Schaferbus

Alla inlägg under mars 2013

Av Sabina Grönqvist - 14 mars 2013 09:58

Igår var det lydnadsträning nere på klubben tillsammans med 3 (tror jag det var) valpkurser inkl pipleksaker & kaninparty. Vi hade hursomhelst en bra dag på jobbet för utom läggande under gång/ platsliggning. Fria följet & stegförflyttningar fungerade fint igår med endast någon enstaka aktivitetshöjning. Det jag kan tycka är att han har en tendens att sitta snett i halterna. Hopp-sitt-hopp där sitter han numera kvar väldigt fint utan att försöka tjuva, hoppar lite väl snett för min smak MEN hoppar alltid tillbaka. Inkallningen satt han också kvar fint på, här är det avsluten igen som kanske inte är så snygga. Tror jag ska träna lite på det vid sidan av faktiskt. Läggande u gång - ja - där låg han då inte kvar i många sekunder. Hämtade tillbaka honom & så gjorde vi om 2 gånger. Tror helt enkelt att jag får hålla på så här tills han inser att han alltid kommer få sitta kvar/ ligga kvar på anvisad plats så länge som jag säger oavsett hur han försöker komma undan. Innan vi gick till bilen fick Khan ligga ner och pausa lite medan jag tittade på när Nina och Anna grejade med Cobras kryp. 


Idag är det faktiskt lite solsken & jag tror det får bli en tur till klubben för lite träning & rastning innan jag rullar vidare mot jobb. 


I helgen tror jag att jag ska ta tag i att börja lära in vittringen & krypet. Det går liksom att öva inomhus och det passar mig fint. Reklampausträning utan att behöva dra på sig en hel garderob med kläder först. 


Av Sabina Grönqvist - 10 mars 2013 18:04

Jag läser rätt många hundbloggar nästan varje dag. Jag gillar bloggar som är ärliga- där varje träningspass inte alltid går som på räls & där det ibland uppstår problem som inte är självklara att läsa. På senaste tid är det några som har skrivit just det- när träningen inte går sådär bra precis hela tiden. Några av de bloggar jag tycker har kloka tankar är dom här:


Kennel Blågul

Beathalandet Samson

My Perfect Life



På en av dessa bloggar läste jag något som jag gått & klurat lite på senaste dagarna: att låta hunden jobba igenom svårigheter oavsett hur lång tid det tar. Inte alltid hjälpa, visa eller göra lättare. Så idag efter en jättemysig långrunda i skogen tillsammans med Kattis & Elvis traskade jag till parken för ett lydnadspass. Min plan var helt enkelt att ställa krav på saker jag vet att Khan kan & hålla på tills han gjorde dom! Piece of cake   ... 


 


Det fria följet är jag faktiskt riktigt nöjd med. Egentligen bara ett missförstånd där Khan trodde det var paus medan jag riktade fokus på en skällande hund som kom farande under en belöning. 


Rutan är ju fortfarande inte ett moment. Där fick jag istället inleda träningen att han ska ge blanka den i att rusa mot belöningen så fort jag släppt den (lägger en boll i rutan). Att dessutom skita i att jag säger NEJ är inte ok. Mot slutet lyckades jag iallafall bryta honom men det ska jag jobba bort. 


Avslutade med apportering där jag väntade en bra stund efter att apporten slutat rulla, värsta tjuvningsrisktidpunkten. Efter en diskussion om huruvida jag kan bäst själv är en vinnande attityd satt Khan med rumpan fastklistrad i marken tills han fick kommandot   . 


      Balansträning på en stock som rullade rätt bra. Det gäller att koncentrera sig & inte trilla av för att få karamellen. 

Av Sabina Grönqvist - 8 mars 2013 17:29

Nu har jag inlett fredagsmyset ordentligt. Ljusen är tända (måååånga ska det va), ett glas vin är upphällt, Khan är långrastad & jag har parkerat mig i soffan. Sjukdomstider härjar på jobb, både attack-influensa- &/eller calici. Det innebar att jag med väldigt kort varsel fick hoppa in och jobba natten som var. Laddade upp igår med en löprunda tillsammans med Khan i vårvädret (ok, soligt väder iallafall   ). Jag tycker inte det är så jobbigt att jobba natt däremot är det en nära döden upplevelse varje gång klockan skräller kl 05:00. Varför jag inte jobbar natt? Jo, för att iallafall jag känner mig så sjukt isolerad. Nu kommer det bli lite nätter under våren för att täcka upp där det saknas folk & det kommer ge mig lite mer luftigt schema, PLUS att jag kommer ta några semesterdagar här & där för att få lite återhämtning. BALANS    . 


Kände mig rätt så pigg (1 natt är ju liksom ingenting typ som att ha varit på fest). Hämtade Khan & gick till parken där han fick springa av sig lite. Sov fram till 13 & efter lite kaffe traskade vi iväg på en rejäl långrunda där Khan fick gå lös det mesta (koppel på vid stora vägar- där chansar jag aldrig). Lagom till att jag lämnade tillbaka filmer på Hemmakväll fick jag meddelande om att man fick hyra en gratis film- precis som i fredags. Inte mig emot. 


 




Har även hunnit med att ringa ett -rätt- irriterat samtal till Telenors kundservice. Ja, igen   ! Det är 6:e gången sedan jag blev kund hos dom 20 december 2012 som jag behövt ringa för att antingen telefonen eller det mobila bredbandet inte fungerar. Ok, att de alltid har varit trevliga, tillmötesgående & fixat problemet snabbt... MEN det börjar kännas som en tradig följetång. Lägg sedan till att säljaren inte var helt ärlig i affären om vad maxbegränsning på 15 GB innebär i verkligeheten.  Det framförde jag väldigt vänligt men bestämt idag & vips så har de uppgraderat mitt abonnemang f rom måndag utan extra kostnad    . 


-

Morgondagens planer är inte helt spikade, MEN det lutar åt lite lydnadsträning nere på klubben om vädret är fint. Det blir iallafall ett morgonpass på gymmet för att kicka igång helgen ordentligt. 



Av Sabina Grönqvist - 2 mars 2013 09:52

Dags att sammanfatta veckan känner jag som ändå har varit riktigt bra både på jobb, hundträning, gymträning & sociala hållet. Den där balansen som jag kände saknades under hela hösten börjar sakta infinna sig, även om jag ibland måste mota bort dåligt samvete & jag borde verkligen. 


I tisdags spenderade jag en mysig heldag ute i Häljarp. Khan visade sig vara en redig nanny & jag fick skäll av Kattis   Jag var nämligen inte helt säker på att Khan skulle fatta det här med att vara försiktig kring spädbarn & fick stå med skämsmössan när han sänkte huvud, la bak öronen & smög fram flera meter innan för att försiktigt lukta på David   . För första gången ever hade han dessutom tid att gå på husesyn & somnade ute i hallen medan vi satt i köket/vardagsrummet.




-

I onsdags var det dags för träning nere på klubben. Efter lite fika tog jag ut Khan för att som Nina skrev: minska Kamikazen i Khan. Gick den numera obligatoriska rastnings- & ihopsamlingsrundan innan vi körde igenom lydnadsklass 1 minus apportering & platsliggning.  Ok att linan var på, MEN det kändes riktigt riktigt bra & var helt fritt från dumheter.  


-

 

I torsdags tog jag tag i min egen träning efter lite hemmafix & hundrastningen. Det blev ett dubbelpass med både pulshöj & coreträning. Var hemma vid 22 & då var det bara att kasta sig in i duschen, gå sista rundan & sen slänga sig i säng för att orka upp när klockan ringde kl 05.


-

Igår var planen "FREDAGSMYS". Slutade kl 14:00 (vet inte när det hände sist) & solen sken. Hämtade upp Khan & åkte iväg på rastrunda ute vid Burlövs Brukshundsklubb. Allting gick helt enligt planen tills det var dags att öppna vinflaskan. Vinöppnaren passade på att brytas av när jag skruvat "fast" den. Fick vända upp & ner på hela lägenheten för att hitta verktygslådan mamma köpte till mig, fick loss skruven med en tång (AJ mina händer) & sladdade in på Mobilia 19:59 och shoppade upp mig på en ny. En timme senare än planerat landade jag iallafall på soffan med en film.


   

Idag väntar en långrunda i det fina vädret & ev lite lydnadsträning. 



Ovido - Quiz & Flashcards