Schaferbus

Direktlänk till inlägg 8 juli 2013

Demonläger, allsång & fluginvasion

Av Sabina Grönqvist - 8 juli 2013 11:20

Årets demonläger (eller kennelläger om man så vill) är över. Vilken vecka det har varit- helt fantastiskt! Hundarna har kunnat röra sig ute i trädgården utan bekymmer, inget gruff om mat/leksaker eller annat. Det har varit hur skönt som helst att bara kunna låta dom vara. Mellanvarven fick de öva lite på att det inte är bus hela tiden, i slutet av veckan skötte de även detta hur bra som helt själv. Många nya människor för mig som inte var med förra året & det var ju helt grymt så trevliga alla var!


Ända smolken i bägaren detta läger har varit att min kamera inte fungerade alls, så alla bilder har fått bli med Iphonen (som iof tar helt ok bilder). 


Träningen då: 

Spåret: Där har vi lagt ner energi på att få Khan i rätt sinnesstämning innan spåret. Jag har ju tyckt att Khan kan vara slarvig i spåret, men det försvann helt när han var i rätt "mood" så det behövde vi inte alls öva på.  


Lydnaden: Samma sak där- vi grejade en del med hur jag ska få Khan i rätt sinnesstämning och vilken skillnad det blev! Inget flams & trams och framförallt inga dumheter under träningen. Jag passade på att träna alla moment där jag vet att tramset kan komma fram men icke. Vi har övat på stadga- framförallt - i alla moment & Khan har fått ligga när träningen har summerats. Vilket innebär att han har legat omkring 10 minuter med mig 2-3 meter ifrån hur lugnt och fint som helst.

                                                                                                       


Momenten vi har tränat är:

  • Framförgående.- Precis som jag misstänkt kan Khan inte momentet på så sätt att han fattar att det betyder att gå framför mig. Jag ska använda riktningspinnar och sen stanna, gå, stanna, gå. Backa bandet helt enkelt. 
  • ApporteringTräna i olika delar: ingångar med boll, stadga vid kastet.
  • Inkallninghär är det ingångarna som behöver finslipas. 
  • Läggande under gång.gjorde han hur fint som helst helt plötsligt. 
  • Fritt följ - Peta, peta, peta i detaljer hela tiden. Mycket tempoväxlingar, ändra riktning, halter. 
  • Platsliggning. - Lagd hund ligger överallt förutom på själva platsliggningen.
  • Kryp- Är inget färdigt moment, men jag vill inte ha in farten i detta momentet. Heidi tittade hur vi har tränat och det enda som jag behöver tänka på är att det ska vara mycket längre pauser där Khan bara får ligga & fundera. 

                                                                                                       


Khan har varit väldigt fräsch under hela lägret & har hållit ihopa sin koncentration bra. Heidi Koivisto är ju en helt underbar instruktör som verkligen läste Khan rätt från första stund & jag är bara så, så nöjd och taggad inför höstens träning. 

          Hej & välkommen   !         Den årliga brännbolls- och kubbturneringen avslutades med en allsångskväll med lägrets egna Trubadur.   Vi hade världens invasion av flugor i huset där vi bor (som är omgivet av fårhagar). Vi fick fara iväg till Karslborg för att köpa ammunition.          Packning pågår & hundarna fattat snabbt att man inte fick gå ut genom den öppna grinden och höll koll bakom staketet istället. 

 

Jag har semester t om onsdag och det blir vilodagar för både mig och Khan. Min plan är att ta en löprunda idag eftersom Khans tass är betydligt bättre ska han få hänga med så det blir en sen runda ikväll när det inte är så varmt. 

 
 
Ingen bild

Susanne

8 juli 2013 15:07

Vad härligt att träningen gått så himla bra!
Läger är ju bara så jäkla härligt med alla goa folk och sen mängdträning för de fyrbenta.
Bra väder verkar ni haft med;). Kramis

Sabina Grönqvist

8 juli 2013 15:17

Ja- det var verkligen kul att träningen inte bara gick bra utan grymt bra, det värmde gott i matte hjärtat :-)! Läger är grymt kul!!

Det lilla regn vi fick kom på kvällen och de flesta dagarna var det mulet = lagom träna hundväder.

// Kram kram

 
Nina

Nina

8 juli 2013 15:19

Herregud - är det Khan eller Piska som är fyllehund :)? Tänker på vinglaset *hehe*. Antar att Moen är förhandsbokat till nästa år - precis som Snövit, Prosit 1, Blyger 1 och 2 och ... :). Vad KUL att Heidi pinpointade Kamikazen och att träningen gick bra! //Bamsekramar

http://www.palmstrand.se

Sabina Grönqvist

8 juli 2013 15:23

Det är Khan som är fyllehunden ;-) Moen är förhandsbokat alla år framöver ;-)!

Det var verkligen kul att träna hund helt plötsligt & sååå skönt att inte gå runt med " kommer det nu" känslan!! Heidi är helt enkelt bäst ?

// Kraaamar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards