Schaferbus

Alla inlägg den 17 maj 2012

Av Sabina Grönqvist - 17 maj 2012 09:00

Det var ett tag sedan jag hängde undan vinterhundjackan och jag hade inga planer what so ever på att plocka fram den igen. Tills igår. När det var dags att åka iväg till klubben tittade jag ut genom fönstret och såg svarta moln på himlen och svajande trätoppar. Alltså var det bara att packa fram den tjocka jackan igen och det var ju rätt skönt sen när det blåste och regnade småspik nere på klubben. 


Det får gärna bli ordentlig vår nu! 


Vi var en rätt tapper skara som samlades nere på klubben. Cina & Sanne hjälpte Leif med ett framåtsändande som var grymt snyggt! Jag började med att agera störning åt Kattis & Elvis, som gärna vill vara artig och hälsa på tävlingsledaren. Efter lite klurande blev det riktigt, riktigt bra & svansen gick i 210 knyck på Cujo labben   ! Efter det tog jag ut Khan och Kattis hjälpte mig med budföring. Jag hade en grymmeplan & det var ju extra kul att den visade sig funka oxå  . Kattis utrustades med mjukost tub ( jag har trauma av just mjukost efter campingsemestrar som barn och äter aldrig det själv. Smörgås med mjukost, mjukost eller mjukost i 5 veckor ). Khan springer ju gärna till mottagaren men vill definitivt inte stanna där & riskera att bli fångad. Planen var att trampa på kopplet och belöna med lugnt beröm, klapp och lite mjukost. Nu funkade det inte att trampa på kopplet eftersom det gled under skon men däremot blev det grymme bra med LUGNT beröm & en dutt mjukost- koppeltrampandet behövdes inte ens  . Vi körde två vändor med mysstund emellan- jodå vi satt ner i gräset för att det skulle bli äkta mys. Till andra vändan ökade jag på avståndet och Khan sprang järnet, gjorde en grymt fin ingång, satte sig coolt vid sidan och hade ingen oro i kroppen utan superkontakt med Kattis.  


    K(h)an när matte lyckas förklara rätt...    


Efter en mysig stund i stugan traskade vi en vända med alla hundarna. Khan fick ha sin boll och just igår var det oftare som han kom för att få den kastad än inte. Testade att lägga en jättekort platsliggning bredvid Elvis. Gick bara några steg och väntade kanske 1/2 minut innan jag gick tillbaka och belönade och gick ut igen. Är superduper nöjd framförallt eftersom Khan växlade mellan aktivitet och stadga.   


Förutom hundträning igår blev det även en snabb uppfräschning av hemmet. Dammsög, torkade golv och gick över lister, badrum + kök inkl ugnen. Idag är det ett kvällspass som står på schemat liksaså imorgon (lör+ sön jobbar jag morgon). Kvällspass innebär lite sovmorgon och sen brukar jag inte hinna med så mycket mer än småpyssel och långrunda. Är det fint väder i helgen tänkte jag åka ut på långrunda efter jobb och ev köra lite lydnad och/eller spår+uppletande.   








Ovido - Quiz & Flashcards