Schaferbus

Direktlänk till inlägg 30 april 2013

Sakta på bättringsvägen :)

Av Sabina Grönqvist - 30 april 2013 10:54

Influensan har släppt sitt grepp lite så idag fick Khan faktiskt en riktig morgonrunda. Traskade ner till parken med en boll som jag hade i handen för att kunna träna gå ordentligt & strunta i att jag har en boll & vi är på väg mot parken. Innan Khan fick lova att springa fick han finna sig i att koppla ner några snäpp & sen traskade vi runt tills han släppte bollen innan han fick den (= fokus på annat än bollen). Jag gillar ju inte bollrastning egentligen, förutom när jag låter Khan springa intervaller med 2 bollar- fast det är mest för att få till träningen överhuvudtaget. Idag fick han springa efter bollen helt enkelt för att få röra lite på sig där jag behövde röra mig så lite som möjligt. 


Han blev nog helt chockad över att vi överhuvudtaget gick en runda så han lämnade av bollen hur fint som helst varje gång (frivilligt flera gånger dessutom) & lyssnade jättefint när vi övade hörsamhet trots boll i munnen. Så fint att det gick att öva skiftet ligg-sitt på håll   . 



    Vår dagliga platsliggningsträning   1 minut fick han ligga kvar trots att jag stod med bollen i handen (det gick inte att lägga bakom honom eftersom det blåste.) Hade egentligen tänkt lägga bollen bakom & låta honom ta den när vi var klara, men eftersom han låste sig på bollen fick han vara utan. Såklart efter att han fått en chans att släppa den, men det räknas inte att bara göra som jag säger om ögonen rullar bakåt för att glo på bollen   . Antingen släpper man bollen & fokuserar på uppgiften eller så får man den inte- PUNKT!  


  Mängdträning av lämnadelen   .


Igår hade jag lite ork på kvällen & tog tag i början till vittringen. Har funderat lite fram och tillbaka hur jag ska lära in det, men har bestämt mig för att köra som Hanna beskrev på sin blogg.  Jag kommer precis som Hanna skriver vänta länge innan jag lägger på springdelen (muskler). Funderar i lite samma banor med rutan. I Khans fall betyder ju muskler att hjärnan kopplas bort & att springa full karriär mot en boll i rutan betyder m y c k e t muskler. Alltså kommer jag att prova att vara närmre (han får gärna GÅ till rutan för min del- farten är jag inte orolig för) & skicka från alla möjliga håll tills det känns som att han vet att det är mitten av rutan som är nyckeln till belöning. Just fart tror jag inte ska vara med i inlärningen alls hos en hund som Khan. Ska testa detta på budföringen oxå: ingångar som blir längre och längre  . Jag vill få Khan att tänka lite mer, så får jag se sen om det blir pannkaka av alltihopa...  


 
 
Nina

Nina

2 maj 2013 07:05

Vilken FIN fjärr :)! Super! Jag tror du är inne på rätt spår och just det där med farten behöver du inte oroa dig över med Khanobanano. Han är född först, ungefär som min Kajsa *hehe*. Låt du honom släntra till rutan och leta rätt pinne i lugn och ro så ska du se att det blir fort sen. Skönt att du börjar piggna till! //Kramar

http://www.palmstrand.se

Sabina Grönqvist

2 maj 2013 10:56

Tack

 
Ingen bild

Susanne

2 maj 2013 08:00

Tycker det är bra när de tänker jag och inte bara gör;).

Stadga, stadga, stadga i allt, flitig du är trots envisa baciller!
Kramis

Sabina Grönqvist

2 maj 2013 10:54

Ja det är liksom det jag måste förmedla till den fyrbenta: att TÄNKA och helst innan ;-)

Japp vi fortsätter med stadga i allt, det går liksom att träna utan så mkt ansträngning (fysiskt iallafall) för mig.

// Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards