Schaferbus

Direktlänk till inlägg 21 april 2013

Kontraster & Kamikaze detox.

Av Sabina Grönqvist - 21 april 2013 18:51

Kontraster kan man lugnt säga att denna helgen har bestått av.Hundträning / 25 årsfest. Kamikazefart/ Lugn & Fokus.



Khan har varit helt lugn, fokuserad & utan några Kamikaze tendenser både i lördags och igår. Jag har mixtrat med hur jag ska värma upp Khan för att han ska hamna i rätt sinnesstämning & jag tror jag har hittat hur jag ska köra nu i vår. Har kört rätt "lång" uppvärmning innan vi startat men det är inget som stör mig, jag tror dessutom att det kommer gå snabbare sen när han lärt sig att det alltid ser ut på samma vis. Framförallt ska han aldrig få lov att börja jobba eller fortsätta jobba när han är i fel sinnesstämning. De gånger jag inte lyckas / inte har tiden kommer Khan helt enkelt få ligga och titta på när de andra tränar, alltså lära sig vara med men inte nödvändigtvis få jobba själv. Det kommer jag dessutom att göra ibland iallafall & lägga in lite fokusövningar. Khan har ju en sjuk förväntan på alla gräsmattor som potentiella träningsplatser och jag vill helt enkelt att han ska ha en helt annan tanke/känsla. Därför stod jag över att träna budföring igår. Det kommer jag träna antingen i skogen alt på underlag som inte är gräsmattor. Jag känner mig inte så orolig inför att han ev ska springa på asfalt eftersom han inte ska springa så långa sträckor. 



Under helgen körde vi mycket ligg kvar /sitt kvar med klick endast när Khan var avslappnad (Vicky tipsade om Khans svans som är still när han har rätt tanke & viftar när han tycker det är dags för karamell   ) Linförigheten tycker jag också gick riktigt bra. Klickade för rätt sinnesstämning (istället för rätt position/bakbensarbete eller dylikt).  Skillnaden bara mellan lördag & söndag var stor (för alla hundar) och det var grymt kul tycker jag. Extra imponerad är jag över Khans lugn eftersom han sov hemma hos mamma eftersom jag var på 25 års fest. Petra tog med honom hem efter klubben i lördags & sen tog hon med honom igen igår. 



Nu har jag äntligen bestämt mig för hur jag ska lägga upp vårens träning. Det slog mig liksom att jag, när jag bodde hemma, tränade med en labbetik med rätt mycket stress. Sönderbitna tröjor var vardagsmat om man råkade busa lite / eller tiken själv var på bushumör. Matte hade brutit höften & gick med rollator vilket innebar att jag hade Puma, som hunden hette, rätt mycket. Det var innan jag läst massa böcker & gått kurser så jag gjorde helt enkelt lite som jag tyckte. Jag lärde helt enkelt henne en enkel spelregel lite som Dansa-Pausa. Vi lekte tills hon var uppvarvad och sen stannade jag för att kräva ligg/sitt tills hon slappnade av och sen lekte vi igen. Varför? Jo, för att hon skulle lära sig att slå om. Det är inget jag kommer börja göra med Khan imorgon , han behöver en rejäl Kamikaze-detox först & tid att lära sig vilken sinnesstämmning jag vill att han ska ha så han vet vad han ska slå om till.



 
 
Nina

Nina

22 april 2013 12:58

Vad gött med två träningar i sträck med så bra resultat och så en 25-årsskiva däremellan :). Just det där med svansar är ju inte alls dumt, de avslöjar det mest t.ex avslöjade en svans när frk Karlsson gick på rätt håll i spårupptag och när hon "bara skulle kolla" :). Heja! //Kramar

http://www.palmstrand.se

Sabina Grönqvist

22 april 2013 18:26

Det kändes verkligen hur bra som helst :)

// Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards