Schaferbus

Alla inlägg den 20 februari 2012

Av Sabina Grönqvist - 20 februari 2012 08:15

Idag var planen att åka till gymmet men sen blev jag ju sjukt sugen på en tur ner till klubben när Nina & Gosia skulle åka ner. Det tog väl en sekund eller två att bestämma mig för att träna hund.


Nere på appellplanen hade jag behövt simfötter och snorkel för att ta mig fram någorlunda normalt. Herregud så mycket vatten (och LERA!). Det blåste rätt rejält oxå och miljoner lager kläder gjorde inte mycket för att hålla värmen uppe.   


Hursomhelst...började med att vara publik när Nina kommenderade runt Gosia & Ajaxx i elitlydnaden. Sjukt duktig är den pågen men det var ju rätt skoj att se att även han kan busa loss mellan varven.    


     


Sen kikade jag på när Nina och Frasse tränade. Frasse var ju helt klart dagens blogghund.


 


Tog ut Khan för att värma & det var ju väldigt livat. *boink boink all over the place* Nu vet jag inte hur bra jag fick ner honom på planet Tellus, t om linförigheten kändes lite väl okoncentrerad för min smak. Nina kommenderade i alla fall oss i lydnadsklass 1. Minus platsen är jag faktiskt rätt nöjd med hur det ser ut! Såklart är det massa smågrejor kvar att fila på- f fa avsluten (och de måste ju inte vara perfekta i Lkl 1 / appellen). Blev chockad med en platsliggning (2 min) utan lina. Första försöket blev inget bra alls.   Alltså gjorde vi om (& jag fick djupandas). La ut externbelöning bakom och stod på jättekort avstånd & då blev det avslappnat och fint. Kul kul när det går framåt! Sen fick Khan nåt form av brainfreeze när jag lämnade i inkallningen?!? Samma sak där- karamell bakom & så fick jag vara olydig & göra tvärtemot TL.  


* Det jag skulle vilja nu är att Khan är lite mer jämn i sin koncentrationsförmåga (eller så måste jag bli mer noga med att få honom i balans istället för att stressa igång..   )


      


Egentligen borde jag ha tagit itu med städningen när jag kom hem, men det gjorde jag alltså inte. Efter att ha ätit lite hamnade jag i soffan & där satt jag kvar förutom en långrunda med Khan innan Wallander. Tog iof en tur med Elextrolux på förmiddagen & diskade undan disken.

På rundan blev det faktiskt lite träning oxå, jag blev liksom lite inspirerad. Promenadträningarna brukar dessutom funka bäst. Tog in Khan fot när han liksom inte var beredd mitt på en trottoar.   Övade på vänstersvängar & stegförflyttningar innan vi gick vidare en stund. Var tvungen att kolla på ställandena & läggande med fokus på snabba reaktioner- jag menar nån nytta ska jag ju ha av att han är så livlig. Jodå han kan kasta sig ner, så nu är det bara det som ger belöning.  Körde en platsliggning på gångbanan. Fick lägga om 1 gång men sen låg han som en bumling i 3 minuter & såg nästan lite uttråkad ut halvvägs igenom.    I love it (!) när problemlösning & fix&trix börjar ge resultat. Nu tänker han istället för att bara reagera...   


Idag blir det en långrunda eventuellt med någon form av träning innan det är dags för ett kvällspass. Tror det får bli platsliggning, framförgående & apport. Har inte riktigt klurat ut hur jag ska hinna allt innan jag börjar jobba kl 13. Det blir liksom väldigt tajt mellan frukost, hundrunda, gå till jobb & lunch... Hur som helst är det en kort arbetsvecka. Jobbar måndag´- torsdag och sen är jag långledig! Ska bli hur skönt som helst. Dessutom har vi fått vårt nya schema 10 veckor framåt. Jag la ju veto inför GB helgen & räknade kallt med att få jobba som en galärslav resten av veckorna. Nu blev det inte så eftersom jag råkat lägga 1 extra helg = många fler sammanhängande ledighetern på både 2,3 och 4 (!) dagar i veckorna. Hur skönt som helst!! Nu har jag ju haft många 1 dagars ledigheter och DET är verkligen ingen höjdare.  

   

Ovido - Quiz & Flashcards