga om det. 


-

Igår tog jag helt oplanerat en sovmorgon av kraft.   I vanliga fall vaknar jag av väckarklockan alternativt av att Khan traskar omkring i rummet. Han får verkligen inte lov att väcka mig, MEN jag vaknar av att han vankar eller flåsar. Igår sov han som en bumling vilket innebar att jag vaknade med ett ryck 9:15.  Det är ju som att sova bort halva dan, så det vara bara att kasta sig raka vägen ut på en långrunda. 


-

Efter frulle & lite mental återhämtning åkte vi iväg till Pildammarna för långrunda. Efter lite fika på en parkbänk, traskade Khan & jag iväg på vår långrunda där jag verkligen inte orkade göra någonting.    I vanliga fall grejar jag alltid med något- vardagsaktivering tycker jag är hur roligt som helst & verkligen superviktig för att Khan ska tycka att jag är en rolig typ. Gårdagens långrunda blev däremot en "läsa tidningen runda".  

  Börjar bli en stor påg, men fattar inte riktigt grejen med att bara sitta vid en bänk & fika. Khan har däremot lärt sig att fika såhär= de tvåbenta delar med sig.   

-



   Han tigger faktiskt inte- biten som dras bort från smörgåsen är hans. Det är säkert helt opsykologiskt, men hur mysigt som helst att dela fika med sin doggie!   



   Jag är ett STORT fan av vardagsaktivering på vanliga promenader. Khan tycker det är hur kul som helst att balansera på stenar, bänkar och trädstammar.   Allt för en karamell eller "duktig kille" . 


-

Efter promenaden passade jag på att ta tag i det här med hanteringsträninge- oh my god vilken pärs! I slutet låg vi iallafall båda två på golvet och nussade en stund. Passade även på att klippa klorna- ingen mer klackesko varning på Hasselgatan. 


-

På kvällen tog jag med båda hundarna till klubben. Carlzon fick vara ute två korta rundor. Hälsade på människor och käkade en massa godis. Sen fick han leka med syster Cobra när mötet var slut & herregud så dom röjde.   Khan fick sig ett lydnadspass han. Fritt följ med nolltolerans mot startskuttet han gör när han tycker han är sanslöst fräck  Testade faktiskt att bara gå och Khan är ju så väldigt PÅ (!) att han bara följde med hur fint som helst. ALLTSÅ ska jag kommendera "fot" väldigt tyst i fortsättningen och med neutral röst. Kryp med 1 steg & stanna blev riktigt tjusigt. Han vecklar in sina skånkar fin fint under rumpan och sussar inte iväg hej vilt. Tack Gosia för tipset! Gjorde några omgångar med platsliggning ca 1-2 minuter (tog inte tiden). Tror det blir bra om jag bara gör detta 3005011 gånger.   Sen avslutade vi med att busa en stund med bollen.  


-

Det var ju väldans tur att jag bestämde mig för att träna med Khan innan medlemsmötet för maj gwad vad det regnade när mötet var slut.   Tanken om långrunda i skymning försvann rätt snabbt! Istället fick Carlzon busa med syrran Cobra & som dom röjde.  Carlzon provade förresten att bita Jonas i vaden + ta ett bättre tag- MEN insåg rätt snabbt att det var helt fel fajbjoj   


-

Gick ingen rastrunda på klubben med tanke på regnet ( hade inte med mig regnkläder) istället övade jag apportering hemma  köket. Khan har börjat fatta fast och att grejen är att komma mot mig. Apportering Lkl 1 är klar- det fixar han.   Däremot är ingångarna inte klara. Han kommer mot mig med apporten och håller fast ( ev med hjälpkommando fast), men ingångarna fixar han inte än. Roligt att notera är att han inte fixar att apportera med godis, utan endast med muntligt+fysiskt beröm. Tar jag fram godis kastar han apporten på mig.   


-

  Khan på grillparty häromkvällen.   

-



   -



  Khan har absolut inget "dricka-vatten" hyfs = handduk under skålen.   


-

Ikväll är planen att åka ner till klubben för träning av lite cirkuskonster. Innan dess är tanken att vi ska ha hunnit med en powerwalk runda och lite träning.   Kanske dags att byta park för lite miljöombyte!? Det är jätteskönt att Khan inte verkar vara nämnvärt påverkad av värmen. 

Ovido - Quiz & Flashcards