Schaferbus

Direktlänk till inlägg 17 april 2013

Kärt barn har många namn

Av Sabina Grönqvist - 17 april 2013 22:15


Gruppträning-stadga-lagdhund ligger/sitter/står... ja, "kärt" barn har många namn. Gemensamt för alla namn är att det är Khans akilleshälar oavsett skepnad. Jag har klurat på det här ett tag och hade faktiskt lite tid i natt på jobb att lägga upp en plan för vårens träning. Jag tror att - iallafall en del av- problemet är att Khan: 1. Själv bestämmer när han är klar och 2. Att stadga inte har något egentligt värde för honom (inget bus/lek = onödigt typ). Det är helt enkelt tråkigt att sitta eller ligga still en längre tid. Å ja- jag tycker också det är tråkigt att öva på det   .


Hur som helst så är min plan att under våren alltid inleda träning med någon form av gruppmoment (sitt eller ligg kvar). Jag tror det kan vara bra för att låta Khan landa & hitta fokus. Såklart kör jag inte tävlingsmässigt i början men min plan är att köra det ofta och på olika ställen. Vid trafikljus, när jag plockar upp, plockar in & ur bilen, ställer i ordning på planen osv. Jag kommer försöka vara benhård på att det är sitt / ligg som gäller. Det är inte ok att gå ifrån jobb eller byta arbetsuppgift. Nu vet jag inte om detta är lösningen på våra problem MEN jag tror inte det kommer skada (om inte annat blir han förhoppningsvis grym på stadga i vardagen & så får jag jobba vidare med tävlingsbiten senare).


Det jag fortfarande funderar på är det här med att använda lek som belöning. När jag läst på bloggar har jag sett att många belönar stadga med kamplek f fa på lite mer impulsiva hundar men jag känner mig rätt kluven till att använda det. Får fortsätta fundera kring detta... 

  Bild från i somras. 


-

Idag var det onsdagsträning nere på klubben. Åkte iväg i träningsvästen & vindjacka. Bara att träna hund utan termobyxor, vantar, mössa & raggsockar gör ju att inspirationen flödar. Khan fick öva på apportering med fokus på ingångarna där jag tycker att han kan tugga lite väl mycket & ta rätt god tid på sig innan han kommer in till sidan. Körde lite olika varianter med hjälp av Nina & jag måste säga att jag tycker han var rätt duktiga framförallt med tanke på alla valpkurser & övriga ekipage som donade runt på planen. Jag kör ju väldigt sällan en hel apportering och kommer fortsätta att träna på små delar var för sig. Sen m å s t e jag bli mer noga med hur jag belönar. Tydligt & med fördröjning. När jag belönar med lek eller boll kommer jag hädanefter att gå ur positionen (belöning mot mig som Nina påpekade!!) helt enkelt eftersom jag vill att det ska bli tydligt för Khan när han jobbar & när han får busa. Risken är annars att jag hela tiden har belöningsförväntan under momentet. Jag har varit noga med att träna loss PLUS sikta ordentligt med tänderna när Khan var valp/unghund men det här med externbelöning har jag slarvat rejält med. Bättring på det helt enkelt! Mitt mål är att jag ska kunna ta fram godis/leksak ur fickan utan att det påverkar Khan förräns han för ett ok från mig. Dags att börja träna på det helt enkelt...! Det stör nämlig mig något enormt!! Rätt dåligt kan jag tycka att inte ha tränat detta med en så pigg hund (borde vara brottsligt!)- som ändå är 2,5 år- men skam den som ger sig. 


   




  

 
 
Ingen bild

Susanne

18 april 2013 07:23

Tycker din träningsplan är genomtänkt:), hoppas K(h)an själv inser fördelarna med att tycka detsamma:).//
Bara att kunna träna i vårjacka, väst och lätta skor gör att lusten bara finns där:)) Kramis

Sabina Grönqvist

18 april 2013 11:04

Ja det är ju bara det att jag ska övertyga Khan om hur briljant min träningsplan är ;-) Våren gör under för träningsmotivationen!

// Kram kram

 
Nina

Nina

19 april 2013 08:21

Nu tycker jag allt du är liiiite väl modest i din beskrivning - Khans apporteringsavslut trots 1000 olika varianter (kort inkallning m apport i munnen, kort apportering, gripande, fotgående med apport och halt, inkallning med ryggen emot och ingång framifrån) var ju jättebra! Det enda är ju att han lutar sig utåt i väntan på belöningen :). Härligt med vårinspiration! //Kramar

http://www.palmstrand.se

Sabina Grönqvist

19 april 2013 11:11

Ja det var det ju faktiskt! Jag var så koncentrerad att när jag sen skulle blogga om det kunde jag knappt komma ihåg vad vi gjorde & hur det såg ut ;-)

Den där lutning ska jag jobba på, belöning kommer när jag säger det inte när han vill!

// Kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards