Schaferbus

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2013

Filmer på lekträning

Av Sabina Grönqvist - 3 oktober 2013 10:09

Igår var jag nog lite väl ambitiös i min planering. Efter en väldigt rörig dag på jobbet, ni vet såna där dagar när inget går som man vill & allt klyddar, kände jag mig ganska rastlös på något vis. Min plan var att köra ett rejält träningspass innan onsdagsträningen för att liksom komma ner i varv. Det funkade lite väl bra kan man säga. Redan efter 2:a låten (av 8), slog träningsvärken till med kraft & när passet var slut var precis alla muskler i kroppen helt färdiga. Duschade, åt lite grann, körde mamma till jobb & gick en kvällsrunda med Khan innan jag somnade sittandes i soffan   .


Idag är det studier som gäller & jag har tagit lite sovmorgon faktiskt. Har varit iväg på morgonrunda med Khan & passade på att träna lite lydnad eftersom det inte blev av igår. I närheten av oss finns det ett dagis, precis vid en skola & ett äldreboende. Jag passade på att lägga en plats mitt i dagislämningen för störningens skull & det gick mycket bra. Khan reste sig inte förrän störningarna upphörde (efter ca 5 minuter) & det tror jag beror på att jag var lite otydlig. Trots det gick det enkelt att bryta honom & lägga om. Körde även inkallning där han - ta i trä- har suttit väldigt stabilt ett tag nu för att gasa järnet när jag kallar   .  Läggande under gång gick också jättebra. Provade att dra ner på min hjälper med "omvänt lockande" & öka avståndet vilket gick mycket bra. Ska köra ett tag nu på väldigt långa avstånd tänkte jag. Fria följet var lugn och balanserat och jag tycker att Khan börjar jobba mycket mer med sitt akterparti. 


-

Lite utveckling av föreläsningen med Jan Gyllensten. Det som jag mycket tar med mig från hans föreläsning var något han kallade sammetsklätt skruvstäd för att beskriva hur hundar, som ex Khan behöver ramar. Det har jag ju såklart vetat innan, men jag tycker att Jan på ett bra sätt beskrev HUR man kan tänka kring visa delar i vardagen. Det är inte alla gånger som det är så lätt i praktiken att genomföra. Den andra biten är egentligen en utveckling av leken som jag provat med i omgångar men inte orkat genomföra när allt runtomkring blivit brötigt (skällandet, inte komma tillbaka med bollen osv). Jan pratade mycket om något han kallade tolerans för att hantera stressnivån på hundar som har mycket motor & det är alltså det vi tränat på sedan föreläsningen. Enkelt förklarat handlar det om att lära hunden att det är jag som bestämmer när startskottet går genom att försöka lura hunden ATT ställa sig i startblocken & dra iväg. På bara dessa pass tycker jag att Khans fixering på bollen har minskat så till vida att han fokuserar bättre på mig och VAD jag faktiskt säger istället för vad han TROR att jag sa. Det han fortfarande har väldigt svårt för är extern belöning så det ska vi träna mycket på. 


Alltså har jag satt upp lite nya regler för hur lek /lekträning ser ut för Kamikazen

  • Man lyssnar på HELA ordet innan man handlar. APelsin är inte APport   
  • Det är inte längre ok att ta ens en liten sväng runt mig med bollen utan det är raka vägen som gäller. 
  • Bollar som kastas, ligger på marken osv är enbart mina tills jag säger varsågod/ta den oavsett vad vi håller på med. Här ska jag de kommande passen trappa upp svårigheten. Hitintills har jag kastat iväg lite neutralt, men det ska inte spela någon roll om jag drämmer iväg bollen allt jag kan. Min tanke sedan är helt enkelt att gruppen ska få försöka störa ut Khan ( och mig) istället för att jag försöka lägga till rätta träningen hela tiden. 

Totalt har vi tränat 3 pass på ca 5 minuter vardera och i tisdags filmade jag när vi tränade:


 
 
Nina

Nina

7 oktober 2013 12:59

Det där såg ju hur bra ut som helst! Lite som Yaxxon, rutan och bollen fast lite mer stilfullt då försåss *hehe*. Det har känts stabilt ett längre tag nu och övningarna på filmerna är ju ytterligare ett steg i rätt riktning. //Bamsekramar

http://www.palmstrand.se

Sabina Grönqvist

7 oktober 2013 18:07

Tack :)!! Så mkt mer stilfullt vet jag inte om det var - eller du menade Yaxxon ;)?

Ja det känns mkt bra gör tillfället. Min tanke är ju att vidareutveckla & göra dessa övningar svårare för att kunna använda dom i träningen sen.

Kramar ??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sabina Grönqvist - 15 november 2013 23:26

På senare tid har det varit allt för mycket som krånglat med bloggplatsen. Inlägg har försvunnit, sidan har hängt sig, bilder går inte att ladda upp, det har varit nästintill omöjligt för vissa att kommentera & halva kommentarer/ svar har försvunnit ...

Av Sabina Grönqvist - 1 november 2013 22:36

Igår hade jag egentligen studiedag, men eftersom jag ligger väldigt bra i fas med studerandet unnade jag mig en ledig dag. Dagen spenderades ute i Vomb tillsammans med kompisar och hundträning. Vi startade med att gå ut spår & sen gick vi en rejäl ra...

Av Sabina Grönqvist - 30 oktober 2013 21:54

Jag & bloggplatsen är verkligen inte på samma våglängd! Jag kan INTE när som helst: logga in, svara på kommentarer, publicera inlägg, lägga in bilder eller videos när jag vill utan endast ibland när bloggplatsen känner för det. Har jag riktigt otur f...

Av Sabina Grönqvist - 21 oktober 2013 12:05

Idag är det rätt så skönt att jobba hemifrån kan jag tycka. Sitter uppkrupen i soffan under en filt & med ett levandes värmeelement i knäet   .         Helgen har bestått av lite blandad: bortbjudna på middag, tävling, gymmet, hundrundor ...

Av Sabina Grönqvist - 15 oktober 2013 19:09

Nyss inkommen från lydnadsträning i parken. Har börjat fundera litegrann på en träningsplan för hösten. Vad måste vi träna på i gamla moment & vilka nya som ska läras in. Något jag själv måste bli mycket mer nogrann med (förutom att faktiskt ha en pl...

Ovido - Quiz & Flashcards