Schaferbus

Alla inlägg under februari 2012

Av Sabina Grönqvist - 14 februari 2012 13:40

Äntligen en ledig dag. Igår var det både fredag & lördag i ett för mig & det firade jag med att somna i soffan runt kl 23. Idag är det alltså söndag. Gick en halvkort runda med Khan imorse innan det var dags att hämta upp mormor för att köpa en ny kaffekokare till mig. Den gamla gick ju i graven för ett bra tag sedan men jag har väntat eftersom Ica hade rea på kaffekokare denna veckan. 


Mormor följde med hit på fika efteråt & donade runt lite med mina blommor också. 


Helgen har gått åt till jobb, hundrundor och hemmafix inkl lite städning. Det blev några besök på Ikea & nu återstår bara lite småfix här hemma: bilder ska framkallas & sättas upp på väggarna, några grejor ska målas om & köket ska få nya gardiner. 


Diva övervakade fixandet med kökslampan.


Resten av dagen är rätt planlös & bara det är ju hur skönt som helst. Khan ska få en långrunda & jag ska hämta mina nya Salomon skor. Om vädret inte klappar ihop fullständigt tänkte jag ta mig till gymmet ikväll för ett pass.   


Har mest tränat inomhus under helgen, känns inte alls så inspirerande att ge sig ut i snön faktiskt. Har grejat med bakdelen i vänstersvängarna som börjar se riktigt bra ut nu, stegförflyttningar bak-vänster-höger kör jag 1 håll/ pass och de börjar också bli bra (förutom att jag håller på att fälla mig själv när jag går åt vänster), kryp är ju egentligen inte ett moment än utan där jobbar jag vidare med lugna stretch övningar. 

Av Sabina Grönqvist - 10 februari 2012 05:15

Har försökt hur många gånger som helst att ladda upp videofilmer på träningar, men det går inte. Åhh så tråkigt! Jag älskar bilder & filmer på bloggar och så kan jag inte lägga upp några själv.  


Filmade när jag och Khan övade "vinka" och "halta" igår- men det får ni alltså inte se.   Hur som helst blev det några jättebra och KORTA pass! Så bra att Khan t om ratade sin leksak för att få träna med mig- DET mina vänner har ALDRIG hänt, leksaken har alltid varit bättre än matte fram tills igår.   Halta är inte helt klart, men vinka kan han på kommando- nu vill jag få honom att vinka tills jag bryter. Som det är nu vinkar han en gång sen håller han tassen upplyft & still. 


Träningspasset gick så bra att jag körde lite ställande u gång och bakdelsarbete inomhus (jag står still på ett ställe & svänger vänster med hälen murad i golvet). Använde extern belöning på ställandet (som Khan struntade fullständigt i   ) och sen hade jag bollen i vänster hand under bakdelsarbetet (lite konflikt i början: kolla på bollen el matte... men valde matte   !! )


Långrundan var en helt vanlig svensson runda där vi lekte med en pinne. Pinnen fick jag dessutom tillbaka 8 ggr av 10-  "matte kasta igen, bitte sehr!.".. Åhh vilken känsla som jag tog så för givet innan   Jag trodde liksom att alla hundar älskade den leken... 


Majoriteten av dagen ägnade jag åt att samla vuxenpoäng. Tvättade mellan 13-16 så det var ju lika bra att passa på att städa & plocka undan. Gick 3 vändor till pappersåtervinningen (jag har en smal balkongdel där jag kan ställa sånt jag inte vill se), plocka undan allt skräp i lägenheten, städade badrum, kök, golv och gick över soffan med elextrolux. Medan tvätten torkade traskade jag iväg på långrunda. Vattnade blommorna, vek tvätt och sen kände jag mig rätt nöjd med dagen.  Hade egentligen tänkt springa till gymmet men jag orkade bara inte stressa.


Idag är planen att åka till XXL Lutz efter jobb och sen gå en långrunda på Bulltofta. Det är ju det enda positiva med vintern, att man vågar låta hundarna vänta i bilen. Jag kör ju liksom inte två

gånger....



