Schaferbus

Alla inlägg den 15 februari 2012

Av Sabina Grönqvist - 15 februari 2012 05:45

Den senaste tiden har det ju varit väldigt mycket jobb vilket gjort att jag inte haft tid att åka iväg till brukshundsklubben lika ofta. Tradigt på ett vis men samtidigt har det inneburit att jag grejar mkt mer i vardagen & vi har kört massoor koorrttaa pass inomhus- extremt passade i det här vädret.   


Hur som helst har det blivit många 3-5 minuters pass & vilken skillnad det har blivit! Lugn, fokuserat & framförallt med sjumilakliv framåt. Jag lovar att Khan har längre koncentrationsspann än vad jag har tålamod & det säger rätt mycket! Korta pass is our melody! Dessutom har extra ljuden nästintill försvunnit helt- så jag tror på min filosofi att det var/är förväntan som spökar: "Jag vill - Jag kan - Jag GÖR det!"  


Igår var vi iallafall ute i över 2 timmar på eftermiddagen & trots vädret blev det en supermysig runda. Khan hittade en fin pinne i parken & eftersom han kom & visade mig den direkt fick han träna lite som tack. Det är liksom Khans bästa grej här i livet: att få träna med matte - äntligen!  

Det blev det längsta träningspasset än vi kört på länge eftersom han hela tiden kom tillbaka stolt med sin pinne. Vi höll på tills pinnen var borta... Inkl alla småpauser blev det nog en 20-30 minuter iallafall. Några gånger använde jag pinnen som externbelöning & det funkade också kanon. För bara någon vecka sedan hade det inneburit att han inte kom tillbaka med pinnen efter första övningen men nu verkar polletten sakta trilla ner: spring till matte så leker vi.   Vi övade iallafall på stegförflyttningar åt höger som han gjorde jättefint, lugnt & fokuserat. Vänstersvängarna svängde han lite snabbt i och hamnade bakom mig, så där fick jag visa rätt några gånger men sen blev de också bra. I språng marsch hade schäfern alla 4 tassarna i marken. bara en sån sak. Första platsliggningen blev mest pannkaka, eller inte egentligen för han for inte iväg- men började smyga mot mig. La sig direkt jag sa till men kom smygande igen.   Innan jag blev stressad (ja- jag VET men det blir jag) så gick vi vidare till en annan plats och gjorde om. Kom på att jag missade ett steg i förberedelsen första gånger- kanske var det som blev fel?!?    Lämnade inte alls långt denna gången för att jag skulle kunna vara mer med (gå emot direkt)  och då låg han hur fint som helst med stor pinne precis bredvid sig.   Innan vi gick vidare körde jag några inkallningar & där är det ingången vi måste fila på. Har inte tränat detta sedan i somras pga fokus på stadgan. Körde enligt tips från Heidi att helt enkelt ställa mig i vägen & redan andra gången bromsade han in tydligare. Varvade med sitt kvar övning för att motverka tjuvning. Tassryck eller kroppsryck = sitt kvar. Försökte belöna när han fattade beslutet att sitta kvar (gav inget extra kommando NIna -lovar!), gick tillbaka och gjorde om. 


Ikväll är det gruppträning på klubben. Ska försöka formulera en plan & jag tror faktiskt jag ska börja skriva ner den innan träning. Jag är definitivt inte jordens mest strukturerade människa i vardagen, men konstigt nog på jobb. Jag måste liksom ha en plan i förväg annars blir träningen liksom lite som den blir & så blir jag frustrerad. Ingen bra kombination alls. Jo så får det bli. Ska köpa ett block att skriva ner träningen i...!       



"Bestäm dig till 100 procent att klara & fullfölja uppgiften. Det räcker inte med några halvhjärtade försök, då är du snabbt tillbaka i gamla beteende igen".

Ur boken Från valp till stjärna. 

Ovido - Quiz & Flashcards