Schaferbus

Alla inlägg den 26 oktober 2011

Av Sabina Grönqvist - 26 oktober 2011 22:38

Ja, så var det dags för den där efterlängtade ledigheten på hela 1 (!) dag.   Jag är ledig imorgon och sen jobbar jag fredag 13:30-21:30 plus lördag & söndag 06:45-15:30. Nästa vecka får jag däremot lite ledigt. Egentligen skulle jag ju varit långledig denna veckan, men gick in och jobbade extra för att hålla i HLR utbildningen. Den ledigheten får jag nästa vecka. Tyvärr måste jag ändå gå in & jobba onsdag kväll men är ledig tis + tors-söndag. Liite oflyt, men jag hoppas ju att det är någon i gruppen som ska ner några andra dagar och vill träna med mig.  


-

HLR utbildningen är avslutad och rapporterad både till sjukhuset och den nationella organisationen. Känns väldigt officiellt det där med tjänstgöringsställe, adress och eget instruktörsnummer.   Det är lite utmattande att hålla låda i 8 timmar, hålla koll på alla och gärna vara lite pedagogisk också. Satt och somnade en stund i fåtöljen när jag hämtade Khan.  


-

Hann i alla fall med att springa upp om lägenheten för att byta om och stoppa ner lite karameller i träningsjackan. Rullade in på klubben några ynka minuter försent...  Efter lite samvaro i klubbens nya soffa (!) körde vi igång med platsliggning. Jag hade ju inte särskilt höga förhoppningar med tanke på att Khan varit mer luftburen än markburen sedan morgonpromenaden. MEN tji fick jag. Khan låg lugnt hela platsliggningen.   Inga tendenser till att snussa, rulla runt på lallan, muskelryckningar eller jag reser mig och kollar om vi är klara. Nu höll jag i kopplet (vågar inte koppla loss än   ) men vågade mig på att släppa när Jonas påpekade att jag liksom kanske skulle ta och testa. Gick tillbaka och belönade mellan varven och växlade också med att stå bredvid Khan- eftersom han gärna reser sig när jag går tillbaka alt sluter upp. Öronen åkte till och med bakom halvvägs in och jag hörde minsann en liten suck...


Innan Benzon och Yla kördes igenom i appellen fick Khan öva på linförigheten med störning. Mamma och Cina stod i gruppen, svängde, runt & pratade medan jag gick nära, nära / emellan och runt dem. Funkade kanon & för att åka upp svårighetsgraden fick Cina stå med en boll i handen. Mellan varven belönades Khan med att få springa och kampa med Cina- med krav på fokus direkt på mig när jag bad om det. Funkade kanon även när Vicky anslöt. Provade även en ingång mellan Cina och mamma- det var ju lite konstigt det där tyckte Khan att behöva trycks sig emellan dem och sen in, men han gjorde det hur snyggt som helst.  


Efter lång paus i bilen och lite fika fick Khan komma ut på en rastrunda- som blev en träningsrunda eftersom han så fint ignorerade Benzon och Yla som jagade boll (my god så långt Leif kastar ) Körde läggande under gång + ställande under gång och där är jag supernöjd! Khan reagerar blixtsnabbt på kommandot, och håller positionen fint. Nu ska jag förlänga tiden & öka på störningarna. Varvade med inkallningar som han gör jättefint- helt plötsligt är vårt broms issue borta. Däremot blev ju stadgan genast sämre...   Alltså: växla massa mellan stadga och inkallning /ansluta (eller lyssna på vad jag säger)... Avslutade med hopp-sitt-hopp. Min plan var att greja med det här med Khans uthopp som är lika snett som tornet i Pisa- alltså kommenderade jag fot traskade mot hindret & jodå han hoppade helt själv om än snett, svängde runt och satte sig för att sedan hoppa tillbaka också själv . Kolla matte jag KAN!    Pass nr 1 i hopp leken= " hoppa gör vi bara när jag säger det", han köpte det rätt snabbt och vi kunde gå över på att öva på raka uthopp. Nu blev det ju kanske inte så mycket rakare hopp, MEN han lyssnade på mitt kommando stanna + sitt (ist för att snussa godis som var hans första plan) och han hoppade tillbaka (istället för att fuska och springa runt). Jag nöjde mig där. På väg mot bilen fick Khan öva på sitt/skall och han börjar fatta att rumpan ska vara i marken = karamell /boll.


-

Imorgon är planen att sova tills jag vaknar. Ta det lugnt på morgonen och sedan åka iväg för att handla. Khan ska få en långrunda plus träna på framförgående & apport. Ska beställa osynliga riktningspinnar efter hett insider tips...   

Ovido - Quiz & Flashcards