Schaferbus

Direktlänk till inlägg 18 februari 2012

Åhh vad nöjd jag är :)

Av Sabina Grönqvist - 18 februari 2012 16:31

Herregud vilket mögväder (skånska för skitväder). Dagens skogsträning var faktiskt den första sedan Khan blev sjuk i sin halsinfektionen förra året.... jag hade väl inte så högt ställda förhoppningar med den utgångspunkten.     


Till dagens träning hade jag faktiskt funderat ut en plan. Eller ja det var ju kanske att ta i- planen fick jag hjälp att formulera, men jag visste iallafall vad vi behövde träna på.     


Khan är en jätteduktig spårhund, kommer alltid runt och hittar alla pinnarna men allt går alldelles för fort. Jag tror att han är så nellad att få jobba att han liksom bränner sina hjärnceller innan han ens kommit igång. F fa påsläppen är lite för mycket hallaballo för mig!

Nina fick följa med för att se om vi kunde få till en plan. Första vändan blev mest muskler. Andra gången fick han gå ut i linans längd, tog ett mjukisdjur som något tappat/glömt men sen susade han iväg hur fint som helst. Men det är ju rent sjukt så snabbt det går, jag hade inte behövt ha jacka idag   . Nina tog över linan och donade lite med att stanna Khan & låta honom gå iväg när han koncentrerad sina grå. Rätt kul att gå bredvid & liksom ha tid att se sin hund.Till andra spåret satte jag på spårselet redan vid bilen & det blev mycket lugnare än att greja med allt vid spårstarten där Khan redan är inställd på jobb. Spåret skötte han super trots en förartabbe med lintrassel vid påsläppet där jag fick kalla tillbaka honom. Är SÅ nöjd   !!   


Strategi: lång lina direkt, många apporter och så nöta in "spår" = fokuserat arbete. Tiden behöver jag liksom inte oroa mig för... inte hans kondis heller

*puh*     

 


 

Lugna belöningar & andhämtning vid VARJE apport hädanefter.  



Budföringar körde vi oxå enligt plan: Ingångar hos mottagaren på kort avstånd & kampbelöning. Rätt fort smög vi in avstånd (30-40 m) & det blev supermega bra!   Rätt attityd, bra fart och framförallt inga tecken av stress hos Khan, inte så mycket som en tassryckning. Även om han satte sig en bit ifrån Nina för att vara på säkra sidan.   Han försöker verkligen göra sitt allra bästa & förstå min prins  ! 

 



Tusen tack för all hjälp Nina!!     


Rutiner funkar bra för Khan och det gäller för mig att vara noga och inte köra på "det blir nog bra såhär typ". I våren ska jag verkligen nöta rutiner så Khan vet precis vad som gäller. Jaha nu gör matte så, då ska jag göra såhär & så fokus på att få Khan i rätt sinnesstämning även om det tar lite extra tid nu i början. 


-

Väl hemma var det bara att hutta ut allt på balkongen för torkning & sen parkerade jag mig med kaffekoppen i soffan & har inte rest mig sen dess. Khan somnade ute i köket medan jag fixade kaffe & har inte vaknat    

 
 
Zandra, Lova & Lystra

Zandra, Lova & Lystra

18 februari 2012 19:36

Roligt med lyckad träning! :)

Schäfrar är så himmla härliga att se i arbete - sådan fokus!

http://www.goldendays.nu

 
Nina

Nina

18 februari 2012 22:31

Det var Kajsa-flashback på spårstarterna :)). Blev ju jättebra redan efter första vinkeln i första spåret och nu har vi ju iaf en bra utgångspunkt att jobba fram rutinerna ifrån. Snart behöver du inte ens tänka på det längre. Gött med budisarna och tack SJÄLV för hjälpen! //Kramar

http://www.palmstrand.se

 
Malin

Malin

19 februari 2012 23:17

Härligt :D

http://liivat.wordpress.com

Sabina Grönqvist

20 februari 2012 11:31

Det är en härlig känsla när träningen går framåt & planen funkar :)!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards