Schaferbus

Alla inlägg den 25 februari 2012

Av Sabina Grönqvist - 25 februari 2012 19:46

"Förlorarna har en ursäkt.

Vinnarna har en plan"


Med Reno var jag alltid sjukt noga med att planera träningen. Vad vi skulle träna på, hur och en plan B om det inte funkade. Med Khan har jag varit precis lika sjukt slarvig med det. Kört lite hipp som happ & försökt lappa eftersom. Inte bra- taskigt till på köpet!  Den senaste tiden däremot har jag skärpt till mig & jag ska som sagt köpa ett block för att skriva ner allt. Skärpnings perioden har gett fin fina resultat.    


Spåret blev ruskigt bra efter rutinerna från förra helgen. Sele + lina på vid bilen, rastning & sen går vi mot starten, en bit ifrån uppsamling vid sidan & lite godis. Resultat: lugn fokuserad Me-Khano med kanon fart i starten (den vill jag ju inte bli av med). Trots ett riktigt svårt spår som startade i kraftig motvind med Elvis spår ca 50 meter åt sidan gick han hyfsat i kärnan. Klarade av alla klurigheter både planerade & oplanerade. Rådjur i spåret, lördagspromenerare, spår över stock och genom blåbärsris (med blodig nos)- inga problem! Stannade honom några gånger för att samla ihop honom och det funkade superfint det med! 


Uppletandet fick han göra paw rightigt för första gången. Tycker han jobbade fin fint. Extra roligt var att han v e r k l i g e n jobbade trots att han blev supertrött andra omgången. Fokus nu är att träna på att gå ut "rakt" och på DJUPET! Khan blir lite för lydig och vänder i halva rutan.   Vem kunde ana det liksom.... Gick ut i koppel, lät honom vinda in & skickade om från baslinjen. Efter det gjorde han fina och raka skick med superbra fart. Extra kul var att han lämnade alla föremål till mig direkt för kamplek.   Fick även störning av Lotta som var på väg till sökrutan. Kul kul tycker jag & fick talat om för Khan att sånt bryr vi oss inte om.   Yaxxon & Hjalle fick inte en blick utan Khan fortsatte jobba. Vi behöver MYCKET störningsträning: folk som kommer och går, hundar, tjo & tjim und so weiter.... Sånt ska liksom inte spela någon roll! Jobbar vi så jobbar vi- PUNKT!   


I budföringen har jag äntligen lyckats knäcka nöten med att mottagaren är = party. 2 ingångar på kort avstånd och sen kunde vi snabbt öka avståndet. Nu är planen att 1) öka avståndet och 2) minska retningen (och avståndet i början) 3) Lägga på springa tillbaka till mig. Khan ska alltid få sin brandslang som belöning för att bygga upp hans motivation att stanna kvar.


Igår startade jag ledigheten med massage på Gilda skolan. 280 kr för en helkroppsmassage som mormor dessutom betalade kändes inte helt fel. Att pengarna dessutom räcker till en renovering av hårtrasslet nästa vecka är ju inte fy skam det heller. Promenerade Gustav Adolfs Torg T o R och det var en rätt lagom promenad, ska ta den med Khan i veckan hade jag tänkt mig. Direkt när jag kom hem for vi iväg till skogen på långrunda. Gick ca 2 timmar i råterräng och det kändes i benen kan jag säga! Khan sprang omkring som en dåre och verkade inte precis drabbas av mjölksyra issues. Som "straff" fick han leta frolic i branta uppförsbackar tills tungan hängde lite klädsamt i marken.    


Har försökt flera gånger att få in film på frolic uppletandet men det lyckas inte. Dessutom vill bloggplatsen i n t e ladda upp bilder för då försvinner hela blogginlägget, har skrivet om 3 gånger redan så dagens blogg för bli bild- och filmlös.  


Imorgon jobbar jag min extra helgdag. Vi saknar ju folk och det innebär att alla måste jobba en extra dag på en ledig helg. Det går inte att jobba en hel helg för då saknas det folk i veckorna.  Jag hade helt förträngt det & blev påmind av mamma när hon ringde idag.  Nästa vecka är jag bara ledig torsdag och jag kan ju inte vänta till nästa schemaperiod där jag faktiskt har ett normalt schema så man kan vara människa också. Som det är nu blir det ju väldigt mkt: jobba, serva hunden, handla, städa, tvätta, sova   


Planen är iallafall om jag slutar i tid (15:00) att åka ner till klubben en vända för lite lydnadsträning. Framförgående (rakt gående), hopp (rakt uthopp), apport (tight ingång) och om det finns en linhållare: platsliggning.  

Ovido - Quiz & Flashcards