Schaferbus

Direktlänk till inlägg 20 januari 2013

Träning i vinterlandskap

Av Sabina Grönqvist - 20 januari 2013 16:58

Idag visade Skåne verkligen upp sig från sin finaste sida. Knarrande snö, solsken & minusgrader så vi slapp lersörjan   . Efter lite sovmorgon rullade jag, Petra, Cina & Lotta ut mot skogen för att träna. I vanliga fall tränar vi nästan alltid i samma ordning: spår och uppletande/budföringar. Idag när vi inte var så många passade vi på att vara lite busiga och började med uppletande med ruta på helt nytt ställe. Jag tycker Khan gjorde en helt ok arbetsinsats. Däremot provade jag att vara helt tyst när han hittat ett föremål & det var hemskt konstigt- vadå ska jag komma med grejen eller tycktes han tänka där han stod några meter ifrån & glodde. Det fixade jag till med lite kamp- kasta grejen- kom tillbaka- kampa. Allt som allt blev det 5 skick på 4 föremål och vad jag framförallt är nöjd med är att jag tycker han jobbar på fint hela tiden (även om det är ett högt tempo). Det är längesedan jag hade känsla av att "LETA" = high chaparall i MeKhanos hjärnkontor   . En tjuvning fick vi diskutera, men jag behövde inte vråla tillbaka honom och det är jag också nöjd med. Däremot måste jag fundera på hur jag vill att han ska stå innan skicket: bredvid eller framför. Nu har han hamnat framför utan att jag egentligen funderat på det. Får de ens stå så   ???? 


Efter uppletande ville jag testa en nygammal plan för budföringen. Mottagaren går iväg lite jazzigt, har kampskinnet som Khan nästan aldrig har lekt med men som han älskar. Jag håller mig helt passiv oavsett vad Khan gör. Kamp direkt hos mottagaren som får kampa tillbaka till mig. Mottagaren går iväg mer avskalat - in fot hos mottagaren- kamp med skinnet tillbaka till mig. Lotta fick agera försökskanin och det blev riktigt riktigt bra. Bara lyckade repetitioner där Khan satt lutat in mot Lotta istället för som tidigare bortifrån reda att gasa järnet därifrån . De lekte en bra stund med skinnet medan jag bara höll mig i närheten, anslöt, klappade om, tog av & på kopplet medan de fortsatte kampa. Min tanke är att Khan ska få känna sig lite tuff borta hos mottagaren. Nu har ju fokuset varit väldigt mkt på att förhindra tjuvning & att springa till mottagaren har väl kanske inte varit jättepositivt   . Efter lite vila gjorde vi om samma sak igen & jag tror att det kan bli riktigt bra. Andra vändan la jag in sitt hos mig- men där håller jag i halsbandet för att inte behöva ta den diskussionen just nu. Avslutade även här med att Lotta & Khan busade en bra stund. Roligast tyckte jag var att Khan faktiskt slutade ha stenhård koll på mig utan fokuserade Lotta. Det jag klurar lite på är OM jag ska varva med gott godis hos mottagaren eller köra på med enbart skinnet.....   Det var ju såhär fast med köttbullar som Nina fixade till Khans budföring när han var 5-6 månader. Jag är inte orolig för att få honom att springa tillbaka till mig alltså övar vi inte på det. Det jag däremot kan tänka mig blir ett issue är att han kommer tjuva från mig, men där är planen att när vi väl kommer så långt att han springer båda sträckorna kan jag belöna rejält hos mig också för att han sitter - just nu vill jag att det är mottagaren som är nyckeln till bus. 


 

Vi avslutade övningarna med att jag anslöt, klappade om, peppade, satte på kopplet & gick därifrån igen. Varför? Jo för att det roliga inte är slut bara för att jag ansluter, tar fram kopplet eller sätter på det. Det går inte att slöa till sig när man tränar med MeKhano det snappar herr "Jagkanbästsjälv" upp direkt. 

   

Matte- vem är det? 

 

Lotta fick jobba på lite men tillslut kom Khan & bjöd upp henne till lek. Hej- skulle du vilja dra i den här en liten stund?    

     

Avslutade det hela med att Khan fick komma in till mig, kampade lite & sen fick han bära sitt skinn till bilen stolt som en tupp!

Hemma i värmen igen - herregud så kallt det var i Vomb  - passade jag på att köra varv nr 3 med Furminatorn. Khan passade på att somna i mitt knä när jag höll på, om det var för att han var slut i hjärnkontoret av 2 dagars aktivitetschock eller han faktiskt tyckte det var mysigt låter jag vara osagt  . Nu när mitt FurDry täcke kommit tänkte jag även att Khan skulle bli badad med Furminatorschampot och sen hoppas jag på att golvet slipper vara täckt med hundhår 5 minuter efter att Elextrolux varit ute & luftat sig.  


Figgade förresten när Yalla skulle träna lite sökövningar. Det innebar att jag kunde hoppa över det planerade rygg/arm passet på gymmet idag. Yalla a.k.a kampmaniacen drog järnet medan jag låg på marken. Tji fick jag för att sitta på knä & vara lite mystisk för att hon skulle glömma bort Cina- eller ja det gjorde hon ju iof och jag åkte runt på magen några varv  . 


Imorgon blir en vilodag för Khan eftersom jag först jobbar morgon & sen ska iväg några timmar på kvällen. En långrunda/löprunda hade jag tänkte vi skulle hinna med. 



 
 
Pernilla

Pernilla

20 januari 2013 20:01

Suttit och läst genom det jag missat! Vad duktiga ni är! :D Riktigt kul att läsa om er! Och sjukt vad fin han är!

http://www.hedeforsenssippi.weebly.com

Sabina Grönqvist

20 januari 2013 20:03

Tack :-)!! Han är den finaste som finns - min prins ?

 
Ingen bild

Susanne

21 januari 2013 08:48

Härligt väder det kan man inte få för mkt av..ej heller träningar som går hur bra som helst!:))
Kramis

 
Nina

Nina

21 januari 2013 09:26

Även Me-Khano blir äldre och klokare :). Han gillar ju kampen allra mest och när han nu inte blir helt tossig längre kan du använda den, bara det är genomtänkt och smart. Heja Lotta och Yalla då alltså - maniacsen ;). //Kramar

http://www.palmstrand.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards