Schaferbus

Alla inlägg den 9 mars 2012

Av Sabina Grönqvist - 9 mars 2012 20:27

... Så försökte iallafall Karin peppa igång fredagsstämningen imorse på jobb. Själv kände jag mig inte så värst allsångsinspirerad när jag styrde stegen mot kaffet 06:40 imorse.  


Kom ifrån jobb i helt okej tid och skyndade mig iväg på långrunda med Khan. Körde till Vomb och började med att traska ut ett spår på 1,5 km med 6 apporten många och långa raksträckor (för att stanna på) och så lite klurigheter. Gick en rastrunda i terrängen medan spåret låg och sen traskade vi tillbaka till bilen för att sela på. Det visade sig vara ett väldigt bra koncept. Lugn, fin promenad till spåret - sansad start - fokuserat arbete direkt vid påsläppet.  Var noga med att bromsa hela vägen (= GÅ för mig) och paus vid apporterna. Mindre kul var att vi precis i början fick sällskap av en kungspudel som kom skuttandes på bakbenen, Khan såg inte helt snäll ut när han påtalade sitt missnöje av att 1) störas i spåret och 2) avbrytas metrarna innan en apport. Superkul iallafall att se att han direkt slog om till arbete när jag släppte på igen. Stod en stund och väntade medan matte försökte få in sin hund samtidigt som hon höll hårt i kopplet till hund nr 2.  


Avslutade med att traska 1 timmes promenad & kom tillbaka till bilen precis när mörkret la sig. Fick liite ångest över att traska runt i skogen, i mörker, lite smått vilse i terrängen.   Passade på att köra inom hemmakväll på vägen för att hyra filmer. 


I onsdags körde jag till Häljarp för att gå långrunda med Kattis & Elvis. Hundarna fick springa lös och vi passerade både hästhage & snickare utan problem. Mot slutet av rundan sprang en jumbo-hare upp precis framför nosen på Khan. Khan stannade i steget och vände sig mot mig- han fick massor med beröm inkl godisregn: men verkade mer upptagen av beröm från mig så Elvis fick äta upp karamellerna.   Rådjuren på håll struntade Khan oxå i. På kvällen var det onsdagsträning. Cina kommenderade mig i appellen eftersom jag ville se om Khan kunde hålla fokus ett helt program. Överlag är jag supernöjd förutom framförgående som seglade upp som veckans kalkon. Snett och tradigt ...   Cina fick lägga en karamell på 2:a sträckan och sen blev det iallafall bra. Får försöka vara lite mer oförutsägbar med karamellerna så att han aldrig riktigt vet. Sen finslipade vi även på apporteringen, eller rättare sagt inte tjuva. Det behövdes en påminnelse från mig och Cina som råkade stå lämpligt placerad en bit ifrån apporten.   Som extra bonus blev ingångarna riktig bra oxå!


Igår gick jag raka vägen från jobb till en föreläsning om smärta. och jobbade alltså 06:45- 18:30, kände mig sådär pigg när jag masade mig därifrån- MEN det var iallafall en intressant föreläsning som utgick från verkligheten och inte massa teoritjafs. Sov över hos mammma, knappt lönt att traska hemåt liksom. Hundarna roade sig med att tugga tuggis- ja när Khan inte blev av med sitt alltså och Diva hade 2 st         

Ovido - Quiz & Flashcards