Av Sabina Grönqvist - 8 februari 2012 23:07

Det händer inte ofta alls men ibland krokar allas arbetspass & det blir lite kris på hundpassningsfronten. Nu är det ju tack & lov inte så svårt att få passning till Khan. Igår fick han alltså åka iväg till hundvakt för övernattning hos Anna och beageln Lilly. Enligt rapport hade det gått bra, hundarna hade varit hemma själv några timmar utan incidenter & hållt sig lugna inomhus.   Det var en rätt märklig känsla att komma hem igår till ett tyst hem & ännu konstigare att vakna upp utan Khans " god morgon-" ritual, han kan vänta på den länge om jag glömmer den men vill alltid göra den. 


Hämtade upp Khan kl 9 hos Anna, körde inom affären för att köpa lite lyxfrukost: bulle, mjölk till kaffet (men glömde kaffe) och pålägg- apelsinjuice hade jag hemma. Khan var rätt nöjd med att bara ligga och vila medan jag tog det lugnt hela förmiddagen. Egentligen skulle jag tvättat 7-10, men jag orkade bara inte med att ställa väckarklockan och sen stressa. Alltså måste jag tvätta på världens sämsta tid imorgon 13-16. Alla träningskläder är i tvätten så det är bara att bita ihop.


På kvällen hämtade jag upp mamma, Petra & Diva innan vi körde ner till klubben. Jag håller mig till planen att inte lägga Khan plats med de andra hundarna utan stod bredvid och tog tiden. Efter att ha kikat lite på Yaxxon & Ajaxx gruppens stjärnor   tog jag ut Khan för lite träning. Jag kände mig inte helt laddat att stå still 5 min X 2 igen så istället övade vi på andra trix: uthopp som verkligen börjar snygga till sig rejält tycker jag- men roligast är ju att Khan lyssnar oavsett om jag lägger ut extern belöning eller ej. Några gånger gick vi fram till hindret men gick därifrån igen. Gå mot hindret betyder inte alltid hopp. Körde även lite rappakalja vid hindret och det börjar ge resultat. Cina störde genom att stå och kommendera med rappakalja ord & peppande röst. Inga problem sa Khan- jag sitter.  Linförigheten är jag också riktigt nöjd med och bakvagnen börjar vara med rejält i matchen inkl snabba sättande i halterna. Ställande u gång & läggande u gång blev oxå riktigt fina. Störningstränade rejält: sprang ifrån med indiansteg, traskade runt Khan, gick och ställde mig bakom Cina, gjorde lekinviter och är riktigt nöjd med att Khan funderade OCH valde rätt nästan alla gånger.   Körde inkallning med kommendering som oxå blev fin- förutom ingången där han bromsar på mig...  (tjafsar inte om dem i nuläget utan fokuserar på andra delar) avslutade med sitt kvar fast där Cina kommenderade och visst kom han galopperande efter hennes "kommendera"   Gjorde om och gjorde rätt.  Khan är ju väldigt snabb i allt han gör: "kolla jag kan, jag har redan gjort det, visst var det bra!? Alltså: störningsträna och ändra om. Dessutom tycker jag det är roligare att träna så. Avslutade med en spontan platsliggning med kampande Diva som störning. Det var ju egentligen inte planerat men Petra hade bilnycklarna & hon var upptagen. Khan reste sig precis i början, första gången ställde han sig och andra tog han 1 steg fram men sen låg han faktiskt och rullade t om över med rumpan.   


Sen måste jag ju bara hylla Vipdog. Mailade om en nyinköpt boll som gick sönder efter få lydnadspass. Fick snabbt svar och inget knussel. Jag tar med bollen när jag kör dit, vill testa huurta västen innan jag köper den....   

Av Sabina Grönqvist - 4 februari 2012 17:25

Vilket underbart väder det har varit de senaste dagarna. Okej ganska liite väl kallt men solsken & torrt räcker långt tycker jag.


Igår passade jag dessutom på att träna en hel del på våra promenader. La plats 2 ggr på morgonrunda och stod kvar så länge jag orkade med tanke på kylan. Funkade jättefint & det blir tydligare & tydligare att Khan börjar slappna av istället för att förvänta sig aktivitet.  På långrundan körde jag korta korta pass på varje gräsmatta vi passerade. Hann med: framförgående - la bollen på marken första vändan, lurades 2:a & tog bort den på 3:e-, kryp, vänstersvängar/position, plats & inkallning varvat med sitt kvar. Vi var ute så länge att jag missade mitt pass på gymmet. Härligt att vara ute & tappa bort tiden ibland tycker jag.

Slängde på mig träningskläderna när vi kom hem och powerwalkade till gymmet, orkade bara inte med att springa i den här kylan. Insåg när jag kom hem att det var lika bra att gå iväg på runda direkt annars hade jag behövt gå ut med halvtorkat hår och det kändes sådär lyckat. Det blev en rask promenad på 45 minuter för att hålla värmen uppe. Väl hemma fick Khan ligga plats medan jag duschade & lagade mat (kycklingsallad) och sen landade jag i soffan framför "It's complicated" med ett glas vin. Rätt rolig film det där tycker iallafall jag. 


Idag hämtade mamma & Petra upp mig strax innan kl 7, de skulle jobba & eftersom det inte går några bussar och jag ville ha bilen var det bara att hänga på. Kände att det blev lite väl mycket farande om jag skulle ta bussen ut för att hämta bilen. Gick en morgonrunda i Lomma med Khan med fokus på att ge fan i att jaga kaniner- JAG VANN! *mohahaha*    


Diva fick följa med hit för passning & jag har tydligen redan förträngt hur piggelina 7 månaders valpar är. Det kostade mig mitt nystädade golv & ett smärre sammanbrott.  Khan var definitivt inte sen att hänga på & för det blev han förpassad till biabädden medan jag torkade upp vatten blandat med jord i hela köket och hallen. Efter lite djupandning packade jag in pälsarna invirade i sina täcken i bilen och körde till klubben. 


Diva fick följa med in i stugan och det var ju väldigt poppis. Körde ingen egentlig träning med henne utan gick på långrunda, några steg följa John och ge fan i att käka kaninlortarna....  


Khan fick 2 pass. Första vändan körde vi platsliggning tillsammans med Cobra & Benzon. Jag la en bra bit ifrån och Cina höll i linan. 2 påminnelser mot slutet men annars låg Khan fint och avslappnat, en bra stund med hakan i marken. Körde budföring till Magnus direkt efter. Testade att låta Magnus ta in Khan fot, men det fick samma effekt som tidigare: hej/ hejdå / vill inte springa tillbaka.   Gick närmre skickade om & lätt Khan vinna brandslangen hos Magnus. Körde sedan ingångar hos Magnus där jag stod nära och det blev väldigt bra. Ska nog köra det för sig litegrann så det inte blir så mycket spring. 


Magnus avslutade med att busa lite med Khan som faktiskt börjar bli bättre på att komma in med leksakerna. Kul kul tycker jag. Passade på att få lite springbilder på Khan, det är ju liksom lite svårt att få till när jag är själv. 


             

Pass 2 blev: apportering som funkade fin fint, uthopp: hopp-sitt-varsågod till karamell som jag lagt långt ut och framförgående som också blev hur bra som helst.


Nu är det snart dags att väcka hundarna som svimmade när vi kom hem. Ska snart köra och hämta hem jobbarna & sen blir det middagsfix. Imorgon blir det nog lite hundträning igen om vädret håller i sig.  

     

Av Sabina Grönqvist - 2 februari 2012 19:18

I tisdags var jag ledig. jag tycker det är lite lyxigt att kunna vara ledig en dag när ALLA andra jobbar. Det tråkiga är ju att ingen kan träna hund då, men tack & lov är det ju fler som har skiftarbete i gruppen.


