Schaferbus

Alla inlägg den 15 oktober 2013

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en plan för våra träning) är vilka kommando jag använder & när. Jag är generellt rätt så slarvig- ibland säger jag varsågod & ibland ta den till extern belöning t ex. På visa hundar funktar det säkert men jag tror att Khan behöver mer strama riktlinjer. Ta den = ta belöningen på marken. JA= ta belöning i handen. Varsågod = gå ut genom dörren osv. mer vardagsaktigt. 


Idag började vi dagen ute hos Kattis med en rejäl långrunda i skogen. Khan sträckte ut ordentligt & jag har börjat ge honom lite mer "lösa tyglar" eftersom han håller bra koll på mig men framförallt så har han (peppar peppar) lyssnade på förbud vid jakt vid ett flertal stora retningar. Lite skillnad mot förra året då jag inte kunde gå en skogsrunda utan att få alla pinnar slängde på mig. 


Nu på kvällen traskade vi ner till parken för att träna lydnad. Började med inlärning av rutan - igen- & där är jag inte riktigt nöjd med hur jag la upp det. Det funkade kanonbra att använda bollen & Khan höll sig till de nya reglerna. Men det känns som att en leksak är lite väl synlig hjälper  = svår att få bort. Provade att lossas lägga bollen efter några skick & när han närmade sig rutan vände han sig om för att sedan backa in rätt. Får klura lite   .


Det fria följet var väldigt lugn & balanserat igår OCH tyst! Däremot tycker jag att han har börjat tränga lite väl mycket så det blir mycket vänstersvängar ett tag framöver och så belöning utifrån lite bakåt. Provade med omvänt lockande med godishanden & det funkade mycket bra!  


Fjärrdirigering sitt/ligg funkade bra till en början. Sen kom en hel del andra hundägare & det märktes att Khan blev störd. När några av hundarna kom nära reste sig Khan och kom smygande. Vi har helt enkelt tränat för lite i miljöer med störning & med störning överlag, min träningsväska var t ex en mycket bra störning. Jag valde att göra om men stå närmre för att stötta & efter några bra skiften bröt jag.


Avslutade med vad man kan kalla en omvänd inkallning. Slängde iväg bollen - skickade- ställde Khan - skickade - la Khan - skickade. = omvänd inkallning med ställande & läggande, eller Doggie-Zen om man så vill   : för att få det du vill måste du först behärska dig/ lyssna på mig. 

Ovido - Quiz & Flashcards