Schaferbus

Direktlänk till inlägg 17 februari 2013

Ta tjuren vid hornen träning

Av Sabina Grönqvist - 17 februari 2013 23:45

Har landat i soffan efter att ha tränat lydnad nere på klubben med stora delar av onsdagsgruppen. 


Khan fick komma ut totalt 3 pass & förutom några diskussioner om allmän ordning - där jag verkligen m å s t e sluta slarva i träningssituationer är mkt mer noga i vardagen   - blev träningen riktigt grym. Är SJUKT nöjd med min prins!! Jag & Nina fortsatte bekämpningskampjen mot våra (mina & Khans alltså) akilleshälar. 


I varje pass körde vi:

  • Fritt följ. Här struntar jag ett tag i lite halvtaskig- finns gränser dock!- position för att hitta en lite lugnare känsla. Det lugnare tempot överlag verkar iof förbättra Khans position automatiskt tillsammans med att jag fokuserar mer på att hitta riktmärke, gå lugnt & tydligt. Blev mkt bra! 
  • Sitt kvar. Gjorde han faktiskt jättefint idag (kan bara inte komma ihåg hur första omgångarna gick) även om vi varvade med inkallning.   
  • Inkallning sen då... jo här verkar helt plötsligt ingångarna ha fixat sig själv när jag ställer lite mer krav rent allmänt. 
  • Läggande & ställande u gång. Överlag gjorde han det iallafall hyfsat snabbt & oftast någorlunda rätt förutom i pass 2 där han tänkte sig försöka vägra & parta loss.  Det tog liite för lång tid i min smak innan jag fick styr på honom igen men däremot gjorde vi om & rätt under lugna former. Matte vs Kamikazen 1-0  
  • Hopp-sitt-hopp: Gjorde han jättebra. Så länge han inte tjuvar tänker jag inte pilla med detta momentet. Visst han hoppar snett, men han hoppar alltid tillbaka & sätter sig hyfsat rakt.   

Det jag verkligen fick ta en diskussion om var lite otippat pausen - där Khan får ligga ner för att inte gasa igång allt för mkt. Det skulle skuttas med rumpan, krypas, käkas snö och tillslut tyckte han på fullaste allvar att han fick rusa mot Petra som var på väg mot oss   - INTE ok! 


Belöningarna då: Jo, idag försökte jag vara noga med att belöna med mig -LUGN röst eller lite kli bakom örat/ på kinden- först & sen ev. godis (ingen boll än så länge eftersom jag vill få NER aktivitetsnivån några hack). Jag tycker det börjar funka bättre. Har ju tyckte att det varit svårt att klappa om Khan i träningen eftersom han ofta spinner loss då. Har inte fattat varför innan. Min arbetshypotes är iallafall att han dissar det lite för bollen / mer fartig belöning som lek med mig   å jo- jag gick i den fällan... Avslutade med budföringar till Nina. Körde vidare på planen jag hade i skogen för några veckor sedan. I korthet: Mottagaren har kampskinnet (som han aldrig fått någon gång annars mer än när vi kampade upp honom som valp= fräckt fräckt) & går iväg. Khan får sitta hos mig men jag har inga egentliga krav på uppförandet än förutom att jag inte tillåter skall- been there done that, still doing that! Just nu är tjuvning till mottagaren nästan positivt. Mottagaren kampar medan jag ansluter & kopplar på för ny omgång. Mottagaren tar kampskinner och går iväg igen.... Ska köra på så här ett bra tag nu innan jag lägger in lydnad hos mig, mottagaren eller börjar med skick till mig. 


Tog det rätt lugn resten av kvällen. Kollade på tv, fixade middag & pratade i telefon med mamma. Tog sista rundan vid 22.30 tiden & när vi kom in fick jag nog av Khans päls som efter ett bad med Furminator schampot står rakt ut med lösa tussar som finishing touch. Hur som helst höll jag på i säkert 20 minuter innan jag bestämde mig för att fortsätta i dagsljus. 


 

1/2 hund på vardagsrumsgolvet.  


Efter furmineringen kollade jag på en rätt bra dokumentär om Barack Obamas första presidentperiod tills alldelles försent (00:20) när klockan ringer 05:00   

-


 


Resten av helgen har varit extremt ohundig. Jobbade morgonpass i fredag & efter jobb stack jag först till gymmet för att sedan gå ut på restaurang & bowling tillsammans med en kompis, hennes sambo & en kompis till honom. Fick tyvärr åka hem rätt tidigt eftersom jag jobbade morgon igår. Khan fick sova hos mamma- TACK   !  Igår körde jag & en kompis raka vägen ut till Bokskogen för att gå 7 km rundan med Khan innan vi landade hemma för att laga lite mat, kolla på Melodifestivalen & dricka lite vin. Khan var rätt nöjd med sin runda & att han fick ett stort hårdpressat ben. 





 
 
Nina

Nina

18 februari 2013 09:12

MYCKET bra jobbat igår :)! Tänk dig en träning med bara 2 kamikazeanfall på 2 rätt långa pass all inclusive varav noll (0!) anfall i det sista! Tro tusan att han svimmade med alla 4 i vädret igår kväll :). //Kramar

http://www.palmstrand.se

Sabina Grönqvist

19 februari 2013 18:07

Tack :)! Jag är lite i chock fortfarande faktiskt.

// kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards