Schaferbus

Alla inlägg den 29 april 2012

Av Sabina Grönqvist - 29 april 2012 18:15


Gårdagen var en sjukt lugn dag.  När mamma ringde "dags att vakna samtalet" vid kl 06 bestämde jag mig för att strunta i att ha bilen & somnade om. Varför? Jo, eftersom Khan inte alls verkar kry kunde jag lika bra gå till Coop Stadion & handla för att få iallafall liiite motion. Khan fick bara gå lugna rundor men även det verkade göra honom trött.  När jag hämtade honom i fredags luktade han infektion & igår blev doften allt starkare.  Säkert inte något som någon annan skulle reagera på- men jag är ju liksom tränad att lägga märke till tidiga tecken på olika tillstånd b la infektioner & det känns verkligen som att något inte stämmer. Förra gången tyckte vet att Khan verkade frisk tills jag insisterade på sövning & inspektion = BIG TIME infektion! Misstänker samma scenario denna gången tyvärr. Är super tacksam för att ha en veterinär som 1. Försöker spara pengar genom att ge tips på egenvård MEN som 2. Lyssnar på mig när jag säger att något är fel. Hittar hon inget i halsen/luftvägarna imorgon kommer jag be om ett blodprov inkl fästingburet (skräck) för att vara på säkra sidan.   

 Tack & lov funkar uppblött mat vilket även innebär att Khan får i sig vätska. För att vara på säkra sidan tog jag med mig en spruta hem från jobb, så att han säkert ska få i sig vätska under helgen (har tack & lov inte behövt använda den även om han dricker vatten försiktigt)


På kvällen kollade jag på " The Guardian" med Kevin Costner och jag vet inte vad det är men jag gillar såna filmer.   Det ger liksom inspiration- bara man verkligen bestämmer sig kan man gå långt inom det mesta. Det "enda" som behövs är att man vill och verkligen bestämmer sig. Jag intalar mig själv att jag inte har karaktär till sånt... sen inser jag att jag bestämde mig för att bli gyminstruktör & det blev jag 15 år gammal (gymmet betalade halva kisavgiften - bara det liksom), jag bestämde mig för att bli sjuksköterska & fick en fast tjänst medan jag fortfarande var student.   


Dagen har varit precis lika lugn. Har kollat på 2 filmer som gick på tv. Gick en runda med Khan i solskenet & det var faktiskt rätt mysigt att bara strossa omkring. Däremot märktes det på honom att det har varit vila hela veckan. Han gör absolut inget väsen av sig inomhus (då vilar man) men han har verkat lite rastlös. Försökte komma på lugna hjärngympa aktiviteter & det slutade med att vi övade på krypstretching: ligg ner, stretcha bakdelen, få en karamell. Buga samma procedur fast: stå, stretcha frampartiet, få en karamell & så ett nytt trix ha reptossen på nosen & vänta på "varsågod".



Dessutom fick han leka lite med de 2 spelen från Nina Ottoson "DogFighter" och "Dog Trigger". Khan älskar de spelen och framförallt "Dog Trigger" är svårt när han inte får använda tassen för att komma åt godisbitarna utan måste putta med nosen.  


  


Nu när Khan inte kan vare sig motioneras eller tränas tog jag tag i lite städning av lägenheten. Det är ju fällning big time trots trogen furminering så Electrolux jobbar på sitt allra bästa ibland flera gånger varje dag. Idag gick jag även ett varv med Ms Wettex & Ajaxx Feut a fleur som fick göra rent både golv & väggar i lägenheten. Åhh så G-O-T-T det luktar nu, springer ut & in bara för att mötas av doften varje gång jag öppnar dörren till lägenheten. 


Ovido - Quiz & Flashcards