Schaferbus

Direktlänk till inlägg 19 november 2012

It takes a village of onsdagsgroupies <3

Av Sabina Grönqvist - 19 november 2012 11:00

Det krävs en by- eller världens bästa onsdagsgrupp- för att få ordning på en kamikaze & (kanske framförallt) hans matte   - ungefär skulle man snabbt kunna sammanfatta träningshelgen med GB. 



Dag 1 (alltså lördag )

Där var Khan första hund ut & satte - såklart- ribban direkt   . Tanken var att vi skulle kika på det här med stadga eller på ren skånska bli kvauur där jag lämnade dig. Det började hyfsat ok tycker jag men urartade riktigt rejält . Jag skulle ju kunna skriva något filosofiskt här, men sanningen är den att jag faktiskt gav upp där en stund. Jag har verkligen kämpat med det här & försökt få kontroll på Khan i dessa situationerna. Det är inte kul att träna hund med ont i magen varje gång för att jag inte vet om det kraschar totalt. Jag kan absolut stå ut med att dona & greja i moment för att försöka hitta lösningar (jag tycker t om sånt är skojigt), men det är inte det som är vårt problem. Tyvärr. Nu avslutade vi träningen, med lina på Khan & Jonas som linhållare & ska jag vara rättvis gjorde Khan så gott han kunde för att göra rätt   . Vi gjorde om samma grej på eftermiddagen med en betydligt lugnare Khan i linan & där jag faktiskt kunde känna att vi var med på banan igen. Nu är planen att avdramatisera ligg kvar & sitt kvar med hjälp av klickern. Klick godis- klick godis medan jag stod bredvid, var på väg ifrån, på avstånd, när jag anslöt och så vidare. Rockar han sedan loss kan jag förhoppningsvis gå undan & köra sitt/ligg övningar för att bryta honom.   



Dag 2 - söndag

 


(Jodå- jag hade lite ont i magen för att lördagens kraftmätning kanske skulle vara som bortblåst   )


Vi fortsatte där vi slutade på lördagen. Skillnaden var att Khan inte hade den där jagade blicken eller hässjande andningen som stressar mig till max.  Vi fick till ett jättefint första pass och sen var planen att lägga plats tillsammans med Dakky i vända 2. Startade precis som tidigare med sitt + klick och godis. Ligg - klick + godis och allt var hur coolt som helst tills jag skulle ta av linan. I samma sekund som karbinhaken släppte åkte mina axlar upp till över öronen (JAG VEEET) & krisen var ett faktum. Jag kan säga att det tog ALL min envishet att hålla mig lugn & jag är så grymt impad över att Khan samlade ihop sig så fort som han gjorde    OCH att vi kunde genomför en i mina mått hyfsat rejäl platsliggning direkt. Avslutningen blev ju tyvärr inte bra eftersom vi pressade honom för långt MEN skillnaden var att jag med fin coaching för GB kunde avvärja vad som i vanliga fall hade inneburit ett rockparty. Det i sig var en stor vinst iallafall för mig   !!   


Vårt 3:e pass printar jag ner i kalendern för det var bara SÅ bra! Det kändes lugnt och sansat hela vägen och jag kunde korrigera misstag utan att det ledde till total hårdsmälta. 


Tusen tack GB & hela gruppen som verkligen tog sig tid och engagerade sig för att få till en lösning     !!!   


Note to self: jag måste låta Khan ha paus när jag pausat honom, inte vara där och dona! Å jag måste hålla ordning på mig själv! 


  

-

Nu har jag en plan (bara en sån sak) för hur jag ska jobba vidare och den kommer jag följa stenhårt, jag kommer inte "testa" en massa olika grejer.  


Idag blir det vilodag för oss båda och ikväll kommer Lily the beagle hit på passning resten av veckan. Så det blir 3 långrundor idag, eftersom jag ska rasta Diva i eftermiddag, så jag skippar med gott samvete gymmet idag också. 


  



 
 
Nina

Nina

19 november 2012 12:30

Nu följer du DIN plan och testar inte en massa andra grejer, man får ju tipsen i allra bästa välmening (note this too) men när man fått ett sånt här problem tror jag på att följa en strategi. Följa på båda hållen, man utvecklar och så fort det kommer ett bakslag backar man en bit. Jag tyckte att det var SÅ starkt och modigt av dig, Sabina, att stå där med all din hopplöshet, ta dig samman och börja om IGEN inför alla. Så bra det blev! Nu vet vi allihop hur det ska vara och vi rättar oss efter det. //Bamsekramar

http://www.palmstrand.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards