Schaferbus

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2012

På banan igen

Av Sabina Grönqvist - 6 augusti 2012 09:33

Hade skrivit ett långt inlägg om helgens hundträning som bara försvann  


I fredags bjöd Lotta spontant in till middag & hundträning. Jag, Kattis & Cina sågs ut hos Lotta och efter lite husesyn käkade vi världens mumsigaste lasagne och tittade på hysteriskt skojiga youtube klipp. Khan & Yalla fick träna lite innan vi avslutade med en runda i skymningen tillsammans med bambi. 


I lördags rullade jag ner mot klubben vid lunchtid. Nina, Cina & Lotta var också på plats för att träna lydnad i solskenet. Khan fick börja med linförighet där jag framförallt behöver greja med rumpplaceringen i halterna.


 

Det är inte 100 % men Khan + en boll i munnen är inte = träning över iallafall... 



 


Fortsatte med sättande- & läggande under gång som blev riktigt bra tycker jag. Nu minns jag faktiskt inte riktigt  , men jag tror inte han reste sig.



 

   


Avslutade med apportingen där jag fick låna Lottas kortkoppel för lite antitjuvningsträning. Det blev riktigt bra & förutom ett tjuvningsförsök satt han faktiskt kvar med lite påminnelser. Satt kvar kunde han förresten också göra när jag gick och hämtade apporten efter tjuvningsförsöket   . Istället behöver jag dona med avsluten i apporteringen som verkligen inte är särskilt tjusiga. Ska köra lite ingångar med apporten tänkte jag. Gjorde så i höstas och det blev rätt bra efter det. 


       


Igår stod en tur till skogen med träning på schemat. Det var jag, Leif & Cina som skulle spåra & för att kunna följa med i allas spår gick vi ut spåren med lite tidsfördröjning. Leif traskade ett appellspår till Khan med boll/brandslang istället för apporter. Jag ville kolla lite status & jag kan ju konstatera att interceptor kuren har haft önskat resultat. Khan gick ett jättefint spår & tog alla vinklar klockrent, höll sig fint i kärnan med någon enstaka - men korta kontroller. Inga stora yviga cirklar- lovely! Nosen var dessutom på även i starten & muskelpaketet var nerskruvat på lämplig styrka  . Efter lite fika & koll på hur allas träning gått fixade Cina till en uppletanderuta  . Khan var först ut & det var inte mycket till vind i rutan. Förutom ett stoppat tjuvningsförsök är jag nöjd med uppförandet på stigen. Han jobbade på fint i rutan utan en massa " jag springer väl ett varv till då så kanske jag springer på en grej". Nosen var på & i sista skicket var Khan rejält trött. Har nog aldrig varit med om att han stannat upp förutom  . Det kan man ju kanske tycka inte är så bra, MEN jag är nöjd med att han börjar tänka efter lite och inte bara slår på muskelpaketet. Efter en tankepaus tuffade han iväg igen & plockade in sista föremålet fint. 


Gick en runda tillsammans med Susanne & hundarna innan jag rullade hemåt med en rätt trött prins i lasten. 

 
 
Nina

Nina

6 augusti 2012 10:11

För kännedom: Khan både låg och satt kvar när du inte tänkte på att han skulle göra det :). Ironiskt på ett bra sätt *vi har en plan*! En härlig hundträningshelg blev det men en hel bunka duktiga vovvar OCH - icke minst - en del bildbevis! Härligt med spåret tycker jag. //Kramar

http://www.palmstrand.se

 
Ingen bild

Cina

6 augusti 2012 10:59

precis som Nina kan jag bekräfta att han både satt kvar o låg kvar som han skulle :)

GRATTIS till den återinträdda spårnosen :) Det var verkligen en fröjd att se dig hänga på efter i spåret där Khan visade sin spårtalang :)

 
Ingen bild

Susanne

6 augusti 2012 11:57

Skönt att de inflyttade nosiga gästerna nu är utflyttade igen och att Kahn han k(h)an:-))).
Tack för trevlig promenadsällis!
Kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards