Schaferbus

Alla inlägg under juli 2012

Av Sabina Grönqvist - 30 juli 2012 11:31

Ok, nu börjar jag känna mig gnällig. 2 dagar med total vila är ungefär max av vad jag klarar av. Mitt krya projekt har inte riktigt tagit den vändning jag hade tänkt mig. För andra natten i rad har jag inte kunnat sova eftersom halsen gör så in i h*lvetes ont. Projektplanen var trots allt rätt bra tycker jag: vila, knappra upp hela apotekets förråd av förkylningsmedikamenter & puff frisk i en hannavändning. Den där slutklämmen har liksom uteblivit & istället tvingades jag erkänna mig besegrad igår. Mamma steg upp efter nattjobb & åkte för att handla medicin & sjuklingmat till mig. När hon lämnat av det tog hon med sig Khan för att gå milen i Bokskogen.   Det var en rätt nöjd kille jag fick hem senare på kvällen. 


Min nya vän- förutom Strepsils & Ibuprofen- heter oralmedic. Det får bara säljas hos ett fåtal apotek, mamma fick åka till Lund för att få tag i det, och kostar skjortan men åhh vilken lättnad.


 


Mellan soffpassen hann jag med att fixa disken, lägga om Khans tass, som tack & lov ser helt ok ut även om såret inte är läkt riktigt än & plocka undan lite. Hundtränings- & långrundor abstinensen är ett faktum och imorse gick jag iväg på en lite längre runda i långsam takt. Längre runda i det här sammanhanget är typ 30-40 minuters promenad alltså kisserunda i vanliga fall  . Halvvägs in i rundan kom syndafallet & det blev en språngmarsch hemåt där Khan fick en krasch-kurs i att springa fint sidan om med ALLA fyra tassar i marken samtidigt. Det gick riktigt bra & Khan travade hela vägen.    


 

Khan håller mig sällskap i sjukstugan, eller är i maskopi för att tvinga mig att ligga stilla...   

Av Sabina Grönqvist - 28 juli 2012 11:30

Äntligen har sommarvärmen kommit till Skåne. Jag har passat på att vara på stranden så mycket som möjligt & har faktiskt undvikit att bränna mig, förutom på fotryggarna där jag glömde använda solskyddskräm. 


Khan har fått långrundor tidigt på morgonen & senare på kvällarna när det varit lite svalare. Vi har hunnit med att bada lite också. Khan skar sig på något i vattnet sist vi var & badade, så nu går han med bandage. Han skar sig i kanten på trampdynan vid klon som sitter uppe på benen liksom.


   



I torsdags träffades jag & en kompis i pildammarna för att vara med på Allsång- pildammarna i mitt hjärta. Det var rätt trevligt tycker jag. Lite extra kul att höra en hel publik ta i från tårna och sjunga Euphoria. 


I fredags tog jag en paus från beachen eftersom släkten kom på besök. Vi fixade lite fika & sen gick vi ner på gården så att barnen fick leka lite på lekplatsen. Khan fick följa med & ligga i skuggan- rätt mysigt tyckte han nog och för att inte vara van med barn skötte han sig rätt ok när 3 busungar for runt   . Kvällen spenderades i alnarpsparken tillsammans med mamma, mormor & Petra. Vi hade tagit med oss middag & hade det inte varit för alla mygg (nej, vi hade ingen spray den är slut) så hade vi nog suttit kvar ett bra tag till. OS- invigningen blev det inget av. Jag fick vansinnigt ont i halsen & öronen och spenderade mestadels av natten med att fundera över hur många gånger / minut man faktiskt sväljer  . Idag känns det lite bättre så länge jag proppar i mig ett batteri med piller. 


Det får bli till att vila i helgen, jag vill inte vara sjuk en sekund mer än nödvändigt på min semester. Apoteket på Mobilia ska få sig ett besök, rätt nice att ha det 5 minuter från dörren. Khan ska få ytterliggare 1 långrunda har jag tänkt, men det blev tyvärr ingen skogsträning för oss, men i gengäld hade jag tänkt bli frisk snabbare iom att jag vilar   . 

Av Sabina Grönqvist - 23 juli 2012 10:45

Äntligen verkar det som att sommarvärmen har anlänt till skåne. Inte en dag för tidigt om ni frågar mig. 


Khan har fått sig en aktivitetschock som heter duga efter några veckors vila  . Vi har varit på klubben & tränat lydnad både lördag & söndag. Båda träningarna har jag varit riktigt, riktigt nöjd. Extra bra var det igår & det måste ju helt klart bero på den nya västen från Huurta som jag köpte när på Vipdogs öppna hus i lördags   .


I lördags värmde jag upp enligt plan. Gå en runda & sen värmning med linförighet innan vi börjar. med något annat. Det blev ett rätt så långt pass där jag fokuserade vänstersvängar & vänster halt eftersom Khan har liiite tendens att tränga när det går långt mellan träningarna. Fortsatte med ställande u gång och läggande u gång som börjar ta sig rejält tycker jag. Han reagerar snabbt & jag tror inte att han tar så många extra steg, tycker det är lite svårt att se samtidigt som jag ska gå. Framförgåendet är helt ok, han går ut rakt och tempot börjar bli bättre - tillskillnad från när jag nästan trillade framstupa för att kunna bromsa   . Det jag måste tänka på är att han göra flyter framåt i positionen efter första varvet. Avslutade med ligg K V A R på anvisad plats & jag tycker att det oxå går framåt om än allt för sakta för mig   . Efter träningen samåkte jag & Cina ut till Vipdogs öppna hus där jag som sagt shoppade ny träningsväst, 2 bollar & Furminator shampoot. Det är absolut inget fel på min arrak väst förutom att den inte är gjort för så små människor som mig   . Det gjorde inte så mycket när Khan var mindre, men nu slår han i västen hela tiden & hamnar på sniskan när han flyttar sig. Shampot hade jag tänkt att jag skulle pröva idag.  


Igår var vi några som samlades nere på klubben runt lunchtid för att träna. Efter lite fika kikade jag på Nina med Yaxxon & Frasse innan jag tog ut Khan för att fortsätta med veckans moment: linförighet, stadga i stå, sitt, ligg & hopp.


         


Linförigheten är jag nöjd med & tänker inte nöta så mycket faktiskt. Han kan som sagt tränga lite, men hellre att han är med & jobbar på fint i svängar/halter så kan man greja med positionen på sikt. Ingångarna har oxå blivit mycket bättre överlag. Han gör ett litet skutt, men använder inte mig som bromskloss längre. Mycket bra!  Hopp-sitt-hopp, läggande u gång & ställande u gång gjorde han jättefint & utan tendens till att tjuva igår. Som avslutning fick Khan ligga kvar medan Ajaxx tränade apportering & det är jag riktigt nöjd med faktiskt. Jag stod nära & påminde när jag såg att det började rycka i bakbenen- men det är iallafall framsteg  .


     

Har stenkoll på att posa för fotografen...   

   


Efter träningen körde jag till Blåseberga på rastrunda & det var hur mysigt som helst att kunna gå på runda i kortärmat utan att frysa. Passade på att klippa klorna & furminera Khan på kvällen & idag väntar som sagt ett bad med Furminator schampot.  


    


Idag ska jag förutom att bada Khan, hämta ut ett recept på Interceptor, sola i parken & ta en tur till gymmet. Khan ska få en behövlig vilodag & för nöja sig med promenader.  



Av Sabina Grönqvist - 21 juli 2012 10:04

Nä, något bra spår blev det inte igår. Jag ville kika på Khans vinkelarbete, som gått från jättefint till slarvigt. Diskuterade upplägget lite fram & tillbaka medan vi stod & planerade. Jag har egentligen inte gjort så mkt åt vinkelarbetet förutom att stannat & lagt belöning/apport relativt fort för att plussa honom. Alltså var tanken igår att kolla har var vi står litegrann så Susanne trampade ut ett relativt enkelt spår. Kom fram till spåret, valde rätt direkt & kom iväg i - för honom- hyfsat tempo. Jag tänker inte gissa meter, men efter relativt kort spårsträcka tog det stopp. Han kom på spåret ytterliggare en gång efter att ha fått pausa en stund men sen blev det samma sak där. När Khan prioriterade en pinne & började gå på söndagspromenad selade jag av honom. Jag tror  att det eventuellt kan vara noskvalster som spökar. Han har dragit bakåt några gånger & kunnat nysa till, men jag har liksom inte funderat så mycket på det. Ska i alla fall ta ett varv med medikamenter & se om det blir bättre.    


Något upplet gick inte heller att köra eftersom det var total fluginvasion på Revinge   Lagom till att jag satte mig i bilen började det ösa ner, så någon långrunda på Revinge blev det inte. Istället åkte jag iväg lite senare på kvällen för att låta Khan sträcka ut benen lite. Passade på att öva lite stadga i sitt kvar (varvat med inkallning där ingångarna blivit jättefina) och ligg kvar. 


 


Idag väntar lite lydnadsträning tillsammans med delar av onsdagsgruppen & sen hade jag tänkt åka till Vipdogs öppna hus. Kan vara kul att se lite skyddsträning tänkte jag & sen skulle jag verkligen behöva lite nya bollar, har nämligen bara  1 hel boll kvar. En långrunda tänkte jag också trycka in i det pressade programmet  . Dags att sätta fart mot klubben... 

Av Sabina Grönqvist - 20 juli 2012 09:00

Det verkar faktiskt som om meterologerna hade fel när de utfärdade den där klass 1 varningen. Helt ok misstag kan jag ju tycka. Ute skiner solen och om jag tittar på rätt håll ser jag inga moln heller. Jag lär ju inte hänga undan några regnkläder hur som helst. 


-

Igår lyckades jag faktiskt parera hundrundorna med uppehållsväder & bara det känns ju rätt bra under monsunregns epoken. På kvällen åkte jag ner lite tidigare för att hinna träna med Khan innan det var dags att fira Leifs 50 års dag. GRATTIS GRATTIS   ! Leif anade ingenting trots att vår vanliga onsdagsträning blev torsdagsträning för prick alla  .


 


Efter den obligatoriska rastrundan värmde jag med ett rätt lång pass linförighet som var superfint, t om språng marschen var ok förutom att han flöt fram lite väl mycket i position till en början. Körde lite platsliggning träning fast med kopplet på (för att kunna fånga upp & återbörda till lagd plats *mohahaha*  ). La karameller bakom Khan & nu gick jag varesig ut på full längd eller full tid, men det kändes lugnt & fint utan tassryck, gumpvickningar eller liknande. Det kan ju iof ha varit hotet om boot-camp i Bara, jag vet inte. Ska jobba på med karamell bakom tänkte jag iallafall för att liksom ha dragning bakåt. Ställande under gång gjorde han jättefint & utan de där extra stegen han hade i våras. Där tror jag att jag ska lägga på lite mer störning för att förstärka att han ska stå s t i l l a med alla 4 tassarna. Skulle avsluta med att träna raka UT-hopp, men här var koncentrationen lite si & så hos oss båda så det blev bollbus istället.   Avslutade kvällen med smarrig fika innan jag rullade hemåt. 


Idag blir det spår, upplet och eventuellt budföring på Revinge tillsammans med delar av gruppen. Jag ska alldelles strax piffa till mig lite & traska ner mot bilen. Min plan är att hinna hem & svida om för att sticka till gymmet. Passet är tyvärr liite i tidigaste laget så jag är inte säker på att jag hinner. 


Jo- sen behöver jag idéer till ett tjänstetecken till Khan. Det är förra årets födelsedagspresent från mamma & Petra  . Tanken från början var Emil som jagar griseknoen, men det går inte att fixa. Vi har mailat 1 miljard gånger med förslag, gått igenom alla böcker, bilder på nätet und so weiter.... 

