Schaferbus

Alla inlägg den 4 november 2011

Av Sabina Grönqvist - 4 november 2011 07:30

I brist på nya bilder, får det bli lite gamla     

       


-

Igår träffade jag Anna på Lunds Bk. Jag & Anna gick på gymnasiet tillsammans & hon har gått igenom en rad Rottweilers som tyvärr inte finns mer.   Idag har hon beaglen Lilly- som var med mig i skogen i höstas.   


Hur som helst träffades vi på Lunds BK för lite träning. Lilly var först ut och fick öva på lite lydnadslydnad...  Khan gick ut som andra & var allmänt toppad!   Vi fick iallafall till fritt följ med kommendering (OCH språngmarsch). Det var inte en 10 p- men rätt nära.   Fortsatte med läggande & ställande under gång. Jag går INTE full sträcka eller tid- MEN han låg lugnt,silla & fokuserat!  


Körde även en ny variant av hopp-sitt-hopp. Jag vill ju att Khan hoppar liite rakare. Främst eftersom han hamnar utanför hindret åt höger & vägen runt om ligger nära till hands. Testade att lägga en godisbit som riktigt, kommenderade hopp/klick/varsågod för rakt uthopp. Kör det separat ett tag är planen, eftersom han kan resten...Är sjukt nöjd! Smög in "vanligt" hopp/sitt mellan varven utan problem.   Anna fick passa karamellen de första vädorna just in case (helt onödigt skulle det visa sig). 




Pass nr 2 körde vi tandemlydnad /grupplydnad/ störningsträning. Kärt barn har många namn!   Jag har ju frukat den här övningen i onsdagsgruppen. Förra hösten/vintern var Khan ju valp & jag hade en ursäkt att köra "säkert"- igår var jag tvungen att chansa.  Vi gick fritt följ kors & tvärs, sprang om varandra, gjorde halt mittemot varandra med bara någa cm som gräns und so weiter.  Khan han skötte sig som en prinsSom avslutning körde vi lite läggande under gång/sättande under gång / platsliggning som grupp. Hur fint som helst. 


Pass 3 var apportering med beaglen Lilly som störning. Khan fick sitta & vänta med Lilly traskade omkring, luktade på apporten & gick därifrån innan han fick apportera. Kriteriet var rör en tass = matte hämtar och inte du. Khan rörde inte en tass.  

-

Efter lydnaden fick Khan gå ett spår på stubbåker. Vilket spår!    Lugn & fin början, sen hölll han sig i kärnan HELA vägen. Handskar från granngården för 29 kr is the shit!  Testade även ett hårt spår i svår sidovind som gick katastrofalt med tanke på att jag la spåret i svårast tänkbaraste vindförhållande!   


  

Det här fungerade igår medan Lilly öade inklanning med ställande....   


   

-

Efter en snabb minut på sofflocket rullade jag mot klubben för att vara med på TS-mötet tillsammans med Kattis. Jag har fått en helt ny förståelse jag lovar.   


-

Hemma igen intog jag sofflocket, nätade, facebookade och blev inprincip kvar på sofflcoket till nattrundan & sängen kallade.  Tittade in på arrak i jakt på ny hundjacka- eftersom min förra packade in i onsdags! Just nu har de en kampanj där man får en hoodjacka på köpet  (värd 600 kr) & jag är SÅÅÅ nära att slå till.   


-

Idag är planen att åka ut & rasta hundarna någonstans & sen ska jag ge mig in i vimlet av alla andra som ska handla inför helgen.   Ikväll är planen risotto & hembakad foccacia... 

      

Ovido - Quiz & Flashcards