Schaferbus

Alla inlägg den 17 september 2013

Av Sabina Grönqvist - 17 september 2013 11:06

Igår direkt efter jobb packade jag & Petra in hundarna i bilen och körde raka vägen till Vomb för lite träning. När vi kom fram hade Jonas trampat ut ett spår till Khan (tack snälla!) på 800 meter med 2 skogspinnar och 3 vanliga apporter. Medan spåret låg till sig figgade jag & Petra till Nina och Yaxxon och det gick mycket mycket bra   . Khans spår är jag som helhet mycket nöjd med. Han har inte spårat sedan lägret & på senare tid har det inte blivit mycket träning överhuvudtaget = rätt glad påg. Det jag framförallt måste jobba på är att vara mer aktiv med linan- samla ihop, hålla kontakt & låta Khan dra mig framåt när han nyper i spåret efter tapp. Vi kom runt hela spåret med 1 pinne bort. Omkring 6-700 meter började Khan bli trött och vi fick ett rejält tapp där det gått några svampplockare med hund & det tog ett tag innan vi kom på rätt spår igen & då var pinnen helt enkelt borta  .  Sånt som händer tycker jag. Efter en liten vila - där Khan fick ligga medan vi pratade - körde jag budföring till Jonas. 1 försök till att tjuva tillbaka till mig på första skicket, men ingen tendens till att runda & dra, så det är jag nöjd med. Testade även ett tips från Jonas för att få Khan att fokusera / koncentrera sig direkt vid påsläppet som jag ska fortsätta med. Extra bra eftersom det går att göra överallt utan att jag måste köra iväg till skogen för att spåra   . Tipset?: trampa upp en 1X 1 meters ruta, lägga små godis bitar lite här & var och sen går spåret aldrig ut rakt fram. 

Väl hemma igen blev det mat till alla innan jag somnade rätt tidigt i soffan   .


Idag fick jag lite sovmorgon eftersom mamma tog Khan när hon kom hem efter jobb. Istället satte jag igång med disken & dammsugaren när jag kom upp. Nu ska jag strax traska iväg på långrunda & känner mig nästan lite sugen på att träna lite oxå, får se vad jag hinner.


Jo lite vardagshyfs har vi också övat på när mammas arbetskollega kom hit. I vanliga fall vet Khan att gäster är off limits när de kommer in, men den regeln gällde uppenbarligen inte här   . Det blir rätt kaosartat med 2 schäfrar som far runt & det gillar jag inte! Att hålla på med ligg/sitt/gå och lägg dig blir bara tjatigt så istället körde jag samma stil som jag gjort hemma (& gjorde i Svedala när jag passade Ulla). Jag bestämmer mig helt enkelt för en gräns som hundarna inte får gå övar, sen skiter jag i om de ligger, sitter, skäller eller står på huvudet BARA de håller sig bakom gränsen. Jag använder inga kommando alls utan mottar helt enkelt bara bort dom. Det resulterar alltid i att Khan lägger sig & kopplar av och när hundarna sedan får komma fram är de 1. lugnare & 2. inte lika intresserade av att hälsa. Extra bra blir det då när det är en van schäfermänniska som total ignorerar hundarna  .  


 

Ovido - Quiz & Flashcards