Av Sabina Grönqvist - 18 juli 2012 18:27

Semestern är igång på riktigt men solen lyser fortfarande med sin frånvaro *surar*  . Nu kan man ju tro att det inneburit att jag varit effektiv inomhus istället, men se det har jag inte varit. Förutom några maskiner tvätt & enstaka varv med Electrolux var det mest soffhäng med en bok som gällde. Rätt skönt det med! I helgen åkte vi iallafall upp till släkten. Det var i alla fall uppehåll & för att rasta oss lite gick vi på jakt efter blåbär, eller ja vi gick och Nils fick plocka. Khan har fått öva på något så tråkigt- men ack så nyttigt- som att göra absolut ingenting.   Det fick han förresten göra idag också när vi var i skogen tillsammans med Cina. När vi fikade fick Khan vara ute, men inte springa runt. Han var rätt duktig tycker jag & som lön för mödan kastade Cina upphittad pinne 1 miljon gånger till honom . Extra kul eftersom han kom tillbaka utan krusiduller lite som en jojo.  


   


I måndags när vi var ute på Revinge (i ösregn) ville Khan av någon anledning inte spåra utan gick till bilen när jag sa spår . Jag har klämt igenom honom och inte kunnat hitta något konstigt, han är inte röd i öronen eller halsen. Alltså var det liitte nervigt idag när det var dags att ta ut honom ur bilen. Var lite slarvig med lugn & fin proceduren eftersom jag ville kolla av honom lite, men se det var ett stort STORT misstag! Det är milt uttryckt att skriva att han verkligen ville iväg & visste var spåret gick  . Det gjorde ju att påsläppet mest blev pannkaka, alla har sett dem- schvuzz & vänta nu vad var det jag höll på med. Släppte linan & lätt honom irra runt på egen hand några sekunder, kallade in och ställde upp honom och när han sen fick gå iväg gick han bakåt kollade var spåret var och sen åkte vi iväg. Resten av spåret fick hur bra som helst.  Uppletandet är jag också jättenöjd med (minus åkturen på väg till rutan *aj*). Lugnt & fint på stigen, liite tjuvningstendens men inget major. Han jobbade på fint trots att det nästan inte var någon vind och så roligast av allt raka vägen in till mig med grejorna för lite kamplek . Jag struntar i hur han lämnar av med tanke på våra issues på den fronten, men idag kom han faktiskt in självmant i fotposition med andra grejen & hade inga planer på några avstickare. Goody! 


På tal om spår måste jag verkligen köpa en ny sele till Khan (är knappt sur alls över att få en ny sele stulen  ). Har fått låna Ullas gamla så länge av Susanne. Jag gillar ju verkligen Julius selen, men den är ju inte direkt nådig i inköp. 


Upplet av liten kotte när vi var i Knopparp.


Det var rätt högt gräs vilket jag inte tänkte på. Khan springer ju 4 vändor när jag går 1 & utan stretching var han rätt mör i framförallt bakbenen igår. *Ooops* Traskade iväg på powerwalk runda med honom för att få upp värmen & stretchade sedan igenom honom. 
       

Av Sabina Grönqvist - 13 juli 2012 01:15

Det är nästan exakt en månad sedan jag bloggade sist & bara det känns ju konstigt. Mamma har hämtat sig mirakulöst, men har fortfarande en bra bit att vandra! Tusen tack åter igen för alla heja-rop & all hjälp!! 


Läget idag är att mamma är bättre men långt ifrån friskförklarad. Tillsammans försöker vi klura på hur vi ska tacka er för allt ert stöd när det verkligen gällde.... 


Under den här tiden har Khan fått känna på att bara vara hund. Tillsammans med goa vänner har vi gått långa härliga skogspromenader & bara fått lov att vara   !!! Dessutom har mycket av vardagslydnaden satt sig - Khan har b la gått förbi både hästar & hundar lös vid sidan, suttit medan Elvis kallats in (ok 1 gång men ändå) och som sagt ligga still under lång fika, inkallning under promenad, sitta & vänta vid sidan av landsväg, stå & vänta vid landsväg.... 


       När den här bilden togs hade jag riktig Österriken känsla! Semester, värme, avslappnad, glädje :-) Ändå är vi i Skåne mitt i livets kaos....       



Paradiset på jorden....för både tvåbenta och fyrbenta   . 


-

Semestern har inletts med kraft & det har inneburit sova, sova och lite mer sova för min del.  Mamma utmanade mig i att "våga vägra städa, tvätta, valfri aktivitet" & det har i sin tur inneburit väldigt mycket sömn för mig  . 

'

 

Sova på fullsatt tåg är inga problem för Khan...   Gång nummer 2 på ett tåg dessutom! 


 

Pausa på en perrong. Pausa är förresten sommarens ord     

Vardagsaktivitet= leda godis i trädstam.        Fysträning: Bada & dra i uppförsbacke inkl sandunderlag.   


Av min planerade lydnadssatsning under våren blev det inte mycket.   Eller egentligen är det framförallt de senaste månaderna som lydnadsträningen har blivit lidande av förklarliga skäl, men på nåt vis har det varit kanske skönt. Khan har förresten fått öva på självbehärskning eftersom Jag & Kattis börjat våra skogspromenader med fika & Elvis vaktar mat = Khan får snällt ligga på anvisad plats ( eller egentligen läggas om på anvisad plats   ). Mysigast av allt var när Simon delade sina Mariekex mellan Elvis & Khan. Varje hund fick vänta på sin tur! Vivvi Kom= Elvis tur. Kaaann Kom= Khans tur   Stanna och NEJ kan han för övrigt också sedan Khans förra panikvisit när mamma var sjuk   . Det är en go kille som är gudasnäll mot hundarna & har stenkoll på dem när vi är ute på promenad   !!




Igår dammade jag äntligen av vår lydnadträning. Tanken var egentligen inte att köra till klubben men när jag satt i bilen för första gången på flera veckor råkade jag hamna där. Khan fick komma ut under ordning & reda och sen gick vi en rastrunda innan vi började träna. Det blev stadga under sitt & ligg med boll först som störning framifrån (lekinviter, retas med boll, kastad boll) & sedan liggandes bakom, växlade även med stunder där jag stod passiv a lá tävlingspose. Å ja ibland rockar han helt enkelt fet fin Kamikaze- så fint han jobbade och vad still han var  ! 


Efter paus med bollek testade jag fritt följ med bollen som störning liggandes på marken. Körde absolut inget lång pass, men det funkade kanon  ! Fokus på mig och inte bollen , det känner jag är steget mot lite impulskontroll hos Khan   . Avslutade efter ytterliggare en paus (varsågod & gör vågen nu) med uthopp. Eller ja det började ju med gå mot hinder inte lika med hopp    & sen kunde vi öva på uthopp. Kastade bollen och belönade bakåt med boll nr 2 för att Khan satt kvar. Det måste liksom löna sig rejält för Kamikazen & inte i rikting mot det han egentligen vill göra. Sen gjorde jag ny ansats mot hindret & skickade = belönade det han egentligen ville för att han gjorde rätt. Jag tror det kan bli bra. Som grädde på mosen fick Khan bollbelöning som fungerade helt ok i lydnadsträningen    . 


För att fira vår fina lilla lydnadsreturn åkte vi iväg & badade. Avslutade med lite dragträning i uppförsbacke & sand. Det är verkligen på tiden att ta tag i lite fysträning för Kamikazen, ok att han far fram som en rymdraket men det är ju inte alltid det bästa ur muskelsynpunkt! Under sommaren ska fokus lika på fysiken & stadgeträning. Som grädde på moset blev det både Efes (en öl jag faktiskt tycker är god som jag smakade på vår semester i Turkiet) & rödvin.      



Ovido - Quiz & Flashcards