Hursomhelst tog jag itu med lite städning först. Kök och badrum f fa vill jag ha rent & fräscht så de städar jag rätt ofta. Gick en härlig morgonrunda på över 1 timme (trots att jag planerat att gå lilla rundan). Lekte lite med pinnar och lätt Khan dona runt som han ville i parken. Framåt lunch insåg jag vilket sjukt fint väder det var. Krispig luft, solsken och - okej då- kyla, vilket är hundra resor trevligare än lera.


Packade snabbt in Khan & kameran i bilen och åkte iväg till havet. Jag ä-l-s-k-a-r att gå vid havet & hade gärna bott nära, nära året runt. Det blev en långrunda på nästan 3 timmar. Enda gången jag ropade på Khan var när vi fick möte med en Rhodesian ridgeback som lämnade husse för att springa rakt mot oss a lá BC style. Jag gillar verkligen inte BC stylen, men la ner Khan och sa till hunden att gå iväg. Husse kom faktiskt efter & fick satt koppel på sin löptik. Khan måste ju officiellt vara korkad eftersom han fattade nada av höglöpande tik.   


       



Kolla öronen när han upptäckt löptiken, jag har alltså inte sagt något än   

       

Den här ville han däremot att jag skulle leka med...


Efter långrundan i det friska vädret tog jag en tur till gymmet. Kände mig rätt nöjd när jag kom hem via Lomma för att hämta mamma på jobb. Städningen som jag tänkt ta på kvällen blev det inget av...


-

Igår var jag verkligen inte på humör för hundträning. Kände mig trött, less och allmänt sur. Bestämde mig ändå för att åka ner, MEN inte träna plats med Khan. Höll mig till planen *klapp på axeln*, men kände mig lite inspirerad när jag stod nere på planen. Khan fick komma ut och efter att ha gått ner fint och städat fick han ligga och ta det lugnt medan Jonas grejade med Khan & Diva. När de var färdiga tänkte jag passa på att be Jonas om hjälp med pipet i fria följet/linförigheten som kommer f fa på appellplanen. Såklart var Khan helt tyst trots att jag provocerade allt jag kunde med svängar och halter vilket brukar få igång pipet eftersom Khan laddar. Istället tyckte Jonas att det var dags att börja med finliret och det var ju rätt roligt kan jag tycka!   Började greja med positionen i vänstersvängarna = få med rumpan och när jag väl fick in snitsen med att svänga med hälen i marken, visa rätt med karamell/IN och klicka/belöna tanken att följa med så gick det super! Det går lättare om man tar av kopplet när man ska svänga kom jag på.  

  

Avslutade med att Khan fick ligga medan Bizzie tränade kamp/skall precis bredvid. Han låg lugnt, avslappnat och utan en tanke på att gå upp.   Jag känner det, vi är på gång nu....


Idag efter jobb traskade jag iväg på långrunda direkt. Tog några varv i Pildammsparken och fick lite träningsinspiration i höjd med en gräsmatta. La Khan plats utan koppel (eftersom jag inte hade lina), behövde ge en påminnelse men annars låg han avslappnat & hur fint som helst tills jag hann börja fundera på hur jävulusiskt kallt det var!   Testade av framförgåendet som för andra gången i rad var katastrof och icke-existerande. Bara att backa bandet och visa rätt! Satte Khan ner, gick iväg en bra bit la en godisbit på marken och gick tillbaka. Körde några vändor & sen plockade jag bort godiset - blev hur bra som helst. Nästa träning börjar jag med att backa- FÖRST!  Körde andra passet; rumpan IN i vänstersvängarna och vilken skillnad redan.   


Är ledig hela hegen nu och det firar jag med tända ljus, ett glas vin & snart är det dags för en bra film: allt för min syster på kanal 9. Den bygger på en verkligen historia och jag gillar verkligen sånt. Såklart fattar jag att allt är anpassat för Hollywood och allt sånt, men jag gillar liksom att det finns en story bakom (precis som med Marley & me) 

Ovido - Quiz & Flashcards