Schaferbus

Direktlänk till inlägg 16 maj 2013

Förväntan & envis snörhållare

Av Sabina Grönqvist - 16 maj 2013 08:40

Igår var det sommarvärme i Malmö, om man bortser från blåsten. Jag tänkte mig en skön strandpromenad & glömde helt bort att hundar inte får vara på badstränder efter 1/5 & eftersom det kryllade av promenadsugna barnfamiljer & äldre på stranden i Lomma valde jag att promenera bland husen istället. Jag kan väl säga så här att det är nästan lite sjukligt hur fort Khan bygger en enorm förväntan. Är vi i närheten av vatten & sand ska jag springa lös. Gick en timmes promenad där fokus fick ligga på att gå ordentligt vid sidan inte försöka ta sig ner till vattnet   .


På kvällen åkte jag ner till klubben för träning tillsammans med gruppen. Körde enligt planen för Khan: komma ut & bara vara. Lugnet var inte riktigt där igår, det blir så har jag kommit fram till när det är mycket aktivitet runt omkring. På helgerna när det bara är gruppen som är nere har han ett helt annat lugn/fokus. Hur som helst så fick han ligga ner medan Elvis körde rutan & för att vara första gången tycker jag ändå att han skötte det helt ok, om än inte så som jag vill ha det. Provade att köra rutan med honom när Elvis var klar. Jag har ju använt bollen (stor synretning) & då springer han fint till rutan. Igår använde vi "osynliga" grillpinnar & då visade sig att ordet inte har någon betydelse för Khan vilket ledde till en hel del frustrationsskall. MEN som Anna sa: det bar "rena" sådana skall, inget studsa runt, springa runt & han lyssnade. Efter en liten stund körde Kattis & Elvis linförighet bredvid & det tyckte Khan såg roligt ut   . Däremot avbröt han snabbt & gjorde som han blev tillsagd utan bryt vilket jag är nöjd med. Avslutade med att han fick ligga ner medan Cobra apporterade & det kräver nog lite mer övertalning innan han köper det helt som jag vill...    Tillslut låg han iallafall helt tyst & då körde jag en fjärr på kort avstånd där han lyssnade fint trots att Elvis (lekfarbror nr 1) & Cobra rörde sig 2 meter bredvid. Emellanåt avbröt jag med hörsamhetsträning igår när jag såg att Khan var så trött att han inte riktigt höll ihop. Det krävs rätt mycket av honom attt "bara" ligga ner framförallt när det händer mycket på planen. Jag är nöjd med träningen igår som helhet framförallt eftersom det kändes som att jag nådde igen även om det stundtals var lite mycket action per tidsenhet. Jag kommer att lägga mycket tid på att träna såhär under våren / sommaren eftersom att jag tror att förväntan /stressen måste ner för att jag ska nå fram till Khan. 


  Såhär KAN han nämligen lägga sig självmant när en 5 ungar spelar fotboll några meter ifrån, trots att vi tränar på denna gräsmattan. 


Idag väntar en långtur i Saxtorpsskogen tillsammans med Kattis & co och sen blir det en tur till gymmet ikväll. 

 
 
Ingen bild

Susanne

16 maj 2013 09:51

INte lätt att tvingas ligga och bara titta när bästa kompisen får dona och greja:), men nyttigt för kansjälv;).

Hihi nå igenom är ju en klar fördel;))))).

Ha en skön skogning och även gymning senare:)// Kramis

Sabina Grönqvist

16 maj 2013 20:52

Det är verkligen inte det lättaste för Herr myror i brallan :)

Kramar

 
Nina

Nina

20 maj 2013 07:06

Det är bara att kämpa och det känns ändå som att ni är verkligen är på G. Det jag funderar lite på är vad Fredik Steen skrev i ett blogginlägg för ett tag sen om "avkopplingsövningar" och i vilka lägen han ansåg att man skulle träna dem ... återkommer om detta. //Kramar

http://www.palmsstrand.se

Sabina Grönqvist

20 maj 2013 10:02

Ja, gör gärna det! Just nu "övar" jag ju inte riktigt i specifika situationer utan lite överallt med fokus på att jag bestämmer hur länge, när och var.

Just nu känns det faktiskt som att våren har fört med sig bättre känsla i träningen för oss.

// Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards