Schaferbus

Alla inlägg den 2 november 2011

Av Sabina Grönqvist - 2 november 2011 22:31

Har precis landat i soffan efter en härlig kväll på klubben med bästa onsdagsgruppen.   Imorse tog jag det väldigt lugnt, drack lite kaffe, tittade lite på tv & uppdaterade mig i bloggvärlden innan jag traskade iväg på dagens första långrunda. Var iväg ca 1 timme, men jag tror egentligen inte att vi kom så värst lång. Koppel vett & etikett var lika med N-O-L-L & hörsamheten om ens möjligt ännu sämre.  Alltså grejade jag en hel del med det...Han är enorm mutbar den där schäfern & insåg rätt snabbt vem som hade klicker, karameller & boll.    En enormt vältränad matte indeed...Eftersom han var så duktig körde jag lite vardagsaktivering (inser nu att det är rätt längesedan jag gjorde det på promenaderna  ) I parken i slutet av rundan fick Khan öva lite på sina favorit (  )  konster: sitt + ligg kvar. Under tiden akompanjerades vi av en mops som var lös och gjorde skenattacker allt medan ägare nr 1 fortsatte stå och prata med ägare nr 2 i hundrastgården.   Khan brydde sig inte ett barr & vi tränade färdigt innan han fick springa några varv (för att riktigt försöka störa ägaren till mopsen- extremt moget   )


-

Hemma igen satte jag igång med lite fix. Plockade undan de sista kartongerna, vattnade blommor, städade toaletten, diskade, plockade undan disken & rensade upp bland allt skräp jag lyckas samla på mig. Pausade lagom till "Oprah Winfrey" innan jag traskade iväg på långrunda nr 2. Gick på kombinerad "Lukta- gå ordentligt" promenad och efter viss övertalning gick det rätt bra.   Stannade till i Bellevue parken så Khan fick sträcka lite på sina ben & leta lite frolic. Körde även lite vardagsaktivering i form av åka ruschkana. Nemas problemas tyckte Khan sussade ner, kaschade in en frolic och sussade upp igen.   Avslutade med lite halter i fria följet som fick kanon innan jag traskade hemåt. 


Landade framför Dr Phil & passade på att laga mat i reklampausen - så Khan fick pausa lite. Pasta Carbonara som blev hur mumsig som helst. Lagom till att det var dags att åka ner till klubben pajade dragkedjan i min arrak jacka   - bara att byta & åka iväg.    


-

Träningen då... Jo, gjorde Khan hur bra som helst!   Jag var ju lite tveksam till platsliggningen idag. På väg ner på planen kände jag att Khan var rätt gasad- MEN efter lite påtryckningar från Gosia fick han vara med de stora pojkarna.   Han låg lugnt & fokuserat och jag kunde släppa kopplet efter bara några sekunder. Lät Khan ligga trots att de andra gick tillbaka & plockade upp sina hundar- eftersom han väldigt snabbt lär sig när han är "klar"  


Grejade vidare med läggande+ ställande under gång tillsammans med Lotta. Värmde med lite fritt följ innan eftersom Khan legat och pausat en bra stund medan vi pratade. Körde sedan 1 vända med bara sitt alt ligg kvar innan jag körde hela. Funkade kanon, han låg fokuserad framåt och struntade i både valpkurs & andra ekipage på planen.   Efter en paus körde vi ett pass fritt följ med kommendering som blev hur bra som helst det med inkl påhälsning av tervereun & avslutade med ytterliggare 1 pass med läggande + ställande under gång.  


-

Efter paus i bilen fick Khan komma ut för omgång nr 2 med hopp-sitt-hopp & apportering. Började med apporteringen direkt. Har inte prövat apportering på appellplanen sedan Khans ärevarv på förra GB-helgen, MEN han har ju gjort X antal rep hemma utan anmärkning... Körde direkt på en "riktigt" apportering. Sitt kvar-kast-apport-ingång. Inga tendenser tll ärevarv! Än så länge hjälper jag honom med ett fot vid ingången men det lyssnar han fint på. Lite väl vid lov på vägen tillbaka och när han vänder upp - MEN inga ärevarv & sen är det bara att slippa på svängradien.  


Hopp-sitt-hopp där är min plan att få Khan att hoppa lite mer rakt. Den planen funkar si så där... han hoppar snett, rejält snett, åt höger sätter sig och hoppar tillbaka (vilket han inte gjorde innan) Jag är nöjd där - så kan jag pilla med riktningen efter hand. Ska pröva med godis på en isskrapa som target nästa gång hade jag tänkt. 


Avslutade med att gå en runda tillsammans med Diva, Elvis & tillhörande tvåbenta. 


-

Nu blir det Criminal Minds innan det är dags att säga god natt. 


Ovido - Quiz & Flashcards