Schaferbus

Alla inlägg den 29 april 2013

Av Sabina Grönqvist - 29 april 2013 11:12

Slaskträning är vad jag har ägnat mig åt den senaste veckan, även om det inte har blivit mycket av det heller.



Började bli förkyld i måndags efter gymmet, vilade tisdag & onsdag eftersom jag var ledig och tyckte det kändes rätt ok när jag gick till jobb i torsdags. Det visade sig att jag ropade hej redan innan jag var över bron för under fredagskvällen kände jag mig allt annat än fräsch, mamma fick hämta mig med bilen efter jobb & sedan dess har jag kamperat i soffan under duntäcket. Mamma har kommit 1 gång om dagen för att ta ut Khan på en rejäl runda eftersom jag bara orkat gå korta toalettsträckor. Hjärngympa har han också fått av mamma   . Vi har nämligen lanserat kampanjen: "Totalförbud mot stirrigt beteende." Det innebär att Khan inte kommer 1 steg på promenaden om han gör det stirrigt. Han får inte tillgång till mat om han är stirrig. Inget bus startas om han är stirrig. Belöningar oavsett form tas tillbaka om man börjar hispa när de kommer fram osv. Han kommer bara åt det han vill om han är lugn & fokuserad. Jag tror att det blir mer begripligt om det är samma regler både i vardagen & träning just när det kommer till stress- det tillåts helt enkelt inte & kan aldrig vara en biljett till roligheter. Khan har ju en tendens att testa hela sitt register när han inte förstår (alltid hispigt) & jag har en känsla av att han helt enkelt inte förstår vad som blev rätt av alla grejor han testade. Alltså kommer jag att alltid bryta honom när jag känner att han blir hetsig & då även i vardagen för att det ska bli extra tydligt. Det är en sak att testa olika saker & det är en helt annan att lägga in överljudsväxeln, koppla av hjärnkontoret & bara susa iväg. Målet är ju inte att Khan ska bli en soffpotatis hund, han får gärna behålla det där trycket MEN han måste ha med sig hjärnan på vägen och som det ser ut nu har musklerna prio 1 hos Kamikazen   . 


Samtidigt har jag kört vidare med hjärntvättskampanjen: lagd hund ligger (= sitt ÄR sitt och ligg ÄR ligg). Min tanke är att minst 2 gånger per dag ska Khan ligga kvar + sitta kvar på olika ställen och lyckas- oavsett vilken nivå jag måste lägga det på. Helt enkelt hjärntvätta honom till att det inte finns något annat alternativ  (& för att sudda ut hans förstaval vilket är att resa sig)  . Idag har han t ex fått börja dagen med att ligga kvar medan jag plockade upp & gick för att slänga påsen i tunnan. 


   

Platsliggning (t om dold) på balkongen medan jag dammsög lägenheten:


 



Ovido - Quiz & Flashcards