Schaferbus

Alla inlägg den 6 oktober 2011

Av Sabina Grönqvist - 6 oktober 2011 04:45

Det här med att komma på fångande rubriker är inte riktigt min grej. Hade jag fått bestämma hade alla blogginlägg haft rubriken: XXXX eller ...., men jag gissar att det hade varit lite tradigt i längden. Alltså skriver jag först mina inlägg innan jag börjar våndas över rubriken. Det är mycket med det värdsliga ibland. 


-


Nog om det. Denna veckan har det varit rätt mycket jobb. Jag har gett mig den på att saker som inte fungerar SKA fungera, om jag så blir obekväm på kuppen. Jag gillar egentligen inte det här med att vara obekväm och gapig, MEN ibland är nog bara nog. Fast jag tycker det är rätt jobbigt ändå... 


-


Träningsmotivationen har hursomhelst återvänt, bara sådär. Både i måndags och tisdags fick Khan träna alldeles för länge & jag hann inte med en rejäl långrunda innan jobb. Jag brukar ju normal gå en runda på 1,5-2 tim inkl lite vardagsaktivering men i måndags tränade vi istället 1 tim & hann bara med en språngmarsch till Hasselgatan. Började med ett rejält pass kamplek med REGLER. Nu är det nolltolerans som gäller. Ingen mer egenlek utan nu kontrollerar jag all lek. Testade att vända ryggen till varenda gång Khan började leka järnet själv & se det var inte lika kul när han inte hade en hel appellplan som lekyta. Målet är att han ska komma tillbaka direkt med leksaken när jag släpper. Jag har en bra plan (tror jag): INGA mer chanser att göra fel= på appell planen kampar vi hos mig & så övar vi på att komma till mig snabb hemma i hallen alt vardagsrummet där han inte har flykt möjligheter. 


-


Testade att lägga ett spår på en gröning i närheten (Khan fick vara uppbunden och platsad under tiden. Blev lite förvånad när det fungerar att korrigera på avstånd & lägga honom ner igen med 1 kommando). Körde lite stegförflyttningar i fritt följ med fokus in med bakvagnen+ position- blev himla nöjd! Avslutade med framförgående. Testade om Khan egentligen förstår "före" & det gör han verkligen inte!   Lämnade gräsmattan och gick ut på asfalten, kommenderade "före" och Khan gick ut något tveksamt (men helt ok) för att sedan gå som en serpentin framför mig. Alltså övade vi på framförgående från början på asfalt. La ut 1 liten bit frolic som belöning på första skicket för att sedan köra utan. Fick till 2 riktigt, riktigt snygga & raka skick.   


-

Igår gick jag och mamma långrunda i Kungsparken tillsammans, men egentligen blev det nog mer träningen än promenad. Khan fick öva på att sitta stilla trots att jag kasta bollen/ lurades med kamp och kastade bollen till mamma. Ryck i kroppen eller flytt av en tass = fel & göra om. Körde samma sak med ligg och det blev himla bra. Rundan som så var ju mer en uppvisning i glad & svansviftande hund än snyggt koppelgående, men det är helt ok tycker jag! Avslutande med lite fjärrdirigering i trappan ( lättare för mig att hålla koll på om han flyttar sig tycker jag). Fjärrskiftning är Khan hur duktig på som helst. Brukar ju öva detta på stenar eller i trappor så han flyttar inte tassarna en millimeter. Körde lite kamplek efter att jag kom hem från jobb & Khan skötte alla spelregler galant. Vänta på frisignal, släppa direkt på loss (igår var det väldig tidsfördröjning på detta), la tyngden snyggt bakåt och satsade järnet.   Min plan är att Khan ska få kampa mycket med regler plus lära sig växla mellan on-off. Istället för att jag ska hålla på att försöka få honom i rätt balans halva träningen. Körde detta mycket med en hund jag tränade för några år sedan och det blev kanon bra efter bara någon vecka. Dessutom tycker jag det är himla roligt också... Rätt viktigt tycker jag!


-

Det blev ingen onsdagsträning för oss igår. Slutade jobb 17:30 & var bara totalt färdig. Fick dessutom reda på att jag förväntas delta vid regionsdagen vilket innebär en arbetsdag idag från 06:45 till 20:00 någonting. Det var med andra ord bara till att läsa in sig lite på ämnet efter jobb... Det är ju rätt intressant att lyssna på senaste nytt, men jag hade ju önskat lite mer framförhållning än 12 timmar-typ. Tack gode gud att jag har världens snällaste mamma som ställer upp & passar Khan.   

Ovido - Quiz & Flashcards