Schaferbus

Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Mot Sherwood skogen

Av Sabina Grönqvist - 29 december 2011 13:18

... eller släkten på landet.   Har inte börjat packa än, men jag kan stressa som den bästa när gångongen ljuder så jag tar det med ro. Det mesta som ska packas är förresten grejor till Khan- tänkte att han skulle få premiärspåra efter sjukskrivningen & ev köra ett uppletande också. Nu kan man ju tro att Khan ska få springa lös som han vill en hel helg (han lägger sig nämligen på trappen när jag går in), men se det ska han inte.  Hos släkten på landet finns nämligen en massa frustande vildsvin & jag är inte precis ute efter en close-up. 


-   

Jorrå- han kan faktiskt lyssna   


Har funderat lite på vår (min &Khans) fortsatta träning under vilan...   Igår när jag gick långrunda på Sibbarp i blåsten slog det mig att jag ofta använder stadga ord som sitt & ligg för att få stopp på Khan när han seglar iväg på sina rundor. Jag har ju inte direkt aktivt tänkt att jag ska använda de orden som en korrigering, men det har nog blivit så.  Frågan är alltså om jag utan att mena det har byggt in en osäkerhet i de kommandona f fa i tärningssituationer.   I vardagen kan ju Khan t ex ligga och vänta utanför dörren medan jag tar av mig, plockar in mat i kylen, går & hämtar hans mat osv. Då är jag både osynlig och borta en bra stund.   


Alltså...ny BootCamp-regel:  Khan får inte längre lov att börja springa mot alla pippifåglar. Jag har ju inte direkt brytt mig om det eftersom han alltid har vänt, MEN jag vill inte ha det beteendet när vi tränar utan då vill jag ha fokus på mig. På planen / vid träning håller man sig alltid till matte - punkt! Dessutom vill jag inte ha eller uppmuntra jakt beteendet alls, med tanke på att han gärna springer efter harar. Jag har ju belönat att han kommit tillbaka, men nu blir min taktik att bryta honom (annars blir det ju ok att jaga & sen komma tillbaka och få karamell   ) Igår fick Khan sin första lektion i att fåglarna får man se men inte använda som en väg till godisutdelning. Igår kampbelönade jag hos mig när Khan valda att bryta på mitt "Nej"- som jag t om tror konstapel Palm hade tyckt var rejält.   Varvade med vanliga inkallningsövningar men var noga att inte göra det när han hade börjat springa mot fåglarna (vill ha in att nej = bryt inte = inkallning) & plockade bort kampbelöningen efter hand. 

Körde lite regel träning med en pinne på promenaden. Inkallning från pinnen, inkallning med pinne, stanna på väg mot pinne. Belöningen= få ta sin pinne & springa med den. Funkade super!   


"Drakar lyfter i motvind" 


Lite gamla bilder men ändå...bättre än inga tycker jag.   

-

Träningen innan gick också hur bra som helst. Testade av framförgåendet utan att ha lagt ut något i ändarna. Tycker han gjorde det himla bra, några vändor med snett vingel- men överlagt är jag riktigt nöjd. Belönade några gånger för snabb & rak reaktion (några steg) på "före". 


I det fria följet grejade jag med vänstersvängarna ("IN") där Khan inte riktigt för med sig bakvagnen. Tycker han fattar bättre & bättre studsen in i position när han hamnar fel blir mindre och mindre. 


Hopp blev också himla bra. Satte Khan på ena sidan hindret, gick och la en godisbit på andra sidan (han satt kvar   ), gick tillbaka och väntade 5-10 sekunder innan jag skickade ( lurades med andra ord än hopp). Efter några vändor la jag in sitt innan han fick ta sin karamell & det funkade också kanon.  


Apportingångarna körde jag bara 2-3 st, borde egentligen ha struntade i dem totalt eftersom Khan var alldelles för trött. Fy skäms på matte! Men de blev rätt bra ändå tycker jag. Lite snett sitt, men han rättade in rumpan jättefint självmant.  


Det är ju lite störrigt att jag bara har laddat upp denna versionen- men ändå.  

-

I övrigt hann jag faktiskt med några av punkterna på min lista igår. Hyrde filmer och handlade på systemet b la. Hann med att sticka iväg en vända till gymmet på kvällen också. Passat på att gå på långrunda nr 2 innan jag stack till gymmet.   Det är hur skönt som helst att ha kommit igång med promenaderna igen. Khan går dessutom snyggt i koppel igen & märks liksom knappt av. Idag ska jag hämta en telefon hos mormor & gå en runda med Khan innan vi kör mot släkten när nattjobbaren har nannat klart. Kameran är laddad och ska såklart få åka med. 


Happy New Year!! 


 
 
Nina

Nina

2 januari 2012 07:17

Ibland får man en snilleblixt (eller 2 *hehe*). Det är skitsvårt att alltid tänka hela vägen innan man gör (eller vrålar). Bra tänkt hur som helst :). Tror du är nåt på spåret! God fortsättning :)! //Kramar

http://www.palmstrand,se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards