Schaferbus

Direktlänk till inlägg 4 september 2011

Äntligen en helg i hunderiets tecken. :-)

Av Sabina Grönqvist - 4 september 2011 18:58

Det mesta börjar äntligen komma på plats. Egentligen var min tanke att vänta med köksbord- men det var alldeles för deprimerande att komma ut i köket och så var det typ tomt.    Jag spanade lite på ett bord på Ilva för någon vecka sen, men när jag och mamma kom dit var det bara fel. Mamma hittade ett bord, också på Ilva, som jag överhuvudtaget inte tittat på innan. Efter en snabb vända bort till Ikea där jag b la handlade lampskärm till köksfönstret (ska även ha samma fast större över bordet men det var slut) åkte vi tillbaka till Ilva för att köpa mammas bord. Är SÅ nöjd, det blev riktigt bra! Nu är tanken att leta efter piffiga stolar- vintage-style. 


 Igår kom mamma, Petra och Carlzon på middag. Eftersom hundarna har fått vara vanliga "svensson" hundar nu i nästan två veckor passade jag på att förberedda pizza degen i fredags kväll. På så sätt kunde jag i lugn och ro åka ut till skogen för att träna hund- och träna det gjorde vi. Jag har ju grejat med ordning & reda + lugn i Khans spår. Hans största fördel OCH nackdel är ju att han älskar att jobba. Alltså börjar han ladda redan när jag tar med mig pinnar, snitslar plus går iväg. Starten blir därefter. Han VET att han måste gå ordentligt vid sidan och lugna ner sig för att få komma iväg och det gör han, MEN han laddar under tiden och skjuter iväg som en kanonkula när det är dags.   Nu har jag en plan och testa att helt enkelt låta honom ta spåret redan vid bilen om han vill- så länge han går hyfsat ordentligt. Spåret var i alla fall klockrent, han gick prick i kärnan, tog alla pinnar och vinklar hur snyggt som helst fastän jag försökt vara lite klurig. 

-

Körde även ett upplet med Khan och testade för första gången att göra det lite " på riktigt". Alltså tjänstetecken på i början av rutan. Gick sträckan, kopplade loss, kommenderade "här"  ( jag var så beredd på att han skulle sticka iväg direkt ut i rutan), ställde upp och skickade. Vilket jobb han gjorde! Rakt ut och leta järnet. Första grejen fick han rätt snabbt och då kutade han tillbaka till den vanliga rutan!? Resten skötte han galant.   


-

Budisarna till Nina, var ju lite si och så till en början. Vårt gamla "problem" där han vänder hos mottagaren och springer tillbaka verkar ha kommit i retur. Nu var ju Nina beredd och kommenderade både fot+sitt. Khan är ju inte den som är den, han gjorde allt innan han sprang tillbaka. Det blev rätt bra tillslut och det är ju bara att nötta detta- med mottagare som är beredd. 

   -


   -


   -

   -


   Carlzon försöker att inte tigga. Jag tror inte matte var helt nöjd när jag lätt honom smacka potatischips, men Carlzon tyckte det var 'dott!      -

Idag åkte jag och Khan till Lunds BK för att träffa Madde & dobermannen Iris. Var lite tidig och passade på att utnyttja hur sjukt lång den appellplanen är. Hade glömt bollarna hemma (skyller på flyttkaoset) men hade en kampdutt och en badleksak i bilen. Tog med Khan till ena ändan, la saken och tog med Khan (lös- öva, öva ge fan i leksaken tills jag säger varsågod) tillbaka till andra ändan. Första vändan hade Khan hunnit glömma leksaken och jag fick jogga halva sträckan innan han for iväg som skjuten ur en kanon. Körde 4 vändor med paus emellan och jäklar vad den hunden kan springa.   Gick av honom en stund innan han fick köra lite agility, fick honom äntligen att springa A-hindret. Kan det vara så att han hade för lite mskl innan??    



   -

Khan fick hur som helst öva på att vara uppbunden & titta på när annan hund tränar några meter framför (gick kanon). Själv fick han träna fritt följ- med nämnda hund som störning bara 1 meter bredvid. Hopp över hinder med fokus sitt kvar tills jag säger hopp, banan/äpple/klappa händer räknas inte. Det var ganska svårt för Khan att hålla sig i skinnet och det tog några försök innan han fattat att grejen var att lyssna.   Varvade sättande, läggande och ställande under gång, samma poäng= lyssna på vad jag säger. Madde som tittade kommenterade att han inte rör sig en millimeter efter att jag kommenderat, MEN att han funderar någon sekund på vad jag sa innan han gör det.   När vi var klara traskade Khan bort till platsen där han varit uppbunden och la sig där.   Efter ett tag tog han en sväng bort till agilitybanan, men kom snabbt tillbaka när det kom en arg matte och en dobermann tös springandes efter.     Vi är inne i ett stim nu känner jag i träningen. Många bitar som jag trodde att vi aldrig skulle få på plats- börjar helt plötsligt att fungera. Helt plötsligt har träningslusten kommit tillbaka. Nu ska vi bara lösa platsliggningen också.    


   -

Själv kärade jag ner mig totalt i Iris och hade gärna smugglade henne med hem i bilen. Hon är precis lika sprallig och påhittig som Khan och gör allt för en korvbit eller leksak.   

  -

Hemma igen tog jag itu med lite städning och fick äntligen tummarna loss att organisera klädkaoset.   Har en väska kvar, men resten är iallafall uppackat. Tog en liten paus på mitten och tog en långrunda med Khan. Hittade rätt många bra träningsgräsmattor. Khan fick öva på ingångar, tycker att han har blivit lite slarvig och sätter sig allt som oftast snett (Nina kommer inte ihåg hur du förklarade IN med Reno  ). Körde valpinlärning, stod framför och visade rätt några gånger. Testade sen utan visning och sa helt enkelt till honom att göra det bättre när han slarvade- blev riktigt bra tycker jag. Testade även att göra lite stegförflyttningar åt höger som var hur snygga som helst.  


-

På väg hemåt möte vi en tant med en sheltie i flexi. Jag är ju inget groupie av flexi precis  & mycket riktigt hade tanten enorma problem med att få in sin hund när hon såg att hon fick möte av en schäfer= kamphund. Hunden lyssnade inte ett barr på vad tanten sa och hon varvade med att dra i snöret & försiktigt knacka hunden i huvudet med själva rullen.  Khan gick totalt fokuserad på mig och brydde sig inte ett smack om varken tanten eller hunden. Lagom till att vi passerade skriker tanten "kan du hålla honom!?" Ehhh... lyckades samla mig så mkt att jag skrattande svarade att det inte verkade som att jag hade några problem men att hon nog borde ta och uppfostra sin odrägliga lilla hund. Behöver jag skriva att hon blev rätt stött!?     

 
 
Nina

Nina

5 september 2011 08:13

Härligt att vindprommisarna i koppel och skick vid träff har funkat enligt plan :)! Uppletande "paw rikh-titt" är ju hur fränt som helst. Vi får köra budisarna på ett håll helt enkelt, som vi gjorde i början o så får du komma å hämta :). IN - tittar vi på när vi ses! Fina pics. //Kramar

http://www.palmstrand.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards