Schaferbus

Alla inlägg den 21 februari 2012

Av Sabina Grönqvist - 21 februari 2012 00:15

Igår fick jag v e r k l i g e n vårkänslor när jag stegade iväg på morgonrundan. Tanken var att gå halvlånga rundan på 40 minuter men det slutade med att vi var ute i över 2 timmar. Solen sken, det var inte supermega kallt & det gick precis att ana att vi går mot varmare (&ljusare) tider.  


Tränar apportering med påse med pulver, inte en skråma och matte slapp städa hela köket.     


Hursomhelst stoppade jag på mig en plastapport & Khans älskade kong innan vi traskade iväg. Jag hade en viss aning om att vädret skulle inspirera mig. Stannade på en gröning & efter lite värmning med linförighet som var grymt snygg OCH fokuserad fick Khan öva på platsliggning. Här blev det inget bra. Av någon anledning tittade jag framåt när jag sa " ligg kvar" och stegade iväg     Brain freeze av värsta sorten- fick gå tillbaka, samla ihop med "fot" och göra om. Körde 3 minuter X 2, byte ställe mellan och det blev jättebra tycker jag. Stod på 2-3 meter och det kändes väldigt samlat- rulla över lite på en lallan och inget flåsande. Gick upp 1 gång i samband med att jag belönade och det är ju bara att inse- jag ska vara t y s t tills momentet är slut och vi går därifrån. Han har sån förväntan på belöning/aktivitet/ vad som helst från mig. Trots att Khan fortfarande går upp ibland känns det liksom lugnare & är lättare att styra upp. Bara det är framsteg tycker jag! Körde hela apporteringen inkl kast & just igår blev även ingångarna någorlunda tajta.    Avslutade med framförgående där jag la en liiiten korvbit i ena änden. Avsluten blir fortfarande snea men där petar jag bara honom rätt + stå, varvar med att kasta belöningen över huvudet på honom alt gå förbi och belöna framifrån. Blir rakare för varje gång tycker jag. Bra, bra. 


Körde en platsliggning till i slutet av rundan som blev bra efter 4 rättelser (och 1 djupandningsepisod)- 2 ggr BC smygning mot mig & 2 ggr resa sig upp men lägga sig direkt när jag sa det.. Är rätt nöjd med att jag höll mig lugn hela tiden  & att det hela gick att styra upp Jag blir som sagt nöjd av det lilla.....

Avstånd är sjukt jobbigt tycker Khan & vill gärna smyga närmre.  


 


Kvällen på jobb var riktigt fruktansvärd!! Den korta versionen stavas 1,5 timmes övertid & ingen middag. Jag har aldrig varit så glad över att mötas av Khan i dörren som jag var igår - extra skönt var att han var rastad OCH avlämnad hemma. Jag gillar inte direkt sötsaker- påskägg var t ex inte lönt att köpa- MEN har aldrig blivit så glad över en chokladask som en kollega sött sprang & köpte innan hon gick hem.   Ibland räknas liksom tanken lite extra...


Den här kommer onsdagsgruppen mumsa på. imorgon...


Idag ska jag lämna Khan lite tidigare. Det är min tur att handla avdelningsfrukost som vi alltid har på onsdagar. Förra gången fick jag springa över halva malmö för att slutligen handla i en jourbutik (rätt dyrt) så den här gången tänkte jag traska inom Lidl precis vid jobb & ta med mig allt direkt- så slipper jag släppa allt fram och tillbaka på onsdag morgon. Jag insåg förresten idag att jag jobbar 8:30-15:00 på onsdag & det känns ju väldigt lyxigt måste jag säga: börja senare & sluta tidigare liksom.           

Ovido - Quiz & Flashcards